Parkeren op straat
KOR 1
Kortparkeren in het centrum
Max. 2 uur | Ma-za 8 - 20 uur
- 0–30 min: € 2,00
- 30 min–1 uur: € 3,00
- 1 uur–1u30 min: € 5,00
- 1u30 min–2 uur: € 6,50
KOR 2
Dagparkeren aan de rand van het centrum
Max. 12 uur | Ma-za 8 –20 uur
- 0–1 uur: € 1,00
- 1–2 uur: € 2,50
- 2–3 uur: € 4,00
- 3–12 uur: € 6,00
KOR 3
Kortparkeren Hoog-Kortrijk
Max. 2 uur | Ma-zo 8 - 20 uur
- 0–30 min: € 2,00
- 30 min–1 uur: € 3,00
- 1 uur–1u30 min: € 5,00
- 1u30 min–2 uur: € 6,50
KOR 4
Dagparkeren Hoog-Kortrijk
Max. 12 uur | Ma-zo 8 - 20 uur
- 0–1 uur: € 1,00
- 1–1u30 min: € 2,00
- 1u30 min–2 uur: € 3,00
- 2–2u30 min: € 5,00
- 2u30 min–3 uur: € 6,00
- 3–12 uur: € 10,00
In Kortrijk is er één soort parkeerautomaat, met kentekeninvoering. Je geeft je nummerplaat in en koopt vervolgens een digitaal parkeerticket om op straat te parkeren.
Zo betaal je aan een parkeerautomaat:
- Druk op de knop start
- Druk op ‘ start parkeersessie hier’
- Geef je nummerplaat in en druk op de groene knop
- Controleer je nummerplaat en druk op de groene knop
- Kies je parkeertijd
- Betaal met je bankkaart
- Geef aan of je een betaalbewijs wilt
In geval van een defecte automaat moet je altijd de parkeerschijf voorleggen. Hiermee kun je dan voor de maximale duur van die zone parkeren. Deze maatregel is voorzien in de wegcode en staat ook vermeld op de parkeerautomaat.
Je kan met je smartphone ook een ticket kopen online of een sms verzenden naar 4411.
Betalen via sms
» Parkeersessie starten
- Open je sms-app.
- Vul in als ontvanger: 4411
- Typ in de sms:
- Eerst de zone waar je auto staat (bijvoorbeeld Kor1, Kor2, Kor3 of Kor4). Deze informatie vind je op het infobord of de parkeerautomaat.
- Typ een spatie.
- Typ je nummerplaat. Voorbeeld: Kor1 1ABC123
- Verzend de sms
- Je ontvangt een bevestigingsbericht dat je parkeersessie is gestart
» Parkeersessie stoppen
- Open je sms-app
- Vul in als ontvanger: 4411
- Typ in het bericht: Q
- Verzend de sms
- Je ontvangt een bevestigingsbericht dat je parkeersessie is gestopt
Transactiekosten: € 0,15 per verzonden/ontvangen sms-bericht
Betalen via de 4411-app
» De app installeren
- Download de 4411-app op je telefoon
- Maak een account aan
-
Koppel je betaalgegevens
» Parkeersessie starten
- Open de app na het parkeren
- Deel je locatie met de app. De app stelt een parkeerzone voor op basis van je locatie
- Bevestig je nummerplaat
- Start je parkeersessie
Transactiekosten: € 0,35 per parkeersessie.
Online een parkeerticket kopen kan via de website van Parko. Dat gaat snel en eenvoudig zonder extra kosten en zonder account.
Betalen doe je zo:
- Vul in waar je auto staat
- Vul je nummerplaat in
- Vul je e-mailadres in
- Druk op 'Start' om te beginnen met parkeren
- Druk op 'Stop' als je klaar bent met parkeren
handyPark
Wie? Wat?
iedere houder van een geldige parkeerkaart voor personen met een handicap heeft een gratis parkeerrecht. Hiermee kan je gratis parkeren op:
- Reguliere betalende parkeerplaatsen (gratis na eenmalige registratie bij handyPark)
- Voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap (de kaart moet zichtbaar aan de voorruit liggen)
- Blauwe zones (de kaart moet zichtbaar aan de voorruit liggen
Uitzondering: Shop&Go (groene streep op straat): ook voor jou is de parkeerduur beperkt tot 30 minuten
Voorwaarden:
- Je dient jouw parkeerkaart te registreren via de handyPark-app of via de website www.handypark.be (verplicht sedert 1 november 2025)
- Zowel Kortrijkzanen als mensen van buiten Kortrijk moeten zich registreren
Hoe registreer ik mij?
→ Je moet eenmalig het kenteken van alle auto’s die je wil gebruiken registreren
- Surf naar www.handypark.be of download de handyPark-app (Google Play of App Store)
- Meld je aan via Itsme, e-ID (enkel mogelijk via de website) of een digitale sleutel met activatiecode via app of sms
- Voeg het kaartnummer van je parkeerkaart voor personen met een handicap in
- Koppel de nummerplaat van de auto’s die je wil gebruiken:
- Mijn auto: je eigen auto of de auto die je meestal gebruikt
-
Andere auto: een auto die je maar af en toe gebruikt
→ Hulp nodig? Vraag ondersteuning
- In een digipunt: Digipunten en Digihulp in Kortrijk | Kortrijk. We helpen bij de online registratie van je eigen toestel (smartphone of laptop)
- Aan het centraal onthaal in het stadhuis Onthaal stadhuis | 1777 | Kortrijk
- Bij Parko: op afspraak Afspraak maken | Parko of 056 28 12 12
→ Wat breng je mee?
- Je parkeerkaart voor personen met een handicap
- Je smartphone met Itsme-app en code of je e-ID en pincode
- Het kenteken van jouw wagen. Wil je het parkeerrecht ook koppelen aan andere wagens? Breng dan ook deze kentekens mee
→ Hoe gebruik je handyPark?
- Rijd je met jouw wagen? Je hoeft niets te doen
- Rijd je mee met een andere wagen die geregistreerd is? Kies op het parkeermoment zelf met welk kenteken je parkeert. Die activatie is 24 uren geldig
- Je parkeert gratis en onbeperkt op alle betalende parkeerplaatsen in Kortrijk
- Leg steeds je parkeerkaart op en zichtbare plek aan je voorruit
→ Nog vragen?
handyPark - Hulp & ondersteuning
Veelgestelde vragen (FAQ) over digitaal parkeerrecht | Handicap Belgium
Parkeren achter slagboom
Ben je je ticket verloren? Rij met je auto naar de slagboom. Op de automaat vind je een intercomknop. Druk erop, een medewerker zal je helpen.
- Bij verlies van een parkeerticket bedraagt de vergoeding €40 voor alle parkings, met uitzondering van Parking Station waar dit €50 is.
- Je kan ter plaatse betalen met je bankkaart.
Een parkeercheque is een ticket dat vooraf al betaald werd. Met onze parkeercheques kunnen handelaars, winkeliers, vrije beroepen, kantoren, verenigingen, organisatoren van evenementen enz. hun klanten en bezoekers een uur of langer laten parkeren.
- De parkeercheques van Parko zijn enkel te gebruiken in onze parkings met tickets: P Schouwburg, P Broeltorens, P K in Kortrijk en P P+R Expo
- Een parkeercheque is één jaar geldig
- Je kan je cheque maar 1 maal gebruiken om te betalen. Bij een restwaarde wordt deze niet terugbetaald
Meer informatie en online bestelformulier parkeercheques
Hoe gebruik je een parkeercheque?
» In parking K in Kortrijk
- Bij het binnenrijden van de parking: neem een parkeerticket aan de inrit
- Bij buitenrijden: Voordat je naar je auto gaat, steek je je parkeerticket in de ticketgleuf van een betaalautomaat.
- Op het scherm van de betaalautomaat verschijnt het bedrag dat je moet betalen
- Parkeercheque invoeren in ticketgleuf. De parkeercheque wordt ingeslikt en verwerkt. Je parkeerticket wordt betaald met de cheque, je krijgt je ticket terug. terug.
- Je betaald parkeerticket bied je nu aan in een uitritzuil van de parking. De slagboom gaat open, je kan de parking nu verlaten.
» In parkings Broeltorens, Schouwburg en P+R
- Bij het binnenrijden van de parking: neem een parkeerticket aan de inrit
- Voor het verlaten van de parking: steek je parkeerticket in de ticketgleuf van de uitritzuil
- Op het scherm van de uitritzuil verschijnt het bedrag dat je moet betalen
- Parkeercheque invoeren in ticketgleuf. De parkeercheque wordt ingeslikt en verwerkt. Je ingevoerd parkeerticket wordt betaald, de slagboom gaat open, je kan de parking nu verlaten.
Retributies
- Werd jouw wagen geregistreerd bij handyPark? Registratie is verplicht. Je koppelt jouw gratis parkeerrecht aan de nummerplaat van jouw auto. Controles gebeuren digitaal, op basis van het kenteken. Dit geldt enkel op plaatsen voor betalend parkeren. Op gereserveerde plaatsen voor personen met een handicap en blauwe zones moet de fysieke kaart wel nog voorliggen.
- Parkeerde je je wagen op een Shop&Go parkeerplaats? Op Shop&Go parkeerplaatsen geldt de parkeerduurbeperking van 30 minuten ook voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap.
Heb je een vraag over een toegepast parkeertarief? Je kan ons telefonisch (056/28 12 12) of per mail contacteren (info@parko.be).
Ga je niet akkoord met een toegepast parkeertarief? Je kan formeel een betwisting indienen:
- Online via parkeerretributie en info via Parkeertarieven Kortrijk
- Per brief t.a.v. Betwistingen Parkeren – Grote Markt 54 – 8500 Kortrijk
- Betwistingen via e-mail worden niet aanvaard
- Termijn : binnen de 30 dagen na factuurdatum. Indien er binnen 30 dagen na de factuurdatum geen betwisting ontvangen werd, wordt dit gezien als volledige aanvaarding van de factuur en wordt het parkeertarief beschouwd als onbetwist en invorderbaar.
- Na ontvangst van het antwoord van Stad Kortrijk op de betwisting beschikt de burger nog over een termijn van acht kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag van verzending van het antwoord van Stad Kortrijk, om een wederantwoord in te dienen. Na behandeling van dit wederantwoord van de burger door Stad Kortrijk wordt de betwistingsprocedure als definitief afgesloten beschouwd.
Reglementen
Geen antwoord gevonden op jouw vraag?
Contacteer dan onze klantendienst. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 056 28 12 12, via mail op info@parko.be.
Als je graag langs wil komen in onze kantoren, dan kan dit na een afspraak.
Boek je afspraak