Wil je je zaak in de kijker zetten met een bord, banner of sticker op je gevel? Dan moet je weten dat er regels zijn. Die bepalen hoe publiciteit eruit mag zien en hoe je die aan je gevel mag hangen. Soms heb je ook een omgevingsvergunning nodig. De stad Kortrijk vindt het belangrijk dat alle publiciteit past in het straatbeeld en mooi aansluit bij de omgeving.
Neem contact op met de dienst Bouwen, Milieu en Wonen voor meer informatie en uitleg op maat van jouw project.

Waarom zijn er regels voor publiciteit op gevels?
Publiciteit op gevels is geen privézaak. Het bepaalt mee hoe een straat of plein eruitziet. De stad wil voorkomen dat het straatbeeld rommelig wordt door te grote, opvallende of slecht geplaatste publiciteit.
Daarom zijn er duidelijke regels. Die gaan over het formaat, waar je de publiciteit mag hangen en welk soort publiciteit is toegestaan. Het is belangrijk dat de publiciteit goed past bij het gebouw en de buurt. Ook veiligheid en respect voor erfgoed spelen een rol.
Wanneer heb ik een vergunning nodig?
Je hebt een vergunning nodig als je publiciteit wilt aanbrengen, vervangen of herplaatsen op je gebouw, tenzij je voldoet aan deze drie voorwaarden:
-
De publiciteit is vrijgesteld van vergunning volgens het vrijstellingsbesluit van de Vlaamse Regering.
-
Je houdt je aan de regels van de gewestelijke publiciteitsverordening.
-
Je volgt de bepalingen uit de Bouwcode van Stad Kortrijk.
Voldoet je publiciteit niet aan één van deze voorwaarden? Dan moet je een omgevingsvergunning aanvragen.
Wat zijn de belangrijkste regels voor publiciteit?
-
Publiciteit mag enkel geplaatst worden op vergunde gebouwen.
-
Ze moet netjes geïntegreerd zijn in de gevel en mag geen ramen, deuren of waardevolle ornamenten blokkeren.
-
Er mag niets uitsteken boven het dak of buiten de gevel.
-
Knipperlichten, bewegende teksten of buisverlichting zijn verboden.
-
Er moet voldoende vrije doorgang blijven voor voetgangers en de zichtbaarheid in het verkeer mag niet gehinderd worden.
Wat zijn de regels voor zaakgebonden publiciteit?
Zaakgebonden publiciteit (zoals een uithangbord of sticker met de naam van je winkel) is onder voorwaarden toegelaten:
-
De totale publiciteit op de gevel mag niet meer dan 10% van de geveloppervlakte innemen.
-
Totems of vlaggen aan losse masten hebben een maximum van 4 m².
-
Je mag per gevel slechts één haaks bord of banner plaatsen.
-
Haakse borden en banners moeten minstens 3 meter boven het voetpad hangen.
-
In het historisch stadscentrum en op erfgoedpanden mag geen reclame in het gevelvlak, enkel losse letters zijn daar toegelaten.
-
Publiciteit bij een winkelcentrum, industrieterrein of KMO-zone is toegestaan. De naam van het winkelcentrum of terrein moet duidelijker zichtbaar zijn dan de namen van de winkels of bedrijven die er deel van uitmaken.
Voorbeelddossier
Om je op weg te helpen, hebben we een voorbeelddossier uitgewerkt over publiciteit.
Twijfel je of jouw publiciteit mag? De dienst Bouwen, Milieu en Wonen helpt je graag verder.