Dat bibliotheken kostbare schatten herbergen, is geen geheim. Zo vind je bij openbare bibliotheek Kortrijk een unieke, uitgebreide vinylcollectie. Sinds 1968 is hier een verzameling aangelegd van ruim 25.000 originele lp’s en ongeveer evenveel singles: een zeldzaam muzikaal archief dat alle denkbare genres overspant.
Na vele jaren van hard labeur op diverse draaitafels in de stad genieten deze grijsaards tegenwoordig van een welverdiend pensioen in een goed bewaard archief. En sinds december 2023 kunnen muziekliefhebbers deze historische vinylcollectie ontlenen.
Via Vinylboutique willen we deze schatten van weleer nog eens onder de aandacht brengen van iedere muziekliefhebber met een hart voor vinyl. Daarom zetten we regelmatig één of meerdere platen in de kijker. Van classic tot onbekend meesterwerk, van commercieel hoogtepunt tot uitgespuwd en onbemind, alles komt aan bod!
Maniac - Acid (1983)
Begin jaren 80 duiken er onder invloed van de New Wave of British Heavy Metal bands heel wat nieuwe groepen op in België. Een ervan is het Brugse Acid.
Carrière
Gitarist Demon, zangeres Kate De Lombaert en bassist T-Bone begonnen als Precious Page en doopten de band in 1980 om tot Acid. Wat later kwam Anvill erbij als drummer. Na de komst van Dizzy Lizzy als tweede gitarist namen ze de single ‘Hell on Wheels’ op, die ze in juli 1982 uitbrachten via Roadrunner Records. Het eerste titelloze album volgde in januari 1983 en in hetzelfde jaar het tweede album ‘Maniac’. In 1985 kwam het derde album uit, ‘Engine Beast’. Kort daarna ging de band uit elkaar.
Tijdens hun carrière speelden ze in België, Nederland en Frankrijk en traden ze op met groepen als Black Sabbath, Manowar, Loudness, Venom, Picture, Bodine en Motörhead.
Belgische pioniers van de speedmetal
Conceptueel komt Acid in de buurt van bands als Motörhead en Venom. Zo staan ze mee aan de bakermat van de speedmetal. Naast Anvil namen ze het voortouw om de agressieve kant van deze scene te laten zien en samen met Girlschool hadden ze als een van de eersten in het genre een zangeres.
Pure headbangmagie
Van ‘Maniac’ zouden volgens de groep 19.000 stuks verkocht zijn. Enkele verhalen uit die tijd beweren dat de platenzaak van manager Luc Van den Bossche helemaal vol lag met de releases van Acid.
Tegenwoordig klinkt Acid misschien heel banaal voor jongere luisteraars, maar voor '83 was dit extreem spul. Voor wie gewoon van klassieke 80's heavy metal houdt, is Acid pure headbangmagie, zoals het razende laatste nummer op het album, Bottoms Up, aantoont. Dit deuntje zal elk feest op gang trekken. Uiteindelijk heeft ‘Maniac’ geen enkele slechte track en de productie van het album vat perfect de ruige energie en power van Acid.
Bronnen: Demofarm / Metal-Archives / Wikipedia
In 1981 verhuizen Nick Cave en z’n bende Australische punks van Melbourne naar Londen. Ze veranderen hun naam van The Boys Next Door in The Birthday Party en hun eerder conventionele new-wave/post-punksound krijgt een shot blues, jazz en rockabilly door de toevoeging van Rowland S. Howard op gitaar.
Verontrustend geluidsspektakel
Hun eerste album ‘Prayers on Fire’ moet op dat moment zo ongeveer het meest verontrustende muziekwerk ooit zijn geweest. Niets liet vermoeden dat de als een dolgedraaide maniak schreeuwende Nick Cave 15 jaar later het gekende duet met Kylie Minogue zou opnemen.
Gewoon ‘zingen’ is er niet bij op dit album en het zou ook niet passen. Tribale drums en een dreigende baslijn openen de plaat met het nummer Zoo-Music Girl. Een misplaatste trompet en een repetitief orgelakkoord ondersteunen het woeste gehuil. De hoogmis van ontaarde seksualiteit, sadomasochisme en dierlijke lust wordt hier gevierd, en dit is pas het eerste nummer ... ‘Nick the Stripper’ en andere bizarre karakters bezingen moord, bloed, verval en insecten. Alsof een schilderij van Jeroen Bosch in muziek gevat is.
‘Nick the stripper’ en andere bizarre karakters bezingen op het album moord, bloed, verval en insecten. Mocht Jeroen Bosch ooit videoclips gemaakt hebben dan zagen die er zo uit.
Voor een select publiek
De vele kakofonische explosies, de grimmige, suïcidale sfeer die het werkt uitademt, de radicaal rauwe en agressieve stijl, Caves’ frenetieke geschreeuw over moordenaars, rottende lijken, bloed en vunzigheid, door geesten bezeten krankzinnigen die 's nachts door moerassen waren, gewelddaden en bizarre, ondefinieerbare gestalten, zorgden niet direct voor commercieel succes. Al werd de band wel in de armen gesloten door critici en trokken ze de aandacht van autoriteiten als BBC-dj John Peel.
Over het algemeen is ‘Prayers on Fire’ geen album voor iedereen, tenzij je het als noise torture wil gebruiken. Het is wél voor wie dol is op donkere, dreigende muziek en voor wie wil weten hoe een brakke mix van doodgeknuppelde blues en mismeesterde jazz klinkt.
Bronnen: Wikipedia / allmusic.com / rockandrollglobe.com
Gil Scott-Heron (Chicago, 1 april 1949 - New York, 27 mei 2011) was een Amerikaanse dichter, muzikant en schrijver.
Sterk politieke teksten
Scott-Heron werd de 'Godfather of Rap' of ‘the Black Bob Dylan’ genoemd, voornamelijk door zijn spoken-word optredens. Hij bracht naast een tiental albums ook verscheidene dichtbundels uit. Zijn teksten waren sterk politiek en getuigden van sympathieën met de Black Power-beweging. Vooral bekend is zijn werk uit de jaren 70 en vroege jaren 80, met name The revolution will not be televised van zijn debuutalbum uit 1970. Daarin hekelt hij de consumptiemaatschappij en de rassensegregatie. Schatplichtig aan jazz, funk en soul en beïnvloedde hij op zijn beurt weer verschillende generaties hiphopartiesten.
Invloed op hedendaagse muziek
De invloed van Scott-Heron op de hedendaagse populaire muziek is enorm. De platen die hij maakte in de jaren zeventig vormden de basis voor wat later hip hop zou worden. Deze gevoelens waren echter niet wederzijds, blijkens het nummer Message to the Messengers van zijn comebackalbum Spirits uit 1994; "(die rappers) hebben te weinig muzikale ervaring; ik heb in bands gespeeld voordat ik een dichter werd. Er is een verschil tussen woorden op muziek zetten en diezelfde woorden in de muziek te integreren. Ze verbergen hun ware persoonlijkheid achter een hoop slang-woorden.
Reflections en Moving Target zijn twee opeenvolgende albums uit ’81 en ’82. Op het album Moving Target is voor het eerst tenor-saxofonist Ron Holloway te horen, die funknummers als Fast Lane en Black History/the world van een stevig vleugje jazz voorzag. Holloway bleef bij Scott-Heron, tot hij in ’89 bij Dizzy Gillespie ging spelen.
Comeback na zestien jaar
Scott-Heron had af te rekenen met een drank- en cocaïneverslaving. De afgelopen twaalf jaar trad hij nog maar sporadisch op en bracht hij zijn tijd voornamelijk door in drugspanden en gevangenissen. In 2008 raakte bekend dat hij HIV-positief was. Toch maakte hij begin 2010 een opmerkelijke comeback met het album I'm New Here, het eerste in zestien jaar. De plaat was volgens muziekcritici een van de beste van 2010.
YMO (Yellow Magic Orchestra – opgericht door Ryuichi Sakamoto, Japan) maakte van 1981 een baanbrekend jaar voor de muziekindustrie.
Computertechnologie
Met de release van BGM en Technodelic introduceerde YMO een nieuwe manier om samples* en loops te gebruiken door geluidsfragmenten te herprogrammeren met de nieuw beschikbare computertechnologie. Hun frisse en vernieuwende kijk op composities was meteen de aftrap van een heel nieuwe muziekscene, dance.
Klassieker in de elektronische muziek
Hoewel veel experimenteler dan de vier vorige albums, is Technodelic tegelijk minimalistischer, funky en soulvol. Het complexe beatbox-ritme op ‘Seoul Music’ ligt mijlenver voor op ‘Boing Boom Tschak’ van Kraftwerk, dat pas 5 jaar later verscheen. De melodie op ‘Key’ is classic YMO, met als abstracte twist een metalige synth en gemuteerde vocals. ‘Gradated Grey’, atmosferisch, emotioneel en dankzij het aanstekelijke refrein, misschien wel het beste YMO-nummer ooit.
De combinatie van drie songschrijvers en hun verschillende insteek, de excellente groove en experimenteel synthwerk maken van dit album een terechte klassieker in de elektronische muziek. Onmisbaar voor iedereen into new-wave en tot op heden modern en relevant.
Soundtracks
Ryuichi Sakamoto ging later verder in de experimentele elektronische hedendaagse muziek, en werd vooral bekend om zijn soundtracks voor diverse films en tv-reeksen.
* Voor de techneuten: de meeste samples werden gemaakt met een LMD-649, een handgemaakte digitale sampler die werd ontwikkeld door ingenieur Kenji Murata. Noemenswaardige samples zijn gezangen afkomstig van de Indonesische Kecak-dans, de gamelan en korte opnames van stemmen.
Solis Lacus was de eerste groep van de gerenommeerde Belgische jazzpianist Michel Herr. Hij was in de jaren zeventig ook pioneer van de elektronische fusion & jazzrock in Europa. Solis Lacus deelde vaak het podium met Marc Moulin en diens jazzgroep Placebo. Samen vormden ze het Belgische antwoord op de Britse jazzrock-pioniers Nucleus.
Top van begin tot einde
Het album 'Solis Lacus' wordt door kenners beschouwd als een van de beste fusionplaten uit de Europese jazzscene uit de jaren 70. De plaat kan schaamteloos naast Herbie Hancock’s 'Head Hunters' of het beste van CTI Records (zoals bv. Freddie Hubbard) staan.
Soepele en subtiel verwoestende jazzrock, die van begin tot eind een stukje boven de grond lijkt te zweven dankzij de atmosferisch en doorluchtige Rhodes-elektrische piano van Herr. Het album is top van begin tot einde. Nummers als 'Utopic Cities' en 'Little green man' klinken nu nog steeds minstens even opwindend als ze in ’75 moeten hebben geklonken.
In duo met 'Perspective'
In 1978 nam Michel Herr het album ‘Perspective’ op, samen met Bruno Castellucci, Wolfgang Engstfeld en Wim Essed. Het is intussen een moeilijk te vinden topper in het jazz-funk genre. Zo is het pianowerk van Herr op onder andere 'Continuous Flow' zeer aantrekkelijk. In 1992 werden beide platen heruitgebracht op één cd als ‘Perspective/Solis Lacus’. De LP 'Solis Lacus' werd in 2012 heruitgebracht door platenlabel Heavenly Sweetness en in 2022 door Sdban Records.