Neurodiversiteit als motor voor verandering in zorg, onderwijs en werk

  • Lezing of congres
  • Samenleving

Internationaal, maar ook in Vlaanderen, worden autisme, ADHD en andere ontwikkelingscondities steeds vaker gezien als uitingen van neurodiversiteit. Deze benadering benadrukt verschillen in plaats van stoornissen, plaatst de problemen die neurodivergente mensen ervaren in een maatschappelijke context, en roept op tot emancipatie van neurodivergente minderheden.


Sprekers Ilse Noens en Eleonora Tilkin-Franssens geven antwoord op volgende vragen:



  • Wat is neurodiversiteit?

  • Wat is de neurodiversiteitsbeweging?

  • Wat betekent dit voor zorg, onderwijs en werk?

  • Kan neurodiversiteitsdenken dienen als motor voor verandering?


Sprekers



  • Ilse Noens is orthopedagoog, gewoon hoogleraar en vicedecaan engagement aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Ze is ook klinisch werkzaam in PraxisP, het expertisecentrum van de faculteit.

  • Eleonora Tilkin-Franssens is leerkracht en psychologisch consulente met ervaringsdeskundigheid en -professionaliteit op het vlak van autisme, neurodiversiteit en inclusie. Na een tiental jaar in het basisonderwijs gewerkt te hebben als kleuterleidster, zorgcoördinator en leerondersteuner, werkt ze momenteel aan de UCLL en AP Hogeschool als docent en onderzoeker.

Wanneer

tot

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
E. Sabbelaan 53
8500 Kortrijk

Prijs

Basistarief: € 20

Leeftijd

18+

Reservaties

Links

https://puc.kuleuven.be/nl/opleiding/6kjpeqeee4qbx7zo

Organisatie

PUC - KU Leuven Continue
Neurodiversiteit als motor voor verandering in zorg, onderwijs en werk