Beelden blijven hangen. Vandaar worden tijdens de ganse looptijd van het project Mensen-Onderweg tentoonstellingen opgezet. Met en over Mensen-Onderweg. De tentoonstellingen blijven niet te lang hangen, anders vergeet je te komen kijken. Vrije toegang.

tentoonstelling

Abdelazez Dukhan (1998)

van 17 september tot 13 oktober - OC Marke

Nauwelijks 12 was hij toen de burgeroorlog in Syrië losbrak. Drie jaar later was er voor het gezin geen andere keuze over dan vluchten. Eerst trekken ze naar Turkije en als de leefomstandigheden daar te penibel worden verder naar Griekenland (2016). Daar kreeg hij van een vrijwilliger een foto-apparaat. Sedertdien is hij fotograaf en zoekt hoe hij deze kunstvorm naar best vermogen kan beheersen en uitbouwen.

Abdelazez: “Vluchtelingen worden in de Europese media gemakkelijk getypeerd als hopeloos, gevaarlijk en dom. Gemakkelijk om vanuit zo’n misvattingen een sfeer op te wekken van angst en haat tussen ‘zij’ en ‘ons’ ‘us and them’... terwijl je in diezelfde kampen kinderen en volwassenen ziet met lachende ogen... Mensen eerst leren begrijpen in plaats van ze meteen te veroordelen... Eerder actief zoeken naar mogelijkheden, kansen, oplossingen dan louter te focussen op en te zien als een probleem.”

Abdulazez Dukhan verblijft in België en studeert computerwetenschappen (VUB).

Op donderdag 17 september om 20u vindt de opening van de tentoonstelling plaats. Inschrijven voor de opening kan u hier

carlo

Carlo Herpoel (Heule, 1964)

van 17 september tot 13 oktober - 
Vormingplus

Carlo Herpoel is een creatieve all-round artiest, ook afval- en recyclagekunstenaar en prijswinnend design-artiest. Hij lijkt wel expert te zijn in plastiekrecyclage via ‘low technology’-technieken (fusing, weven, montage...) die toegepast worden in workshops zowel in België als in ontwikkelingslanden.

'Ik ga waar machteloosheid toeslaat', zegt Carlo Herpoel zelf. En dat meent hij. Nadat hij eerder de handen uit de mouwen stak in rampgebieden als Haïti en de Filipijnen, ging hij de noden lenigen in het door modder overspoelde vluchtelingenkamp in het Noord-Franse Duinkerke. Hij vertoefde ook in het Griekse Idomeni, waar duizenden vluchtelingen gestrand waren nadat Macedonië zijn grens hermetisch afsloot.

Driedimensioneel werken biedt meer mogelijkheden. Het werk kan meegroeien met de materialen en de ruimte waarin het tot stand komt. Kunstwerken worden het resultaat van het samenspel tussen het materiaal, de techniek, inspiratie en de omgeving.

Op woensdag 16 september om 20u vindt de opening van de tentoonstelling plaats in Vormingplus. Inschrijven voor de opening kan u hier
 

Deze tentoonstelling koppelen we aan het optreden van De Koffie Van Morgen 'Le Ravage d'Ali Baba'.
palmyra

Theo De Feyter (Zuid-Scharwoude, 1947)

van 21 oktober tot 15 november - OC Marke

Theo De Feyter is archeoloog en kunstenaar.

Hij nam deel aan opgravingen in Syrië en Turkije en werkte als reisleider in beide landen. Naast zijn werk als archeoloog en publicist is hij schilder en tekenaar van landschappen en stadsgezichten.

Hij stelde tentoon op meerdere plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Syrië. De laatste jaren maakt hij reportagetekeningen van mensen en steden in Syrië die zijn getekend door de oorlog. Momenteel werkt hij aan schilderijen die het Syrische erfgoed tot onderwerp hebben - een project in opdracht van het Nationaal Museum in Damascus in samenwerking met de Syrische Oudhedendienst.

Hij publiceerde onder meer in De Standaard, Mo Magazine, NRC Handelsblad en Vrij Nederland, en de monografieën ‘Syrië, een geschiedenis in ontmoetingen en plaatsen.’ (Uitgeverij Bulaaq, Amsterdam 2011 (2008¹)), ‘Mensen en ruïnes. Syrië revisited.’ (Uitgeverij Tekst & Teken, Amsterdam 2017) met tekeningen, schilderijen en teksten, en ‘Graben in Syrien / Digging in Syria’ (PeWe Verlag, Gladbeck 2018), eveneens met tekeningen, schilderijen en teksten.

 

Theo de Feyter licht zelf zijn tentoonstelling toe en vertelt over zijn ervaringen.
sander

Sander Buyck (Gent, 1984)

van 16 november tot 6 december - OC Marke

Afgestudeerd in de fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent, onderzoekt Sander Buyck het medium fotografie door enerzijds verschillende tradities visueel te ontleden, gaande van de romantische fotografie tot documentaire strategieën, en anderzijds door fotografie te benaderen via andere media, zoals film en posters. Naast deze ontologische invalshoek, die zich sterk focust op de grenzen en de impact van het medium, vormt zijn werk ook een visueel onderzoek naar het ontstaan, transformeren en verdwijnen van beeldculturen. Met een sterke aandacht voor niet-westerse beeldculturen, wil Buyck de relatie tussen het beeld en zijn context analyseren.

Ze zijn alomtegenwoordig op de Westelijke Jordaanoever en ze kijken je aan vanaf muren, in bushokjes en op lantaarnpalen: de Palestijnse martelaars.

januari 2021 - BK6

Voorjaar 2021 krijgt de tentoonstelling een vervolg in Broelkaai 6 (Kortrijk) - een fotoreeks over de tribale gemeenschap, in de moeilijk te bereizen staat Jharkhand. Buyck richt zijn camera op gemeenschappen uit de lagere kaste, zo ook voor dit project waar Buyck meereisde met nomadische families van de kalbeliya gemeenschap in Rajasthan. Zijn interesse voor de kalbeliya groeide naar aanleiding van een theorie dat de hele Europese gypsy / zigeuner migratiestroom zijn oorsprong zou kennen bij dit deel van de Indische bevolking. 
 

Deze tentoonstelling koppelen we aan de lezing van Anneleen Van Offel.