Extra info Digitaal Referendum 2022 - Nette stad

Waarom het thema 'Nette stad'?

Waarom kozen we dit jaar voor het thema ‘nette stad?

  • Sluikstorten en zwerfvuil staan jaarlijks in de top 3 van meldingen bij gratis meldpunt 1777. 
  • Jaarlijks wordt er gemiddeld ongeveer 61,96 ton sluikstort en 8,15 ton zwerfvuil door onze ploeg van Nette Stad opgehaald. 

  • De acties onder de sensibiliseringsactie ‘Proper en Ko’ lopen al vanaf 2019. Met het Digitaal referendum 2022 willen we graag horen van de Kortrijkzanen of er rond het thema Nette Stad nog meer actie nodig is.   

  • Het is een thema dat alle Kortrijkzanen aanbelangt van Kooigem tot Sente.  

We geven hier graag extra duiding bij de vragen: 



1. Akkoord dat we het reservatiesysteem voor recyclagepark Heule en Rollegem afschaffen? 



Waarom is er ooit gestart met het reservatiesysteem? 

Tijdens de Covid-19 pandemie werden de recyclageparken noodgedwongen gesloten op bevel van de Federale Regering.  

Momenteel moet je via de stadswebsite een afspraak maken om de recyclageparken van Heule en Rollegem te bezoeken.

Dit heeft voor- en nadelen: er zijn geen lange wachtrijen meer, maar door het reservatiesysteem moet je je bezoek steeds vooraf inplannen. Waar geef jij de voorkeur aan? In Rollegem kunnen we het reservatiesysteem onmiddellijk afschaffen. In Heule moeten we daarvoor eerst een aanpassing van de omgevingsvergunning aanvragen. 

Wanneer de meerderheid hier ‘ja’ op stemt, schaffen we het reservatiesysteem, dat er gekomen is omwille van de corona-maatregelen, af (voor Heule is dit een streven omwille van de omgevingsvergunning). De openingsuren blijven, toch zeker in eerste instantie, ongewijzigd. De parkwachters kunnen bij extreme drukte wel beslissen om het park tijdelijk te sluiten zodat het werkbaar blijft. Daarom zullen we ook investeren in webcamera’s zodat bezoekers vooraf kunnen kijken of het druk is op het park. Wil je over deze vraag nog meer te weten komen. Kom dan zeker langs op het café Nette Stad op woensdag 30 november in Muziekcentrum Track (doorlopend van 19u30 - 21u30).

2. Akkoord dat we handhaven en strenger toezien op het feit dat je voetpad, rioolputje en straatgoot vuilnis-, modder- en onkruidvrij moet zijn? 

Wist je dat iedereen verplicht is om zijn voetpad, straatgoot en rioolputje voor de woning proper en niet-hinderlijk te houden? Dat wil zeggen: onkruid wieden, vegen, gevallen bladeren van bomen in de herfst verwijderen, ijs- en sneeuwvrij houden in de winter … Nu geeft de stad hier nog geen boetes voor. Ben jij van mening dat we in de toekomst wel strenger moeten optreden door eerst te sensibiliseren, dan te waarschuwen en tot slot te beboeten? 

Hierbij enkele foto’s van wat niet kan, want het is niet de bedoeling dat we voor elk grassprietje of stoepplantje een boete uitschrijven. Het gaat over hinderlijk onkruid.  

onkruid

Sowieso gaan we eerst sensibiliseren waarbij de bewoners attent gemaakt worden op het feit dat de stoep aangepakt dient te worden. We zullen dit doen door de bewoners aan te schrijven. Voor appartementsgebouwen zal de syndicus aangeschreven worden, bij bouwwerven de bouwheer. Indien dit geen resultaat oplevert kan er een GAS-boete uitgeschreven worden (GAS = gemeentelijke administratieve sanctie).  

Ben je zelf niet goed te been, vraag dan hulp aan je buren/familie/… of neem contact op met je lokaal wijkcentrum.

3. Akkoord dat er hogere boetes worden gegeven voor het sluikstorten van klein afval? 

Wie komt niet geregeld een blikje, flesje of gedumpte afvalzak tegen? Nu betaalt de sluikstorter hiervoor een boete tussen € 25 en € 350. Moet deze minimumboete hoger zijn? 

Nu wordt er meestal een minimumboete van €25 gegeven bij kleine inbreuken zoals weggooien van peuken op de straat. Deze minimumboete zou dan opgetrokken kunnen worden naar een hoger bedrag. 

Wat is het verschil tussen sluikstort en zwerfvuil? 

Onder zwerfvuil verstaan we klein afval dat normaal in een zwerfvuilbak hoort die gewoon op straat gegooid wordt zoals papiertjes, een flesje van frisdrank, een sigarettenpeuk, kauwgom.

Onder sluikstort verstaan we grote stukken afval (afvalzakken, zetels, …) die doelbewust gedumpt worden.  

Wie stelt er deze vorm van overlast vast en kan boetes geven?  

De Stad zet nu al OVAM-handhavers in (OVAM = openbare Vlaamse afvalstoffenmaatschappij), op de ‘hotspots’ rondlopen om sluikstorters op heterdaad te betrappen. Dit doen ze vooral voor bij het weggooien van je peuk op de grond, weggooien van zwerfvuil, het niet opruimen van hondenpoep en controle van hondeneigenaars of ze steeds beschikken over 2 hondenpoepzakjes. Ook kauwgum is een groot probleem die heel vaak op het openbaar domein terecht komt of in de riool.  

Deze OVAM-handhavers zijn sinds september op pad, inmiddels hebben ze al meer dan 80 GAS-boetes uitgedeeld. Vooral in verband met inbreuken voor het wegwerpen van peuken. Daarnaast beschikt de Stad over een eigen team van GAS-ambtenaren die tijdens de uitoefening van hun job op deze punten handhaven. 

Hoe wordt gecontroleerd van wie sluikstort is? 

Bij melding van sluikstort gaat er een ploeg van onze dienst Nette Stad ter plaatse. Men zoekt actief naar adresgegeven. Indien we die vinden, dan wordt er een GAS-boete gestuurd naar dit adres. 

Daarnaast zet de stad zwerfvuilcamera’s in om zo sluikstorters te kunnen vatten. Wekelijks staan wel ergens in Kortrijk één of meer zwerfvuilcamera's. We zetten ze in op plaatsen die zwerfvuilgevoelig zijn.   

Preventief luik:  

Overal in de stad en deelgemeenten wijzen we doormiddel van banners inwoners en bezoekers erop dat je een boete riskeert als je vervuilt.  

Mooimakers en Kortrijk Kraaknet:  

We kunnen ook rekenen op 118 vrijwillige Mooimakers op pad die zwerfvuil en sluikstort opruimen in hun eigen buurt en zijn er 17 glasbolpeters en -meters actief die de glasbollen proper houden en/of misbruiken doorgeven.  

Maandelijks behalve in het Kerstverlof en zomerverlof organiseren we samen een Kortrijk Kraaknet. Meer info: https://www.kortrijk.be/kraaknet 

sluikstort

4. Akkoord dat we naast de GAS-boete ook de kost voor de stad voor het opruimen van sluikstorten aanrekenen. 

Sluikstorten opruimen en verwerken, vraagt inzet van stadspersoneel. Het principe van ‘de vervuiler betaalt’ passen we momenteel nog niet toe. Moeten we de opruim- en verwerkingskosten die de stad maakt, ook doorrekenen aan de sluikstorter?  

Voor het opruimen van zwerfvuil, wordt een team van minstens twee personen ingezet. Als we de kostprijs hiervan berekenen dan komen we voor 2 personen van de stad, die een uur zwerfvuil opruimen, aan €72 die de stad (en dus eigenlijk de inwoners) moeten betalen. De gemiddelde kost per jaar voor de stad is berekend op € 72.591 voor het ruimen van zwerfvuil. 

Dagelijks, 7 dagen op 7, 365 dagen per jaar zijn er mensen van Nette stad en/of afvalophaling bezig om de stad proper te houden. Dit team bestaat uit een 35-tal mensen die ervoor zorgen dat de stad er altijd zo proper mogelijk bij ligt.