
Sinds maart 2024 kennen we de winnaars van de tweede editie van het Burgerbudget. Met een bedrag van € 100.000 voeren inwoners creatieve acties uit om hun buurt aantrekkelijker te maken en te verbinden. Een burgerjury selecteerde tien winnende projecten, waaronder de Volxkeuken.
Creatief met voedseloverschotten
Robin Alleman: “Eén tot twee keer per maand koken we in het Textielhuis een gratis maaltijd met voedseloverschotten. Elke woensdag maken we verse soep voor mensen die wachten bij de voedselbedeling. Iedereen is welkom voor een hapje en een babbel.” “Met dit simpele gebaar, willen we zachtheid creëren in deze harde wereld. We vragen enkel om zelf je afwas te doen”, lacht Siebrand Craeynest.
Culinaire improvisatie
Met een bakfiets halen Robin, Siebrand, Saar Vancraeyveld en Jana Verhelst restjes op bij onder andere de Stadsboerderij, Zonder Meer en Bioboer Klaas. Siebrand: “Afhankelijk van de ingrediënten, improviseren we een veggie of vegan maaltijd. Onze favorieten? Gefrituurde pompoenballetjes en courgettekoekjes. Ook de zelfgemaakte aioli bleek een gegeerd recept.”
Onthaasten en verbinden
De Volxkeuken is meer dan een maaltijd. Robin: “Bezoekers zijn vaak gehaast: werk, gezin, vrienden … Wij zorgen voor een rustmoment: zet u, eet iets en sla een praatje. Mensen komen zowel uit ideologische overtuiging tegen voedselverspilling, als uit noodzaak. Wie wil, kan een vrije bijdrage geven.”
Mobiele keuken
Momenteel bevindt de Volxkeuken zich in het Textielhuis, maar er zijn uitbreidingsplannen. Siebrand: “We maken een mobiele fietskeuken om op verschillende locaties te koken. Zo bereiken we mensen in hun eigen buurt. De fiets zal ook beschikbaar zijn voor andere inwoners, bijvoorbeeld voor hun buurtfeest.”

Gemeenschapsgevoel
Robin: “Soms combineren we eten met andere activiteiten zoals een levende bib, klimaatgesprek of dragshow.” Siebrand: “We krijgen geregeld hulp van vrienden, toevallige passanten of zelfs vrijwilligers van Compagnie Cordiale. Ons keukenteam telt meestal drie tot tien helpers. Het project groeit met elke nieuwe deelnemer. Maar we willen vooral de mindset verder verspreiden in Kortrijk.”