Kortrijk krijgt extra bussen op drukke schooltrajecten

Gepubliceerd op Donderdag 11 april 2024

De Lijn legt na de paasvakantie ook in Kortrijk extra bussen in op drukke schooltrajecten tijdens de piekuren. Die versterkingsritten worden uitgevoerd door touringcarbedrijven die achter de Lijnbussen rijden, meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Voor de vervoerregio Kortrijk gaat het om 3 autocars die wekelijks 34 extra ritten maken.

De voorbije weken waren er bussen te kort op drukke schooltrajecten in voornamelijk West- en Oost-Vlaanderen. De Lijn ontving daarover meldingen van stakeholders, klanten en personeel. Deze meldingen werden grondig onderzocht, waarna De Lijn op meerdere plaatsen bijstuurde. Zo werden extra ritten voorzien of zette De Lijn een groter type bus in.

Versterking door touringcars

Voor sommige schoolritten lukte dit niet. De Lijn en haar onderaannemers hadden op korte termijn geen extra bussen voorhanden. Om de kwaliteit van de dienstverlening naar de reizigers toe te verzekeren, stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters extra budget ter beschikking. De Lijn kan hierdoor versterkingsritten laten uitvoeren door touringcarbedrijven.

34 extra ritten

In de vervoerregio Kortrijk, die bestaat uit 13 gemeenten rond Kortrijk, worden 3 extra autocars ingezet. Ze versterken de busritten:

151 (Deinze Station - Kortrijk)21 (Moeskroen Busstation - Wervik)220 (Kortrijk Busterminal 2 - Ledegem)64 (Waregem Station - Kooigem)106 (Waregem Station - Kooigem)27 (Kooigem Klein Molentje - Waregem)11 (Ardooie Kerkhof - Kortrijk)44 (Kortrijk Busterminal 4 - Kortrijk Lange munte)230 (Kortrijk Busterminal 4 - Avelgem)

De 3 autocars zorgen voor 7 extra ritten per weekdag (op woensdag 6 ritten), wat dus een totaal maakt van 34 extra ritten per week.

Tot einde schooljaar  

Deze ritten zullen rijden vanaf 15 april (na de paasvakantie) tot het einde van dit schooljaar (1 juli). De extra rit zal daarbij achter de normale rit rijden en als ontdubbelingsrit fungeren. Voor het nieuwe schooljaar 2024-2025 worden er nieuwe dienstregelingen uitgewerkt om de capaciteitsproblemen op een structurele manier aan te pakken.