Het burgerbudget in actie: fotobanner Heule-Watermolen

Banner op Heule Watermolen

Kortrijk lanceerde in september 2021 de eerste editie van het ‘Burgerbudget’. Inwoners stelden creatieve acties voor om hun buurt aantrekkelijker te maken. Acht projecten zijn in uitvoering, waaronder ook de levensgrote fotobanner van het waterrad op Heule-Watermolen.

Alles komt terug

“Ik ga me moeten inhouden hoor”, luidt het aan begin van ons gesprek met Dirk Meulebrouck (68), een van de projectindieners. Hoewel hij het waterrad nooit draaiende zag, beschrijft hij ons de geschiedenis tot in de puntjes. “Als je grootouders vroeger verhalen uit de oude doos oprakelden, zat je als kind op een andere golflengte. Maar nu komt alles terug en ging ik met grote interesse graven in het verleden.”

Facebook is voor oude mensen

“Toen ik oude foto’s aan het uitwisselen was via Facebook, ontdekten we een close-up van de watermolen, genomen op de dag van de afbraak in 1955. Meteen ontstond het idee om een levensgrote banner van het rad te bevestigen aan de oorspronkelijke muur.”

Banner op Heule Watermolen

Dirk ervaart dat Facebook bestempeld wordt als een medium voor oude mensen. “Voor mij als oud-politieagent is het een belangrijk kanaal om terug in contact te komen met kompanen van vroeger. Zo besloten Geert, Eddy, Purdy en ikzelf een week voor de deadline om het project nog in te dienen en zo mee te dingen naar (een stukje van) het Burgerbudget.”

Laatste generatie

De wijk Heule-Watermolen ontstond rond het waterrad en kreeg jaar na jaar nieuwe buurtgenoten. “Wij wilden ons dorp zijn identiteit teruggeven. Echte watermolenaars zijn er niet meer en na onze generatie weet niemand nog de oorsprong van de dorpsnaam.”

Dromen van een echt rad

Dirk werkte als politieagent vaak in Kortrijk. “Omdat ik zodanig gefocust was op mijn werk, trok ik me in die 35 jaar weinig aan van de buurt waarin ik geboren en getogen ben. Daarom is het project een symbolisch inhaalmanoeuvre om te tonen dat ik trots ben op mijn roots.” Dirk droomt opnieuw van een echte watermolen, die elektriciteit opwekt. “Dat is een werk van vele jaren, maar toch hopen we met de banner de ogen geopend te hebben.”

Meer info over het burgerbudget

Meer nieuws uit het stadsmagazine