Het aantal elektrische voertuigen groeit snel. Die moeten ook regelmatig worden opgeladen. Vaak kan (en zal) dat thuis of op het werk gebeuren. Maar niet iedereen heeft een garage of oprit waar men de wagen kan opladen. Of soms wil je onderweg of tijdens een bezoek snel wat bijladen. Dan kun je terecht bij publieke laadpalen die op het openbaar domein staan of je laden bij semipublieke laadstations (bij supermarkten, tankstations, …). Op sommige plaatsen zijn er niet voldoende (publieke) laadpalen om aan de groeiende vraag te voldoen. In de komende maanden zullen er geleidelijk aan meer laadpalen in het straatbeeld verschijnen.
Een overzicht van alle publieke en semipublieke laadpunten vind je op de website van Vlaanderen: Overzicht laadpunten
De stad heeft een aantal locaties aangeduid waar laadpalen zullen geplaatst worden. Dat gaat dan om locaties waar veel bezoekers komen (sportcentra, cultuurcentra, in de omgeving van horeca, …). Op 10 locaties zullen op vraag van de stad de komende maanden laadpalen geplaatst worden:
- Schippersstraat
- Reepkaai
- Groeningestraat
- Parking Wembley (Moorseelsestraat)
- Lagaeplein Heule
- Parking Rietput Bissegem
- Vlaswaagplein Bissegem (kant OC)
- Parking WZC De Zon Bellegem (Bellegemkerkdreef)
- Parking WS Bellegem (Stadionstraat)
- Parking Sporthal Marke (Gymnasiastraat)
Heb je zelf een suggestie voor een interessante locatie voor het plaatsen van een laadpaal? Laat het weten via het meldpunt 1777.
De meeste publieke laadpalen worden geplaatst op vraag van burgers of ondernemingen die zelf geen plaats hebben om hun wagen op te laden. Op september 2023 hebben een 25-tal burgers en ondernemingen een laadpaal aangevraagd. Die laadpalen worden in de omgeving van hun woning of onderneming geplaatst (op maximaal 250 meter wandelafstand). Bij de bepaling van een goede locatie houden we rekening met verschillende factoren:
- liefst nabij een kruispunt, zodat de laadpaal op wandelafstand ligt van zoveel mogelijk gezinnen;
- bij voorkeur op een parking of geclusterde parkeerplaatsen;
- bij voorkeur bij haakse parkeerplaatsen;
- liefst op een neutrale locatie, dus bij voorkeur niet voor woningen. Wel aan een blinde gevel, een braakliggend terrein, …
Er zullen ook laadpalen geplaatst worden voor de elektrische deelwagens van Fox-Share op Heule Watermolen, Heuleplaats, het Vlaswaagplein in Bissegem en op Markeplaats. Bij die laadpaal zal telkens 1 laadpunt voorbehouden zijn voor de elektrische deelwagen, het andere laadpunt is publiek beschikbaar.
In Kortrijk vind je publieke laadpalen van Bluecorner, Allego en TotalEnergies. Voor meer informatie over kostprijs en abonnementen kun je bij hen terecht. De laadpalen die op het openbaar domein te vinden zijn, hebben een vermogen van 11 of 22 kW.
De publieke palen zijn voor iedereen toegankelijk, maar niet gratis. Je betaalt de stroom met een laadpas of met je bankkaart. De meeste oplaadpassen kun je gebruiken bij alle laadpalen in België en soms ook in het buitenland. Ga bij het aangaan van een abonnement dus zeker na of je terecht kunt bij alle laadpalen waar je verwacht te komen.
De parkeerregels voor elektrische voertuigen zijn dezelfde als voor wagens met een klassieke (verbrandings)motor. Let dus altijd op de signalisatie (borden, wegmarkeringen ...) die de parkeerregeling aanduiden.
We zetten alles nog eens op een rijtje:
-
Enkel wagens met een 100% elektrische motor of plug-in hybrides mogen gebruikmaken van de voorbehouden plaatsen voor elektrische voertuigen.
-
Als je met je elektrische wagen parkeert op een voorbehouden plaats voor elektrische voertuigen, moet je wagen geconnecteerd zijn met de laadpaal.
-
In een betalende zone betaal je ook als je gebruikmaakt van een voorbehouden plaats voor elektrische voertuigen. Dan geldt dezelfde maximale parkeertijd. Ook in een blauwe zone moet je de maximale parkeerduur respecteren. Tenzij je voor die zone een bewonersvergunning of een gemeentelijke parkeerkaart hebt.
-
Je mag niet tegen de rijrichting parkeren. Sommige eigenaars van elektrische wagens parkeren tegen de rijrichting in omdat zo het oplaadpunt van hun auto dichter bij de laadpaal komt. Dit is echter verboden. Zorg daarom dat de kabel waarmee je je auto laadt voldoende lang is.
Zowel bewoners als ondernemingen kunnen een publieke laadpaal aanvragen. Daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.
-
Je bent gedomicilieerd of gevestigd in Kortrijk.
-
Je hebt een 100% batterij-elektrische wagen (of je hebt er één besteld). Ook leasevoertuigen komen in aanmerking. Let op: je kunt geen oplaadpunt aanvragen voor een plug-in hybride.
-
Enkel personenwagens en lichte vracht komen in aanmerking.
-
Je hebt niet de mogelijkheid om een laadpunt te voorzien op eigen terrein. Je hebt dus geen oprit, garage, autostaanplaats, parking ... aan je woning of onderneming.
-
Er is nog geen publiek of semipubliek laadpunt binnen een wandelafstand van 250 meter van je woning of de onderneming.
- Dien een aanvraag in bij de Vlaamse overheid.
- Na goedkeuring door de Vlaamse overheid, beoordeelt de stad je aanvraag. We kijken na of je aan de specifieke voorwaarden voldoet, zoals:
- Blijven de voetpaden toegankelijk?
- Zijn er geen mogelijkheden op privédomein?
- Past jouw vraag in het parkeerbeleid van de stad? Voldoe je bv. aan de voorwaarden van de parkeerkaart voor een bewonersvergunning?
- Na goedkeuring van de stad, wordt de laadpaal geplaatst.
Wil je een oplaadpunt op je eigen terrein plaatsen, dan kan dat zonder vergunning.
Woon je in een huurhuis of huur je een garagebox? Spreek dan voor de installatie af met de eigenaar.
Woon je in een appartementsgebouw? Als (mede-)eigenaar heb je het recht om een laadpunt te installeren, maar moet je soms overeenstemming vinden met je mede-eigenaars. Informeer bij de syndicus naar de mogelijkheden. Ook hier moet je als huurder de eigenaar aanspreken.
Dit is volgens de wegcode niet toegelaten, omdat zo’n kabel een obstakel kan zijn voor de gebruikers van het voetpad. Zeker voor mensen die minder goed te been zijn, een visuele beperking hebben of gebruik maken van een rolstoel, zijn kabels over het voetpad niet prettig. Als je het wel doet, ben je in ieder geval aansprakelijk bij een ongeval. We willen ook vermijden dat bewoners de parkeerplaats voor hun deur gaan opeisen om hun wagen op te laden. Niet iedereen kan trouwens voor de eigen deur parkeren.
Meer info over laadpalen en elektrisch rijden vind je op milieuvriendelijkevoertuigen.be