Belasting op woningen zonder domicilie 2026-2031

Goedgekeurd op de Gemeenteraad van 15/09/2025 en gepubliceerd op 24/09/2025.
Dit is een samenvatting van het belastingreglement "belasting op woningen zonder domicilie".
 

Wat ? 

Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 heft de stad Kortrijk een jaarlijkse belasting op alle woningen zonder domicilie op haar grondgebied.

Een woning zonder domicilie is elke woning waar op 1 januari niemand is ingeschreven in het bevolkings-of veemdelingenregister van de Stad Kortrijk en waarvoor nog geen aanvraag tot inschrijving is ingediend én die effectief wordt gebruikt voor bewoning.

Wie ?

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de zakelijk gerechtigde is van een woning zonder domicilie. In geval van mede-eigendom is iedere mede-eigenaar belastingplichtig in verhouding tot zijn aandeel in de woning. Elke mede-eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Uitzonderingen

Volgende kunnen nooit als woningen zonder domicilie in de zin van dit reglement aanzien worden:
• woningen die uitsluitend voor een beroepsactiviteit gebruikt worden
• woningen die tijdelijk niet bewoonbaar zijn door ingrijpende verbouwingswerken
• Verplaatsbare woningen zoals een caravan of woonaanhangwagen
• Vergunde studentenhuisvesting.

Tarief 

De basisbelasting voor aanslagjaar 2026 bedraagt 1.600,00 EUR en is jaarlijks verschuldigd. Deze belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd. Het bedrag van de belasting wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex via onderstaande formule:
Belasting aanslagjaar X= bedrag aanslagjaar 2026 x index september jaar( X-1)/index september 2025.

Getailleerde info vind je via het belastingreglement onderaan.

Beoordeling 

Het effectief gebruik van de woning zonder domicilie wordt beoordeeld op basis van minstens twee bewijsstukken waarvan minstens één document het minimumverbruik van een van de nutsvoorzieningen aantoont. 
Minimumverbruik nutsvoorzieningen:
• het waterverbruik minimum 30 m³ per jaar en/of
• het elektriciteitsverbruik minimum 600 kWh per jaar en/of
• het gasverbruik minimum 2.326 kWh per jaar.

Andere indicatoren die aantonen dat het pand wordt gebruikt kunnen zijn (niet limitatief): facturen van internet/televisie/telefoonaansluiting, niet vervallen keuringsattesten, bewijs van regelmatige poetsdiensten of andere dienstverlening aan huis,… Bij twijfel kan de stad een plaatsbezoek uitvoeren waaruit moet blijken dat de woning beschikt over sanitaire voorzieningen (wastafel, bad/douche, toilet), kook- en slaapgelegenheid.

Aangifteplicht

De belastingplichtige is gehouden jaarlijks ten laatste op 1 juni van het aanslagjaar een aangifte in te dienen. De belastingplichtige ontvangt van het stadsbestuur een voorstel van aangifte met de gegevens die bij het stadsbestuur gekend zijn waarop de belasting zal gevestigd worden. Als deze gegevens niet correct zijn, moeten de opmerkingen en wijzigingen doorgegeven worden uiterlijk op 1 juni van het aanslagjaar. Als de belastingplichtige geen opmerkingen bij het voorstel indient binnen de gestelde termijn, geldt het voorstel als een regelmatige aangifte.

De belastingplichtigen die geen voorstel van aangifte hebben ontvangen zijn niettemin verplicht om spontaan uiterlijk op 1 juni van het aanslagjaar de nodige gegevens aan het stadsbestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen vaststellen. Spontane aangiften kunnen schriftelijk of via mail worden ingediend. Als de aangifte/opmerkingen verzonden worden via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening.

Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn, of ingeval van onjuiste, onvolledige of  onnauwkeurige aangifte door de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve gevestigd worden. 

Betaling

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. 

Bezwaar

  1. De belastingschuldige kan tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen (t.a.v. de directie Financiën). Meer info via de gedetailleerde procedure van het belastingreglement.
     
  2. Het bezwaarschrift kan ook online  worden ingediend via de website van stad Kortrijk in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit reglement. 
    Online bezwaar  

    Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.
     

Wet of regelgeving

Belasting op woningen zonder domicilie 2026-2031