Terrassenreglement

Een basisset aan richtlijnen is opgenomen in het terrassenreglement, dit voor zowel de ruimte die je inneemt, voor het gebruik, als voor de inrichting van je terras. De laatste versie hiervan werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 april 2021 en gepubliceerd in de vernieuwde Algemene Politie Verordening (APV).

Meer in het APV



Situering terraszone

Zowel voor het opmaken van een terrassenplan voor jouw zaak voor je terrasaanvraag als voor het uitzetten van jouw gemachtigd terras, dien je steeds rekening te houden met onderstaande zaken.

  • Op het trottoir moet steeds een obstakelvrije doorgang van minstens 1,50 meter behouden blijven voor een vlotte doorgang van rolstoelgebruikers en personen met kinderwagens.
  • Hulpdiensten hebben op pleinen en in straten minimum een 4m brede obstakelvrije doorgang nodig; op sommige locaties is dit nog breder.
  • Fietsstallingen en haltes van het openbaar vervoer moeten vlot toegankelijk zijn.
  • Bereikbaarheid moet gevrijwaard worden ter hoogte van de eventuele extra toegang tot het pand boven/achter/naast de commerciële uitbating en ter hoogte van nabij gelegen garagepoorten en parkeerplaatsen.
  • Natuurlijke looplijnen worden niet verstoord.

In een individuele terrasmachtiging wordt de situering en de individueel benutbare oppervlakte vastgelegd en kunnen nog eventuele extra aandachtspunten toegevoegd worden.

 

Gebruiksvoorwaarden terraszone

Als gebruiker van het openbaar domein wordt verwacht dat je jouw gemachtigd terras steeds veilig, net, aantrekkelijk houdt. Onderstaande punten zijn dan ook een minimum vereiste voor het gebruik van je terras.

  • Alle terraselementen inclusief plantenbakken, menukaarten en stoepborden moeten binnen de voorziene terraszone geplaatst worden. De uitval van parasols mag de terraszone niet overschrijden.
  • Alle terraselementen moeten steeds kwalitatief en in een onberispelijke staat zijn.
  • Het terras moet dagelijks net worden onderhouden en moet geregeld gereinigd worden.
  • Afval en vuilnis mogen niet op de aanpalende openbare weg, in de greppels of in de straatkolken terechtkomen en moeten op een reglementaire manier verwijderd worden.
  • Tijdens sluitingsuren/dagen van de horecazaak moeten los meubilair en parasols verwijderd en gestockeerd worden binnen de eigen zaak, in originele opstelling blijven staan en beveiligd met een ketting of gestapeld binnen de terraszone. Het stapelen van meubilair is enkel toegestaan als dit op een esthetisch verantwoorde en veilige manier gebeurt.
  • Toegankelijkheid van de zaak moet gegarandeerd worden; een vrije doorgang van min 1m breedte is vereist ter hoogte van de voordeur.
  • De uitbater leeft ten allen tijde alle veiligheidsvoorwaarden conform de richtlijnen van de veiligheidsdiensten na.
  • Alle afsluiters water, gas,... en controledeksels moeten ten alle tijde bereikbaar zijn.
  • De afwatering van greppels mag niet verhinderd worden.
  • Boomspiegels moeten vrij gelaten worden
  • Blindengeleidingstegels moeten vrij gelaten worden en bruikbaar blijven.
  • Er worden geen voorwerpen verankerd in de grond.
  • De terrassen mogen het zicht van weggebruikers niet in het gedrang brengen.
  • De camera-infrastructuur van de stadsdiensten en openbare veiligheidsdiensten dient ten allen tijde ongehinderd te blijven.

In een individuele terrasmachtiging kunnen nog eventuele extra aandachtspunten toegevoegd worden.

 

Aankleding terras



Meubilair

  • Het terrasmeubilair is vervaardigd uit duurzaam materiaal, oogt sober, stijlvol en is zonder opzichtige opschriften en/of reclame. Het mag de sfeer van de horecazaak uitstralen maar moet steeds passen in het straatbeeld.
  • Zitbanken kunnen enkel indien voldoende ruimte en moeten verplaatsbaar zijn.
  • De uitbater is steeds verantwoordelijk voor de juiste plaatsing van stoelen en tafels, zelfs al worden deze verplaatst door de klanten.
  • In het deel waar de terraszone aan trottoir/rijweg grenst, mogen geen stoelen met de rug naar trottoir/rijweg geplaatst worden.

Parasols

  • Eenzelfde type en kleur per uitbating.
  • Standaard losse parasolvoeten. Deze mogen niet vastgemaakt zijn aan het openbaar domein.
  • Minimum doorloophoogte van 2m bij openstaan moet gegarandeerd zijn.
  • Bij hevige wind moet elke uitbater zijn parasols steeds sluiten voor de veiligheid.
  • Opschriften & logo’s mogelijk aan de buitenzijde van het doek :
    • Naam van uitbating links uitgelijnd + 1 logo rechts uitgelijnd
    • Hoogte maximum 12 cm
    • Indien parasol met zijflappen, bedrukking op de zijflappen – indien geen zijflappen, bedrukking op het doek
    • Indien gelegen op plein: zichtbaar van middelpunt van plein
    • Indien gelegen aan straat: zichtbaar aan straatzijde 

Ondervloer

Het is verboden een terrasvloer en/of vloerbekleding aan te brengen, behoudens voorafgaande en schriftelijke toestemming door het College van Burgemeester en Schepenen. Het garanderen van het welzijn van de bezoekers, kan gelden als grondslag voor het plaatsen van een ondervloer, bijvoorbeeld om de oneffenheden van een grillige ondergrond weg te werken.



Zijdelingse windschermen

  • Zijdelingse windschermen kunnen niet op alle locaties toegestaan worden, dit voornamelijk wegens veiligheidssituaties en karakter van de zone.
  • Plaatsing enkel mogelijk loodrecht op de gevel, niet ter afsluiting van het gevelterras richting straatzijde.
  • Enkel losse constructies die niet verankerd worden in de grond.
  • Hoogte: de maximumhoogte is 1,80m en is 2-delig: de onderkant 80cm in natuuraluminium of gelijkwaardig kwalitatief alternatief, de bovenkant 1m in veiligheidsglas, zonder bovenregel.
  • Breedte: op te delen in panelen van 1m.
  • Publiciteit: enkel gezandstraald logo is toegelaten. Alle andere vormen van publiciteit (stickers, affiches,…) die de doorkijk kunnen belemmeren, zijn strikt verboden.

Verlichting en verwarming

  • LED verlichting
  • Verwarming enkel mits gunstig advies van de brandweer
  • Verlichtings- en verwarmingselementen die eventueel aan de gevel worden bevestigd, moeten bij de verwijdering van het terras van de gevel worden weggenomen met uitzondering van eventuele leidingen.

Menukaart

  • De menukaart dient bevestigd te worden aan de uiterste steunpilaren van de zijdelingse windschermen of binnen de terraszone. Indien geen terras, dan achter raam of tegen gevel.
  • Materiaal indien bevestigd aan windscherm: kader in natuuraluminium (breedte 42cm, hoogte 30cm)
  • Boodschap:
    • Geen afbeeldingen van maaltijden
    • In het Nederlands. Bijkomend zijn andere talen toegelaten

Stoepbord

  • Analoge en digitale stoepborden worden toegestaan zonder reclameboodschappen van externe partijen
  • Maximum 2 stuks binnen de gemachtigde terraszone

Plantenbakken

  • De kwalitatieve plantenbakken, al dan niet ter afscheiding van het terras, worden altijd binnen het vergund terras geplaatst
  • Max hoogte 80 cm
  • Inhoud: hoofdzakelijke wintervaste, groenblijvende planten
  • Plaatsing aan te passen bij verkeersonveilige situaties
  • Eenvoudig verplaatsbaar

Tijdelijke vaste terrasconstructie

Naast de algemene punten voor terrassen op openbaar domein zoals hierboven reeds weergegeven, bestaan nog een aantal extra richtlijnen voor tijdelijk vaste terrasconstructies, dit vooral gebaseerd op instructies van onze veiligheidsdiensten.

Om je optimaal te kunnen informeren over de voorwaarden van een tijdelijke vaste terrasconstructie, hebben we hieraan een afzonderlijke pagina gewijd.

Meer info over tijdelijke vaste terrasconstructies