Erna Declercq

Erna Declercq

Fotokunst

Lochtingland 

We in this generation, must come to terms with nature and I think we’re challenged as mankind has never been challenged before to prove our maturity and mastery, not of nature but of ourselves.

Rachel Carson, Silent Spring.

Rachel Carson schreef in 1962 een wetenschappelijk werk over de impact van de mens op zijn natuurlijke omgeving, hier ging het om de toepassing van pesticiden en herbiciden. Het werk is heruitgegeven als “Verstild voorjaar”

In mijn werk gaat het over de impact van de verstedelijking op de natuur rondom ons. Ook bij ons is de lente verstild, waar zijn de bijen en vogels gebleven?

Ongeveer 100 jaar terug, werd het stukje straat waar ik nu woon omgevormd tot het bouwen van werkmanswoningen met “lochtinggrond”.

Veertig jaar terug bestonden veel van die lochtings nog, kerselaars bloeiden in de lente, roodstaartjes, mezen, merels, bijen, hommels, zelfs padden en salamanders hadden er hun thuis.

Nu zijn de meeste van die lochtings verdwenen, ik besloot een fotografisch archief te maken van wat er nog rest.

Het is een verhaal van slachtoffers en overwinnaars, we zien planten, als esthetisch, eetbaar, grondstof, onkruid. We vergeten dat het op zich staande levende wezens zijn.

Planten en andere niet menselijke levensvormen moeten we zien als actoren in onze habitat.

Kristof Vrancken

Ik gebruik cyanotypie, een oude fotografische werkwijze , die voor mij een nostalgische sfeer schept.