Provincie West-Vlaanderen en Stad Kortrijk maken belangrijk fietsknooppunt veiliger
De Provincie West-Vlaanderen en Stad Kortrijk openen samen het vernieuwde fietspad aan Sluis 9, onderdeel van de populaire fietssnelweg F7. Dankzij deze investering kunnen inwoners en pendelaars veiliger en comfortabeler fietsen. Sluis 9 is een belangrijk fietsknooppunt én tegelijk een beschermd monument. De omgeving rond Sluis 9 kreeg een grondige make-over.
De investering aan Sluis 9 is een duidelijke winst voor de veiligheid en de leefkwaliteit van elke passant en elke omwonende. Dit was een complex project waarbij de drukke kruispunten zijn aangepakt en tegelijkertijd de erfgoedwaarde van Sluis 9 heeft versterkt. Dankzij de krachtenbundeling met de Provincie is er een knooppunt op de F7 omgevormd tot een veilige en vlotte verbinding.
"Met de herinrichting van het fietspad aan Sluis 9 tonen Stad Kortrijk en de Provincie West-Vlaanderen dat veilige mobiliteit een echte prioriteit is. Sluis 9 is tegelijk een beschermd monument en een druk fietsknooppunt waar dagelijks honderden fietsers passeren. Dankzij deze werken kunnen zij voortaan vlotter, comfortabeler en vooral veiliger doorstromen. Door in te zetten op kwaliteit en samenwerking, en met respect voor de erfgoedwaarde en de omgeving, versterken we het bovenlokaal fietsnetwerk en maken we het aantrekkelijker voor iedereen die de fiets neemt. "
- Kelly Detavernier, gedeputeerde Provincie West-Vlaanderen
Complexe uitdaging met veel partners
De werken waren nodig omdat twee drukke kruispunten (Stasegemsestraat–Passionistenlaan en Visserskaai–Vredelaan) hier samenkomen. Het project kende heel wat uitdagingen, zoals:
- de verwerving van gronden om het fietspad langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk door te trekken tot aan de sluis;
- het overbruggen van grote hoogteverschillen in de Spinnerijkaai;
- het behoud van waardevolle bomen;
- het garanderen van de vrije doorgang onder de spoorwegbruggen;
- het intensief overleg met partners en tegelijk het permanent toegankelijk houden voor fietsers.
In november volgen nog de aanplant van 14 nieuwe bomen en een twintigtal groenzones. Het project is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen en de Stad Kortrijk.
Schakel in groter fietsnetwerk
Het fietspad maakt deel uit van de fietssnelweg F7 en is bovendien een cruciale schakel in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Het nieuwe fietspad werd ondersteund door het Vlaamse Kopenhagenplan en het Fietsfonds, die lokale besturen helpen bij investeringen in fietsinfrastructuur en fietssnelwegen.
Groener en veiliger
De omgeving van Sluis 9 is niet alleen veiliger maar ook aangenamer geworden.
Enkele realisaties:
- verkeersplateau en zebrapad in de Spinnerijkaai ter hoogte van de spoorwegbrug;
- doortrekken van het jaagpad tot aan het sluisbrugje, met de aanleg van een buurtparkje met banken;
- verkeersplateaus aan de kruispunten Passionistenlaan–Stasegemsestraat en Vredelaan–Visserskaai;
- vernieuwde voet- en fietspaden met extra aandacht voor toegankelijkheid;
- nieuwe groenzones aan beide zijden van het kanaal.
Gedeelde investering
De werken startten op 12 december 2024 en duurden 80 werkdagen. Ze werden uitgevoerd door TM Growebo BV – De Vriese Raf NV (Gullegem) voor een totaalbedrag van 908.691 euro (750.985 euro excl. btw).
De Provincie investeerde 228.658 euro, waarvan de helft via het Fietsfonds door Vlaanderen wordt gedragen. Stad Kortrijk nam het overige deel op voor 680.033 euro, waarvan een derde gesubsidieerd door het Kopenhagenplan.
Voor de toegankelijkheid van twee bushaltes zorgde De Lijn voor een bijkomende subsidie van 5.000 euro per halte.
Fietsbeleid in de praktijk
Behoud van industrieel erfgoed
Sluis 9 is een tastbare herinnering aan de industriële geschiedenis van Kortrijk. Het Kanaal Bossuit-Kortrijk werd tussen 1857 en 1861 met de hand gegraven en vormde een levensader voor de handel. Oorspronkelijk werden er 11 sluizen gebouwd. Sluis 9 is, samen met Sluis 10 en Sluis 11, een van de drie bouwwerken die bewaard zijn gebleven in hun originele 19e-eeuwse staat.
Meer dan 160 jaar geleden werd het kanaal Bossuit-Kortrijk met de hand gegraven door meer dan duizend arbeiders. Elf sluizen, vijftien sluiswachterswoningen en achttien bruggen maakten toen deel uit van een groots industrieel project. Vandaag resteren er nog drie van die sluizen en Sluis 9 is er één van. Deze werd opgenomen in 2005 als bouwkundig erfgoed. Sluis 9 is een stille getuige van de industriële geschiedenis van Kortrijk. Tegelijk is het vandaag een levendig kruispunt waar dagelijks honderden fietsers passeren en is het een van onze drukste fietsknooppunten. Met deze herinrichting tonen we hoe erfgoed en stadsvernieuwing hand in hand kunnen gaan.