Visit Kortrijk is klaar voor de zomer

Gepubliceerd op Dinsdag 17 juni 2025

Kortrijk maakt zich op voor een zomer vol activiteiten voor jong en oud. Met een bomvol programma, een fris toeristisch magazine en opvallende promotiecampagnes in binnen- en buitenland, wil Visit Kortrijk zowel toeristen als inwoners verleiden tot een zomer vol beleving in de stad.  

Nieuw zomermagazine zet toon

De gids voor een onvergetelijke zomer? Die ligt klaar in het infopunt aan het Begijnhof. Visit Kortrijk bundelde alle tips, activiteiten en belevingen in een handig magazine van 32 pagina’s. De stijl? Een knipoog naar de nineties, met dank aan het Kortrijkse Perron Twee. Het magazine is beschikbaar in twee versies: Nederlands/Frans en Engels/Duits (enkel online). Ideaal dus voor locals én toeristen.

Fotoplezier en familiefun

Eén van de blikvangers deze zomer is de fotowedstrijd. Je huurt een Instax-camera bij Visit Kortrijk, trekt de stad in, neemt een leuke foto op je favoriete plekje en maakt kans op een eigen Instax-toestel. Voor de jongste bezoekers is er een vrolijke kleurplaat, ontworpen door illustrator Xavier Truant.  

Met de fiets, skeelers of boot op ontdekking

Liever actiever? Naast de jaarlijkse wandelgidsbeurten, zijn er nu ook begeleide fiets- en boottochten. De begeleide fietstochten brengen je langs onbekende plekken die een link hebben met het rijke industriële verleden van de stad. Je kan de tocht ook op eigen tempo fietsen, net als de nieuwe skeelertocht door Marke en Bissegem.

Spelenderwijs de stad verkennen

Ook het Totemus-spel blijft deze zomer een voltreffer. De interactieve zoektocht voor gezinnen krijgt heel wat positieve beoordelingen en brengt verrassend veel Franstalige bezoekers naar Kortrijk.

Regen? Geen probleem.

Bij minder weer zijn er genoeg binnenactiviteiten. Denk aan musea zoals Texture, 1302 en het nieuwe Abby. Maar ook de Chocolate Trail in Heule is een volwaardige toeristische attractie voor jong en oud.

Kortrijk scoort ook internationaal

Visit Kortrijk werkte de voorbije maanden intens samen met Westtoer, Toerisme Vlaanderen en buitenlandse pers. Zo kwamen onder meer de populaire Luikse ‘Baroudeurs Liégeois’ op bezoek. Hun reisverslag werd fel gesmaakt op instagram. De stad duikt deze zomer ook op in de media van onder andere RTBF, Notélé, Le Soir, NS International en de NMBS. Er zijn ook artikels op komst in de Duitse, Franse en Oostenrijkse pers. Daarnaast kwamen en komen er heel wat buitenlandse content creators en journalisten naar Kortrijk in samenwerking met Toerisme Vlaanderen. Mooi voorbeeld hiervan zijn de Nederlandse dames van Ontdek je plekje. Kortrijk wordt ook aangeprezen op de website van de Nederlandse spoorwegen. Ook de NMBS gaf hun pagina een update en nam Kortrijk op in hun nieuwsbrief die ze verstuurde kort voor Sinksen.

Feest en festivals

Tot slot is er uiteraard ook de traditionele zomerkalender met klassiekers als de braderie, openluchtcinema’s, zomermarktjes, het openluchtzwembad en festivals als Kamping Kitsch, Alcatraz en Drift. Deze evenementen lokken in augustus heel wat binnen- en buitenlandse bezoekers naar de stad.

Praktisch

Het zomermagazine is gratis te verkrijgen bij Visit Kortrijk in de Begijnhofstraat (ook online beschikbaar). 
Inschrijven voor gidsbeurten, boottochten of het huren van een Instax kan via visitkortrijk.be.