Nieuws | Algemeen | Minder Hinder | Communicatie | FAQ
Elke fase heeft zijn eigen omleidingsplannen. Daarop kan je zien langs waar je welke omleiding kan volgen. Zo is er voor gemotoriseerd verkeer een verschillende omleiding (richting Aalbeke of Kortrijk) en voor fietsers bestaat er ook één. Wil je meer in detail weten waar er aangepaste snelheden of tijdelijk éénrichtingsverkeer werd ingevoerd, geeft het signalisatieplan alle informatie.
De recentste plannen zijn hier terug te vinden.
De omleidingen voor deze werken werden met veel aandacht uitgewerkt om zo min mogelijk overlast te geven voor de omwonenden. De impact is echter niet te onderschatten . We moeten hier voor een groot van het verkeer van een gewestweg opvangen op gemeentewegen. Om te vermijden dat alle verkeer zich mengt zijn er 3 omleidingen uitgewerkt: een hoofdomleiding via de autosnelweg (hoofdzakelijk voor het zwaar verkeer), een secundaire omleiding (voor het lokaal verkeer) en een fietsomleidingen. Alle info over de werken en de omleidingen kan je ook nog raadplegen op de website van onze stad: https://www.kortrijk.be/n43-torkonjestraat-pottelberg. Uit ervaring weten we dat het de eerste 14 dagen wennen is aan de nieuwe verkeerssituatie.
Er is een snelheidsbeperking tot maximum 30km/u ingevoerd. De nodige verkeersborden zijn aanwezig om het verkeer daarop te wijzen.
Daarnaast is er een tonnenmaatbeperking (toegang verboden boven 5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer).
Er zijn ook regelmatig politiecontroles op snelheid en tonnenmaat.
In de Lampestraat en Smokkelpotstraat mag je normaal maximum 50 km/u. Het is zeker niet ongebruikelijk om op omleggingswegen tijdelijk voor de duur van de werken een snelheidsbeperking in te voeren tot 30 km/u. Dit is om het vaak gehaaste omleggingsverkeer trager te doen rijden. Er is ook meer verkeer en het moet draaglijk en veilig blijven voor de buurtbewoners. De snelheidsbeperking komt ook de fietsers ten goede.
Een doorsteek van de E. Vermeulenstraat naar de Smokkelplotstraat werd niet weerhouden als omleidingsroute voor gemotoriseerd verkeer voor de wijk Populierenhof. Enerzijds is het duidelijk dat het bestaand asfaltpaadje in de hoek niet kan gebruikt worden door autoverkeer (te smal, onhaalbare bocht, geen zichtbaarheid, gevaar voor fietsers). Zelfs een eventuele verbreding van dit paadje zou omwille van de specifieke ligging geen oplossing zijn. Anderzijds zou er door de aanleg van een verbindingsweg ook sluipverkeer langs de woonwijk bij komen met onveilige situaties zowel in de woonwijk als in de Smokkelpotstraat tot gevolg. Het perceel tussen beide delen van de E. Vermeulenstraat is trouwens privaat domein.
Er werd gekozen om het kruispunt aan de N43 in twee fasen uit te voeren. Zo is er altijd een uitweg uit de woonwijk langs de N43. Deze is in het begin van de werken van fase 1 richting Kortrijk daarna is er een uitweg richting Aalbeke.
Via de website van De Lijn kan je de aangepaste dienstregeling terugvinden.