Parkeerretributie
Lees het retributiereglement.
- Was de parkeersessie afgelopen?
- Heb je jouw correcte nummerplaat ingegeven in de parkeerautomaat, via sms of onze mobiele website?
-
Stond je geparkeerd op een Shop&Go parkeerplaats waar je geen parkeersessie moest starten?
Omwille van bovenstaande redenen wordt een parkeerretributie opgemaakt. Bezorg ons zo snel mogelijk alle gegevens over je parkeersessie, samen met je nummerplaat en de referentie van je parkeerretributie. Mail alle info naar info@parko.be.
- Lag de wettelijke schijf er?
-
Werd de parkeerduur overschreden?
Je mag enkel de parkeerschijf Europees model gebruiken, waar alleen nog de aankomsttijd moet ingesteld worden. Stel deze in met de witte pijl op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst. In een blauwe zone is de parkeerduur beperkt tot maximaal 2 uren, tenzij een onderbord op de signalisatie een andere tijdsduur aangeeft.
In geval van een defecte automaat moet je altijd de parkeerschijf voorleggen. Hiermee kun je dan voor de maximale duur van die zone parkeren. Deze maatregel is voorzien in de wegcode en staat ook vermeld op de parkeerautomaat.
Je kan met je smartphone ook een ticket kopen online of een sms verzenden naar 4411.
- Lag de originele kaart duidelijk zichtbaar aan de voorruit?
Bij het parkeren moet de kaart met de voorzijde volledig zichtbaar zijn voor controle (zijde met kaartnummer en vervaldatum). De parkeerder is verantwoordelijk dat de kaart correct en duidelijk aan de voorruit ligt. Als de vervaldatum niet leesbaar is, wordt een parkeerretributie opgemaakt. De kaart achteraf voorleggen, telt niet.
- Is de geldigheidsdatum van de kaart afgelopen?
Een aanvraagformulier kan je krijgen bij je mutualiteit. Hou er rekening mee dat de toekenningstermijn vanuit het FOD Sociale Zaken 6 maanden bedraagt. Als de kaart vervallen was, gaat het om een terechte vaststelling. Gebeurde de hernieuwingsaanvraag voor de vaststelling? Bezorg ons de bevestigingsbrief vanuit het FOD Sociale Zaken.
- Parkeerde je je wagen op een Shop&Go parkeerplaats?
Op Shop&Go parkeerplaatsen geldt ook de parkeerduurbeperking van 30 minuten voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap.
Contacteer de helpdesk van 4411 via www.4411.be of bel 078 05 44 11.
Gebruikers van een andere provider dan Proximus, Scarlet en Orange moeten zich via de website inschrijven om gebruik te kunnen maken van SMS-parkeren. Via de website kan je kiezen voor een Premium of een Pro dienstenpakket. Hierbij zijn extra diensten mogelijk, zoals bijvoorbeeld het starten en stoppen van een parkeersessie via de app 4411.
- Stond je in de juiste zone geparkeerd?
De bewonersvergunning wordt opgemaakt op basis van jouw adres. Op de bevestigingsbrief van Parko staan de straten vermeld waar je mag parkeren. Een overzicht van de bewonerszones vind je hier.
- Woon je nog in Kortrijk (= gedomicilieerd)?
Wij controleren dagelijks of de eigenaars van een bewonerskaart effectief nog in Kortrijk gedomicilieerd zijn. Zo niet, wordt de bewonersvergunning onmiddellijk geannuleerd.
- Rij je tijdelijk met een vervangwagen?
Een bewonersvergunning is gelinkt aan jouw nummerplaat. Deze kan dus niet gebruikt worden voor een voertuig met een andere nummerplaat dan diegene die je opgaf bij de aanvraag. Je kan je nummerplaat wijzigen via ons e-loket.
Ja. We werken volgens het halve dag tarief. Je kan dus meerdere retributies krijgen per dag.
Kort na de vaststelling wordt een factuur naar de eigenaar van de wagen verstuurd. Hierop vind je een unieke gestructureerde mededeling die je moet vermelden bij de overschrijving. Zo wordt je betaling aan de juiste parkeerbon gekoppeld. Betaling aan het loket is enkel mogelijk via bancontact én na het maken van een afspraak.
- Bij niet-betaling ontvang je een aanmaning voor hetzelfde bedrag.
- Als de betaling ons niet voor de opgelegde vervaldatum bereikt, wordt een laatste waarschuwing verstuurd.
- Bij het verder uitblijven van de juiste betaling wordt het dossier overgedragen aan het deurwaarderskantoor.
Je kan ons telefonisch (056/28 12 12) of per mail contacteren (info@parko.be).
Je kan de parkeerretributie ook betwisten via het volgende formulier:
Formulier betwisting
De betwisting moet gemotiveerd zijn en ingediend zijn voor het verstrijken van de betalingstermijn van de ‘laatste waarschuwing’. Zo niet wordt de retributie beschouwd als onbetwist en invorderbaar.
Met dit formulier kan je een vraag stellen of een opmerking maken over je parkeerretributie.
Als je alles correct hebt ingevuld, dan wordt de betalingsprocedure tijdelijk stopgezet. Zolang je melding wordt onderzocht, moet je niet betalen en ontvang je geen aanmaningen. Pas als je een antwoord ontvangt, wordt de procedure weer opgestart.
Wij gaan zorgvuldig om met jouw privacy.
Scanwagen
Met een scanwagen kan de stad inbreuken op het parkeerregime controleren. De ANPR-camera's in de wagen controleren nummerplaten van geparkeerde voertuigen. Zo zien we of er een geldige parkeersessie of een gemeentelijke parkeerkaart is.
In Kortrijk zetten we volop in op digitalisering. We promoten daarom de digitale parkeersessie via www.parko.be of via 4411. Je kan natuurlijk nog steeds je parkeersessie kopen aan de parkeerautomaat, maar ook daar moet je jouw nummerplaat ingeven. De nummerplaten die gescand worden, controleren we met verschillende toepassingen. Als we voor een nummerplaat geen parkeerrecht vinden, bekijkt de backoffice de camerabeelden. Bij twijfel gaat een parkeerwachter ter plaatse. Het is de nummerplaathouder die een parkeerretributie zal ontvangen.
De parkeerwachter is een essentiële schakel in onze werking. Zij zullen de scanwagen besturen en de beelden nakijken. Er zal bij twijfel steeds een parkeerwachter langsgaan bij het voertuig dat in overtreding is, om de retributie op te maken. De parkeerwachter blijft ook het eerste aanspreekpunt voor burgers die vragen hebben rond parkeren.
Om privacyredenen worden personen en kentekens van andere voertuigen onherkenbaar gemaakt op de foto's.
Parkeerautomaten
In Kortrijk is er één soort parkeerautomaat, met kentekeninvoering. Je geeft je nummerplaat in en koopt vervolgens een digitaal parkeerticket om op straat te parkeren.
Zo betaal je aan een parkeerautomaat:
- Druk op de knop start
- Druk op ‘ start parkeersessie hier’
- Geef je nummerplaat in en druk op de groene knop
- Controleer je nummerplaat en druk op de groene knop.
- Kies je parkeertijd.
- Betaal met je bankkaart.
- Geef aan of je een betaalbewijs wilt.
In geval van een defecte automaat moet je altijd de parkeerschijf voorleggen. Hiermee kun je dan voor de maximale duur van die zone parkeren. Deze maatregel is voorzien in de wegcode en staat ook vermeld op de parkeerautomaat.
Je kan met je smartphone ook een ticket kopen online of een sms verzenden naar 4411.
Er staan 205 parkeerautomaten en 240 infoborden in de stad.
Nee. In Kortrijk verloopt de parkeercontrole via digitale nummerplaatherkenning.
Je hoeft dus niet terug naar je auto te lopen om het parkeerticket achter de voorruit te steken. De parkeerwachter kan met je kenteken controleren of je hebt betaald en hoe lang je mag blijven staan
Betalen via sms of app
Parkeersessie starten
Sms de zone*, [spatie] en je nummerplaat naar 4411 om je parkeersessie te starten.
Bijvoorbeeld: Kor1 1ABC123
De zone (Kor1, Kor2, Kor3, Kor4) staat aangeduid op het parkeerautomaat of infobord.
Parkeersessie stoppen
Sms ‘Q’ naar 4411 om je parkeersessie op straat te stoppen.
Transactiekosten: € 0,15 per verzonden/ontvangen sms-bericht
Download de 4411-app op je smartphone
Voor de eerste parkeersessie: app installeren
- Maak een 4411-account aan
- Activeer je diensten
- Kies betaalmiddel
Per parkeersessie via de app betaal je een transactiekost van € 0,35.
Mobiel parkeren via de 4411-app
Geen antwoord gevonden op jouw vraag?
Contacteer dan onze klantendienst. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 056 28 12 12, via mail op info@parko.be.
Als je graag langs wil gaan in onze kantoren, dan kan dit na een afspraak.