Vrijwilligers helpen minder mobiele personen door werken stationsomgeving

Gepubliceerd op Donderdag 20 februari 2020

Het Stationsproject bouwt momenteel aan een wegtunnel en een ondergrondse parking in de stationsomgeving. Tijdens deze werken is het voor minder mobiele personen niet altijd evident om hun bestemming te bereiken. Daarom voorziet de stad nu begeleiding en vervoer.

Moeilijke verbinding busterminals

Tijdens de werken in de stationsomgeving is het onmogelijk voor De Lijn om de verbinding te maken tussen de voor- en achterzijde van het station. Het busstation is daarom opgesplitst in verschillende terminals. Reizigers moeten hierdoor soms een grote afstand overbruggen via de onderdoorgang van het station om van de ene terminal naar de andere te geraken. Voor mensen die minder mobiel zijn, kunnen zowel de afstand als de trappen aan de onderdoorgang een probleem vormen. Omdat het bouwen van een tijdelijke lift of helling niet haalbaar is, voorziet de stad nu een andere oplossing.

Tijdelijke hulp via vrijwilligerswerking Wijkteams

Om de verbinding tussen de verschillende busterminals of tussen de busterminals en het station makkelijker te maken voor minder mobiele mensen, voorziet de stad tot het einde van de werken (eind 2022) begeleiding en vervoer door vrijwilligers. Een slechtziend persoon die bijvoorbeeld te voet naar een busterminal of een assistentiepaal van de NMBS wil, kan te voet begeleid worden. Voor een minder mobiel persoon die van de achterkant naar de voorkant van het station wil, wordt de fietsriksja ingezet. De vrijwilligerswerking van de wijkteams zoekt steeds de meest passende oplossing.

Om gebruik te maken van deze dienst, moet men 48 uur op voorhand contact opnemen met het meldpunt 1777. Dat kan telefonisch via het gratis nummer 1777 of per mail naar 1777@kortrijk.be. De dispatching en aansturing van de vrijwilligers gebeurt door Stad Kortrijk. De begeleiding en het vervoer zelf gaat via de vrijwilligerswerking van de wijkteams. Er wordt telkens zo goed mogelijk gezocht naar een oplossing op maat van de aanvrager.

1777:

  • Telefonisch bereikbaar: op werkdagen doorlopend van 9 tot 17u
  • 24/24u: Gratis app1777 (via google-play of appstore), invulformulier, 1777@kortrijk.be
  • hou er rekening mee dat je aanvraag voor begeleiding enkel op werkdagen kan verwerkt worden. 

Assistentie NMBS blijft ongewijzigd

Merk op dat de assistentie die de NMBS aanbiedt voor personen met beperkte mobiliteit blijft bestaan. Zij bieden hulp aan binnen het stationsterrein. De stad vult nu aan met een extra service in de ruimere stationsomgeving. Mensen die hulp nodig hebben binnen het station kunnen tot drie uur op voorhand assistentie reserveren via telefoon op het nummer 02/528 28 28 of tot 24 uur op voorhand via de website (bit.ly/assistentiestation).

De werking van de verschillende busterminals heeft trouwens geen invloed op de bereikbaarheid van de perrons en ook de bereikbaarheid van de perrons zelf blijft onveranderd.

Oproep naar extra vrijwilligers

Hoewel onze stad over een uitgebreid en enthousiast vrijwilligersteam beschikt, zijn we toch steeds op zoek naar extra helpende handen. Dat is ook hier het geval. Wie zich geroepen voelt om minder mobiele mensen in de stationsomgeving te helpen, kan dat laten weten via het gratis meldpunt 1777. 

Parkeren in de stationsomgeving

Wie een parkeerkaart heeft voor personen met een handicap mag gratis en onbeperkt parkeren op alle betalende parkeerplaatsen op straat, op alle gereserveerde bewonersparkeerplaatsen (herkenbaar aan de gele lijnen) en op alle gereserveerde plaatsen voor personen met een handicap (herkenbaar aan de blauwe lijnen).

Op de Shop & Go of Kiss & Ride plaatsen (herkenbaar aan de groene lijnen) gelden voor iedereen de regels van het kortparkeren (maximum 30 minuten).

Bekijk hier een wegwijsfilmpje voor minder mobiele personen