Keramiek
Het tactiele van de materie klei ervaar ik als heel meditatief. Ik blijf mijn vormen ook tijdens het laatste stadium van het droogproces bewerken tot die op het uiterste punt gekomen zijn dat ze gaan breken. De klei voelen is haast belangrijker dan het uiteindelijke resultaat van het werk. Het is voor mij vaak een uitdaging tot hoever ik kan gaan, hoe fijn ik kan gaan, hoe diep. Het in dialoog zijn met de materie klei is voor mij de essentie.
Klei en keramiek wil ik kunnen aanraken maar moet me ook persoonlijk raken. Naast het voelen, is daarom ook het aanvoelen van het werk heel belangrijk. Mijn werk vormt zich gaandeweg en heeft steeds een symbolische betekenis.
In mijn werk onderzoek ik de fragiele betekenis van tegenstellingen en hecht daarom veel belang aan de textuur die ik gebruik. De klei bewerk ik met mijn vingers of manipuleer ik met mijn gehele handdruk. Ik werk daarna de vorm af met houten tools of met afdrukken van natuurlijke materialen die de details bepalen in de klei. Het aanbrengen van texturen en van glazuren of engobes hebben nooit een decoratief doel. De meeste werken worden niet geglazuurd om op die manier de puurheid van de klei te overstijgen.