De toekomst van het winkelwandelgebied 

Ambities

De stad Kortrijk heeft veel ambities voor onze binnenstad. Naast de heraanleg van ons historisch hart en de verlaging van de Leieboorden maken we het winkelwandelgebied aantrekkelijker door te investeren in meer groen, ontmoeting en beleving.

Dit draagt bij om er alle seizoenen en alle dagen van de week van ’s morgens tot ’s avonds op een gezellige manier te verblijven. Kortrijk wil zo opnieuw trendsetter zijn, net als in 1962 toen we de eerste verkeersvrije winkelstraat van het land introduceerden.

Waarom investeren in winkelwandelgebied?

De ganse shoppingwereld onderging de voorbije jaren een ware metamorfose.  De opgang van e-commerce en de coronacrisis joegen schokgolven doorheen het winkellandschap. Trendwatchers zweren bij beleving, lokaal winkelen en authenticiteit. De stad Kortrijk neemt alvast het heft in handen en zal de publieke ruimte een vernieuwde aanblik geven.

3 krachtlijnen van het masterplan 

  Om het winkelwandelgebied een boost te geven heeft de stad eerst een masterplan laten opmaken. Dit bestaat uit 3 basisprincipes.

Het masterplan wil stapstenen leggen naar de groene plekken aan de rand van het winkelwandelgebied. De Voorstraat, Grote Kring, Veemarkt en Wijngaardstraat, maar ook smallere straten zoals de Sionstraat bieden kansen voor groene beleving. Als je deze plekken aan elkaar rijgt, ontstaat er een groene route waar je kan bewegen, spelen en uitrusten. 

Kleine ontmoetingen dragen bij tot het geluksgevoel van mensen. Het masterplan voorziet interventies om dit soort spontane contacten mogelijk te maken: denk aan een lange tafel waaraan je kan picknicken of stadsstoelen die je zelf kan verplaatsen in de vergroende publieke ruimte.

Van speeltoestellen voor jonge kinderen tot een partijtje schaak voor volwassenen. Spelelementen die alle leeftijden aanspreken, bieden een meerwaarde in het winkelwandelgebied. Het masterplan verweeft spel op de plekken waar er ruimte is en het veilig voelt.
 

Projectgebied

Winkelwandelgebied slow shopping

Ontwerpers

Het ontwerpteam (51N4E, Common Ground en Plant & Houtgoed) is samen met een werkgroep van stadsmedewerkers en ambassadeurs uit het winkelwandelgebied aan de slag gegaan en heeft de krijtlijnen van het plan uitgetekend. Een plan waarin ook enkele experimenten worden uitgerold waaruit we conclusies willen trekken voor de definitieve heraanleg.   We lanceren dit plan aan de hand van een tijdelijke experiment op de Grote Kring.

Timing

Slow Shopping

We willen uittesten of het winkelwandelgebied van Kortrijk kan uitgroeien tot een ‘slow shopping district’. We inspireren ons daarbij op de ‘slow’-trend die we vandaag al kennen in begrippen zoals ‘slow cooking’ en ‘slow living’. Het staat voor een levensstijl waarbij mensen bewust vertragen, indrukken ten volle op zich af laten komen en kiezen voor kwaliteit én kwali’tijd’. Passen we het slow-principe toe in deze context dan willen we bezoekers van het winkelwandelgebied meer bieden dan louter een shopervaring. We introduceren een nieuwe beleving van groen, spel en ontmoeten dankzij een upgrade van de publieke ruimte. Naast het shoppen zijn hier ook andere vormen van beleving te vinden waar mensen kunnen vertragen, onthaasten en genieten. Dit biedt overduidelijk een surplus en maakt het gebied aantrekkelijker. Via experimenten ontdekken we wat aanslaat en wat niet in het ‘slow shopping district’ van de toekomst.

Contact

centrum@kortrijk.be