Voortdurend vernieuwend

Onder het thema 'Voortdurend vernieuwend' kom je te weten wat er de komende jaren op het programma staat. Spring snel naar de verschillende hoofdstukken via deze links:

  1. Verderzetten van de stadsvernieuwing
  2. Vlotte stad voor voetgangers, fietsers en automobilisten
  3. Voor ondernemers en shoppers
  4. Vier elke week iets
  5. Voorzet voor alle sporters
  6. Verrijk Kortrijk met cultuur

 

Geef jouw mening over het bestuursakkoord!
Aanvullingen of suggesties op dit deel van het bestuursakkoord? Geef het ons door via het webformulier. Je kan tot en 9 september 2025 reageren: ofwel enkel op dit hoofdstuk, ofwel op alle hoofdstukken.
Bezorg ons je idee

Budatip

Verderzetten van de stadsvernieuwing

Een stad is nooit af. Consequente stadsvernieuwing is de motor voor en van een steeds betere stad. We blijven fors investeren in stadsontwikkeling en de publieke ruimte. 

We maken werk van kleine stadsvernieuwing. Vele kleintjes maken een grote. De heraanleg, verfraaiing, vergroening en ontharding van straten, pleintjes, parken en buurten kunnen een groot verschil maken. Het publiek domein vraagt zowel investeringen boven- als ondergronds. Ook schijnbaar ‘onzichtbare’ werken zijn fundamenten voor een betere stad.

De Leie is opnieuw onze gouden rivier. De stad richt zich weer naar het water. De realisatie van de derde fase van de heraanleg van de Leieboorden moet de kroon op het werk zetten. Samen met De Vlaamse Waterweg nv bouwen we de nieuwe Leiebrug, vernieuwen we de Handelskaai en komt er een plezierhaven. De stad vervangt de Kalkovenbrug door een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers.

We starten de ontwikkeling van de Budatip. Met de sloop van overbodige gebouwen van het voormalige ziekenhuis wordt het park op de tip uitgebreid. Een nieuwe zachte verbinding met de Budastraat krijgt vorm. Het Augustinessenklooster wordt verder gerestaureerd in functie van een goed beheer en een respectvolle toekomst. De tijdelijke invulling van de overblijvende ziekenhuisgebouwen en van het Sociaal Huis overbrugt de periode tot een definitieve bestemming. Slow Urbanism is het antwoord op de inzichten voor de toekomst. Deze trage vorm van stadsontwikkeling - of Slow Urbanism - zal ons inspireren om de juiste keuzes te maken.

De andere grote as is de ontwikkeling van de Noord-Zuidas tussen het station, Kortrijk Xpo, de studentencampussen op ’t Hoge, de bedrijvenzones van het Kennedy- en Beneluxpark en AZ Groeninge. Deze dynamische as biedt opportuniteiten voor de verdere stadsontwikkeling. Een vlotte en toekomstbestendige openbaarvervoerverbinding wordt gerealiseerd. De Doorniksewijk behouden we als sterke winkelas met ruimte voor tweerichtingsverkeer en parkeerfaciliteiten. 

De opwaardering van deze as als aantrekkelijke boulevard krijgt verder vorm met onder andere, een buurtparking ter hoogte van de Wallemolenstraat en de verknoping van de haltes voor het openbaar vervoer. Mits ondersteuning van de hogere overheid bouwen we een stelplaats voor elektrische bussen en vervangen we de brokkelbrug over de E17. De herbestemming van de huidige brandweerkazerne bereiden we voor alsook de toekomstplannen voor de reservatiestrook van de R8.

De hernieuwing van de concessie biedt kansen voor een verdichtingsoefening op de Xpo-site met prioritair een sterke beurswerking.

We bouwen verder aan de nieuwe stationsomgeving. In overleg met de NMBS waken we over een kwalitatief ontwerp. 

De aanleg van het Begijnhofpark vormt het sluitstuk van de vernieuwing van het Historisch Hart. Het stadspark breidt fors uit door het niet bebouwen van de voormalige Sint-Vincentiussite. Het wordt een oase van rust tussen de erfgoedparels van de stad.

We realiseren verder de Groene Verbinding N50C en N328 tussen Heule en Bissegem met onder andere de as Bozestraat-Warande, de Jakob Vandervaetstraat, de omgeving van Sportcampus Wembley, de Guido Gezellelaan, ... Strategische grondposities verwerven we om het tracé te kunnen vervolledigen.

In het R8-dossier voorziet de Vlaamse Regering de nodige studie- en uitvoeringsbudgetten om het ringtracé door te trekken. Dit is een historische doorbraak die inzet op een vlotte doorstroming op de R8 en tegelijk dringende veiligheidsmaatregelen mogelijk maakt voor verschillende drukke verkeersknopen en zwarte punten. Zo worden de aansluitingen van de Vier Linden, de Heirweg, de Brugsesteenweg, de Izegemsestraat en de Kuurnsesteenweg op de R8 conflictvrij en veilig ingericht voor alle weggebruikers.

Mits Vlaamse steun starten we deze legislatuur met de uitvoering van de plannen voor de N8 Oudenaardsesteenweg. We starten de werken op voor de heraanleg van het traject tussen de Bayartsite en de rotonde van Evolis. Het project moet zorgen voor een conflictvrije en veilige doorstroming voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Dit geeft de wijken Lange Munte en Langwater een betere en toekomstgerichte ontsluiting en vormt tegelijk een belangrijke hefboom voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van dit stadsdeel.

In het complex project kanaal Bossuit-Kortrijk blijven we ijveren bij de Vlaamse Regering om een voorkeursbesluit te nemen over het ringtracé. We dringen hierbij aan op een gebiedsfonds om in de komende jaren de nodige grondverwervingen te kunnen doen in het belang van de inwoners en bedrijven in het projectgebied. Dit met aandacht voor zowel de nodige ecologische compensaties als de economische meerwaarde van het Europees Seine-Schelde-project voor de streek. 

In Bissegem wordt het stadsvernieuwingsproject Konnector afgewerkt met onder andere de nodige rioleringswerken, de openstelling van de multifunctionele Sint-Audomaruskerk, de heraanleg van Bissegemplaats, de sanering van de Neerbeek, de afbraak van het oud gemeentehuis, de groene doorsteek naar het OC De Troubadour, het afbouwen van het kruispunt De Kreun en de herbestemming van hoeve Armengoed aan stadsgroen Ghellinck.

Na de kernen van Heule, Bissegem en Aalbeke is Rollegem aan de beurt. Het masterplan voor Rollegem voorziet de structurele aanpak van de waterproblematiek, noodzakelijke rioleringswerken, de inrichting van beekvalleien, het schrappen van woonuitbreidingsgebieden, de herbestemming van het stadsdepot, nieuwe jeugdlokalen en de aanleg van de dorpskern. Dit gaat gepaard met een participatietraject. De stad heeft een stadsvernieuwingsproject ‘Zuidelijke Rand in beweging – Rollegem verbindt’ bij de Vlaamse regering ingediend.

Een actieplan voor de Sint-Elisabethwijk biedt een antwoord op de vele uitdagingen: de talrijke schoolomgevingen, de parkeeroplossingen, de herbestemming van de Mimosasite en het voormalige recyclagepark, de inrichting van het R8 tracé als Park R8, de vergroening van de kerkomgeving, ... De Sint-Elisabethkerk krijgt een upgrade in het kader van culturele activiteiten.

Het plein voor Texture wordt heraangelegd om de ruimte tussen de Leieboorden en het museum nog beter met elkaar te verbinden. 

Op de Grote Markt wordt werk gemaakt van de restauratie van het Belfort dat behoort tot het Unesco Werelderfgoed. We maken plannen voor meer ontharding en vergroening van de Grote Markt.

Het twee hectare grote Vetexpark op de Sint-Janswijk wordt aangelegd tussen de historische Engelse tuin, het Poortgebouw en het nieuwbouw woonproject aan de rand. De toekomst van het middengebouw wordt bepaald door zowel een bouwtechnische als de globale patrimoniumstudie.

De Casinotuin wordt afgewerkt met een woonerf en terraszone aan de kant van het Boekenhuis Theoria. De andere zijde van het Casinoplein blijft een schakel in de mobiliteitsontsluiting tijdens de stationswerken. De omliggende straten van het Conservatoriumplein worden heraangelegd. 

We maken ruimtelijke uitvoeringsplannen voor projecten zoals Landmarck, MEWAF, Muster, …

Ook in stadsontwikkeling worden digitale technologieën een integraal onderdeel van het beleid. We maken gebruik van een digital twin in zowel de planning, beleidsondersteuning als de visualisatie van projecten. Zo ontstaan nog beter onderbouwde en gedragen beslissingen voor de verdere ontwikkeling van Kortrijk. 

De ruimtelijke toekomst van de stad wordt verankerd in het nieuwe Beleidsplan Ruimte Kortrijk 2050. Dit plan vormt het ruimtelijk planningskader voor de stad die we in de komende decennia willen zijn én worden. De krachtlijnen zijn helder: meer stad, meer open ruimte, meer zuurstof en de ontwikkeling van de stadsmagneten. 

We koesteren onze geschiedenis. Erfgoed is het geheugen van de stad. We prioriteren de restauratie van de kroonjuwelen met een duidelijk plan van aanpak. We breiden de Inventaris Onroerend Erfgoed uit met een selectie van wederopbouwarchitectuur. We worden de Vlaamse gaststad voor de Open Monumentendag 2026. Met grote zorg en in overleg worden de afwegingen gemaakt in bouwkundige erfgoeddossiers.

fietser aan fietsteller

Vlotte stad voor voetgangers, fietsers en automobilisten

De eerste twee jaar van de legislatuur maken we werk van een volwaardig mobiliteitsplan. Dit moet het fundament worden van een brede visie op de mobiliteit in het kader van de stadsontwikkeling van de toekomst. Het mobiliteitsplan zal met een volwaardig voetgangersplan de leidraad vormen van het mobiliteitsbeleid. We gaan immers voor een vlotte mobiliteit met respect voor alle weggebruikers.

We maken dit de legislatuur van de voetganger. We verdubbelen het investeringsritme voor voetpaden: een duidelijke keuze voor veilige, comfortabele en toegankelijke infrastructuur.

Die inspanning staat niet op zichzelf. We trekken bij het opwaarderen van ons openbaar domein ook fors extra middelen uit voor het beheer en onderhoud van wegen, pleinen en fietspaden. Wat we aanpakken, doen we weloverwogen. Projecten worden geselecteerd op basis van een objectieve methodiek met meetstaten, meldingen en een reeks parameters als basis voor een heldere prioriteitenlijst. Door onze investeringen strategisch op elkaar af te stemmen, halen we maximaal rendement uit ons budget.

Investeren in voetpaden, pleinen en straten betekent ook investeren in toegankelijkheid. De werken die we doen, maken het aangenamer en toegankelijker voor iedereen, zeker voor mensen met een beperking. Bij elke (her)aanleg houden we maximaal rekening met deze doelgroep. Kleine ingrepen, zoals het correct plaatsen van geleidende tegels en het voorzien van looplijnen, maken voor sommigen een wereld van verschil. We herbekijken bestaande looplijnen en leggen systematisch hellende stoepboorden aan die vlotter bruikbaar zijn.

Bij het ontwerp van nieuwe projecten betrekken we actief de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap. Hun ervaring is essentieel om plannen af te toetsen aan de realiteit op het terrein.

Ook de toegankelijkheid van het openbaar vervoer is cruciaal voor mensen met een beperking. Daarom pakken we onze bushaltes aan en zorgen we bij de heraanleg dat de normen rond basistoegankelijkheid behaald worden. 

Daarnaast houden we rekening met de noden van minder mobiele reizigers bij de werken aan de stationsomgeving of openbare werken in de aanpalende omgevingen.

We bouwen verder aan de fietsstad van vandaag en morgen door onze eigen fietsinfrastructuur te optimaliseren en veiliger te maken. Deze vormt mee de basis van onze 15-minutenstad. Met de ‘Groene verbinding’ versterken we verder de belangrijke blauwdruk van ons fietsnetwerk in Kortrijk.

Samen met Vlaanderen en de provincie werken we aan de verdere uitbouw van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en fietssnelwegen. We voeren projecten verder uit zoals de fietssnelweg F361 Roeselare-Kortrijk, de tweede fase van de Bellegemsestraat, de Zonnekestraat, de Sint-Katharinastraat en de verknoping van de fietsroutes tussen Hoog Kortrijk en Evolis. Ook de toekomstige uitvoeringen van belangrijke fietssnelwegen zoals de F7 Gent-Kortrijk worden verder voorbereid.

Fietszones en bestaande fietsinfrastructuur worden geëvalueerd en aangepast waar nodig. We breiden het aantal fietsstalplaatsen verder uit om aan de groeiende vraag te voldoen.

Wat zich onder de straat afspeelt, blijft vaak onzichtbaar, maar is essentieel. We nemen als stad onze verantwoordelijkheid op en investeren in de vernieuwing en versterking van onze rioleringsinfrastructuur. Naast het vernieuwen van heel wat verouderde leidingen, leggen we op diverse plaatsen gescheiden rioleringsstelsels aan en ondersteunen we burgers actief bij hun afkoppelingsdossiers. In landelijke zones rollen we samen met Aquafin het IBA-plan (Individuele Behandeling Afvalwater) uit, zodat ook woningen zonder aansluiting op de riolering de nodige individuele waterzuivering krijgen. Deze inspanningen verhogen niet alleen de waterkwaliteit, maar maken ons rioleringsnetwerk ook weerbaarder tegen wateroverlast – een groeiende uitdaging in het licht van de klimaatverandering.

Ook boven de grond maken we werk van kwaliteitsvolle infrastructuur. We verhogen de investeringsmiddelen voor de (her)aanleg van straten, met oog voor duurzaamheid én leefbaarheid. 

Met zowel kleinere projecten, zoals de heraanleg van voetpaden of straten in de Gullegemsestraat en de Theodoor Sevenslaan, als grotere projecten van gevel tot gevel, zoals in de Zwinstraat en de Schutttersstraat, maken we het verschil. Ook de kleinere werken tellen mee: ze verbeteren zichtbaar de leefbaarheid en zorgen met beperkte ingrepen vaak voor een grote, positieve impact in de buurt. Vele kleintjes maken meerdere grote.We maken ook werk van toekomstgerichte mobiliteitsprojecten en stadsvernieuwing, zo is er geld voorzien door de Vlaamse regering om de integrale heraanleg van de Meensesteenweg in een ontwerpstudie voor te bereiden.

Tegelijk zetten we een belangrijke stap in energie-efficiëntie: tegen het einde van deze legislatuur ronden we de kaap van 100% verledding van de openbare verlichting.

In een stad die volop investeert in de vernieuwing van haar straten, pleinen, voet- en fietspaden, ontstaat er onvermijdelijk hinder. Daarom versterken we het team Minder Hinder, dat instaat voor de begeleiding van openbare werken en de impact ervan op bewoners, handelaars en weggebruikers. We zetten in op betere communicatie vooraf én tijdens de werken. Heldere informatie, tijdige bewonersbrieven en duidelijke werfsignalisatie maken voor bewoners en passanten een wezenlijk verschil. Ook de werfzones en -planning volgen we nauwer op. We verbeteren de kwaliteitscontrole na de werken en optimaliseren de procedures voor aannemers en bouwheren. Die worden niet alleen verstrengd, maar ook actief gecontroleerd.

We zorgen voor voldoende parkeermogelijkheden — bovengronds én ondergronds — als essentieel onderdeel van een vlot toegankelijke stad. Een doordacht parkeerbeleid versterkt tegelijk de leefkwaliteit voor bewoners én de aantrekkingskracht van onze binnenstad voor bezoekers, handelaars en horeca.

Daarbij blijven bovengrondse parkeerplaatsen belangrijk, zeker voor bewoners, mensen met een beperking en kortparkeerders. We behouden een maximaal aantal bovengrondse parkeerplaatsen en optimaliseren het aanbod parkeerplaatsen voor mensen met een beperking in functie van hun bereikbaarheidsnoden. Tegelijk zetten we in op een betere toeleiding naar onze stadsparkings. Hierdoor vermijden we overbelasting van bovengrondse parkeercapaciteit, beperken we zoekverkeer, en creëren we meer ademruimte bovengronds. 

We moderniseren onze ondergrondse parkings door gericht te investeren in onder meer verledding, ventilatie, ticketingsystemen en geautomatiseerde toegang. 

We diversifiëren de parkeertarieven en gebruiken die slimmer om de mobiliteit in onze stad gericht te sturen. Bepaalde ondergrondse parkings maken we ’s avonds en ‘s nachts gratis, een voordeel voor inwoners en bezoekers en een stimulans voor de horecasector. We vereenvoudigen en verbeteren de parkeerformules en -abonnementen voor doelgroepen zoals zorgverleners en ondernemers. Daarnaast is er budget voorzien om, samen met de handelaars en horeca uit het stadscentrum, doelgerichte acties op te zetten voor consumptieparkeren.

We nemen de procedures voor tijdelijke inname van het openbaar domein onder de loep. We zorgen voor snellere, eenvoudigere én goedkopere alternatieven, onder meer via digitale tools.

De elektrificatie van het wagenpark is volop bezig. Als stad willen we deze evolutie niet enkel volgen, maar ook sturen. Daarom werken we een strategisch laadpalenplan uit dat inspeelt op de noden van vandaag en morgen, met respect voor de ruimtelijke kwaliteit van onze stad.

We voorzien een duidelijk kader voor publieke en semi-publieke laadpunten, zodat initiatieven van private spelers worden ondersteund maar tegelijk ordelijk en toekomstgericht blijven.Daarnaast nemen we zelf het voortouw: onze stadsparkings worden gefaseerd uitgerust met laadpunten, waar mogelijk gekoppeld aan lokaal opgewekte, groene energie. Zo zorgen we voor een duurzame én doordachte uitrol van laadinfrastructuur. 

Parking Kortrijk Weide wordt de eerste site waar het nieuwe plan in de praktijk wordt gebracht. Andere parkings zullen gefaseerd volgen. 

Met dit strategisch plan zorgen we ervoor dat Kortrijk klaar is voor de elektrische toekomst, zonder daarbij onze eigen regie te verliezen. We combineren ambitie met realiteitszin, en zetten in op slimme keuzes binnen het algemeen kader van ons parkeerbeleid.

We blijven ijveren voor meer en beter openbaar vervoer.

Een performant, toegankelijk en kwalitatief openbaar vervoer is een essentiële pijler van een duurzaam en inclusief mobiliteitsbeleid. Daarom onderhouden we als stadsbestuur constructieve contacten met De Lijn en bovenlokale partners. We houden structureel overleg waarin we ijveren voor een performante en kwalitatieve dienstverlening, die beter inspeelt op de reële noden van de lokale gebruikers. We bewaken zoals steeds ook de belangen van kwetsbare groepen zodat iedereen over voldoende mobiliteitsaanbod beschikt. 

We streven naar een slimme koppeling tussen deelmobiliteit en het openbaar vervoer door stalplaatsen te voorzien aan Hoppin-punten en strategische locaties. Beide systemen moeten elkaar versterken en bijdragen aan een vlot, toegankelijk en duurzaam mobiliteitsaanbod. We kiezen voor een gericht en kwalitatief aanbod van deelmobiliteit. De stad reguleert ook met de juiste randvoorwaarden. Rondzwervende fietsen en steps, asociaal rijgedrag en onaangepaste snelheden worden kordaat aangepakt. 

De stad faciliteert waar nodig, maar laat het aanbod en de uitrol over aan de private markt. Zo garanderen we een leefbare stad, met deelmobiliteit als versterkend puzzelstuk binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid.

gezin in de Lange Steenstraat

Voor ondernemers en shoppers

Kortrijk moet dé winkel- en ondernemersstad blijven van West-Vlaanderen. 

We herbekijken de afbakening van de kernwinkelgebieden in het centrum en in de deelgemeenten om ervoor te zorgen dat onze handelaars kunnen ondersteund worden met een gerichter en kwalitatiever premiebeleid. 

We creëren extra beleving in ons winkelwandelgebied en onze handelsbuurten, treden strenger op tegen leegstand en zorgen dat de bovengrondse parkeercapaciteit in het stadscentrum op peil blijft. In overleg met de handelaars maken we een nieuw ambitieus Kortrijk Kommerceplan om zo slow shopping en horecabezoeken in de binnenstad te stimuleren. 

De cadeaubon wordt aantrekkelijker én rendabeler. We ontwikkelen samen met Unizo een betere visuele herkenning van handelszaken die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. We zorgen er eveneens voor dat er meer publiek toegankelijke toiletten komen in het centrum van onze stad. 

We voeren een actief acquisitiebeleid om vernieuwende, kwalitatieve of interessante retail- en horecaconcepten in onze stad te verwelkomen. We spreken geïnteresseerde handelaars van buiten Kortrijk aan en nodigen hen uit naar een jaarlijkse infoavond waar ze het netwerk en de commerciële troeven van Kortrijk pas echt leren kennen. 

We werken een strategische visie ondernemen uit. Hierin beschrijven we hoe we onze verantwoordelijkheid nemen als centrumstad in de regio. We zorgen ervoor dat we in samenwerking met de verschillende actoren zoals VOKA, Unizo, Leiedal, kennisinstellingen en overheden onze kmo’s en bedrijven maximaal kansen geven om te groeien. 

We willen onze economische groeipolen stimuleren en bekijken de opportuniteiten om in samenwerking deze gebieden te revitaliseren. Samen met betrokken gemeenten, Leiedal, Vlaanderen en POM investeren we in het Bedrijventerrein van de Toekomst, Bedrijvenpark Kortrijk-Noord en ook in LAR. 

We zorgen voor een centraal aanspreekpunt voor ondernemers voor al hun vragen, en begeleiding. We ontzorgen ondernemers die investeren in onze stad, bundelen krachten met andere actoren in onze regio en gaan actief ondernemers aantrekken om nieuwe investeringen te realiseren.

Greenfields met ruimte om te ondernemen zijn schaars. De toekomst ligt des te meer in de reconversie van oude (bedrijven-kantoren-winkel)sites. Ook binnenstedelijke verweving op maat van de omgeving kan zorgen voor een nieuwe dynamiek. Samen met private actoren en met de intercommunale Leiedal wordt ruimte om te ondernemen gecreëerd voor zowel start-ups, scale-ups als voor reeds gevestigde diensten- en productiebedrijven. Diverse voorbeelden zijn de Mewafsite, Landmarck, site Malysse, Kapel ter Bede, de Littoralsite, Evolis, leegstaande kantoor- en winkelpanden, …

We versterken Hangar K samen met alle partners en onderzoeken hoe we naast EdTech en GameTech ook andere sectoren kunnen aandoen. Zo denken we aan HealthTech in samenwerking met AZ Groeninge, de kennisinstellingen en de expertise uit onze streek. We ondersteunen de visie Hangar K 2030, bouwen het economisch netwerk uit en betrekken hen in het versterken van het economisch weefsel van stad en regio.

Begijnhof

Vier elke week iets

We zijn een stad waar veel te beleven valt. Daarvoor rekenen we, naast de initiatieven van de stad, zowel op private professionele organisatoren als op de talrijke burger- en wijkinitiatieven. We zorgen ervoor dat het evenementenloket de ruim 1.600 aanvragen per jaar in onze stad nog sneller, klantvriendelijker, pragmatischer en vlotter kan verwerken.

We maken onze evenementenkalender slimmer zodat die rekening houdt met een leefbare spreiding van evenementen per wijk.

We maken de Burgemeester Reynaertstraat weer ‘van ons’ want het straatje blijft de jeugdige uitgaansbuurt bij uitstek. We helpen de horeca-uitbaters om het straatje opnieuw te doen herleven met gezamenlijke events om een breed publiek aan te trekken. We werken met hen samen om ervoor te zorgen dat iedereen er veilig kan uitgaan met onder meer aanspreekpunten die aanwezig zijn op drukke momenten en voldoende politieaanwezigheid. Er komt een kwalitatieve herinrichting waarbij de straat verkeersvrij wordt gemaakt. Zo creëren we een echt ‘leefstraatje’. 

Onze stad trekt bezoekers aan uit binnen- en buitenland met grote activiteiten zoals de Paasfoor, Sinksen, het zomerprogramma met een ambitieuze Vlaamse Feestdag en in december baadt de stad in stemmige sfeer tijdens Winter in Kortrijk met de chalets en de kerstbomen en kerstverlichting doorheen de hele stad. 

We zorgen voor een evenwicht tussen grote en kleine evenementen, en wisselen af met stilteweekends. De stad heeft naast stilteweekends ook nood aan stilteplekken en staat open voor kleinschalige initiatieven op schaal en maat van de buurt. Zoals het prieeltje in de tuin Messeyne, waar we experimenteren met yoga en voorleessessies.

We betrekken onze ondernemers en culturele spelers nog meer in het uitspelen van de toeristische troeven van onze stad.

Onze stad heeft heel wat troeven op het vlak van toerisme. We groeien verder uit als aantrekkelijke bestemming voor bezoekers van dichtbij én veraf. Niet alleen dagtoeristen uit eigen land vinden vlot de weg naar onze stad, ook buitenlandse reizigers ontdekken in toenemende mate wat Kortrijk te bieden heeft. Zo groeit het aandeel Franse en Nederlandse bezoekers gestaag.

In Broelkaai 6 creëren we een nieuw warm, toegankelijk en inspirerend toeristisch onthaal, voor zowel bezoekers als inwoners. Het onthaal wordt een echte belevingsplek die het karakter van de stad weerspiegelt: creatief, innovatief en ondernemend. Of je nu een (nieuwe) inwoner, bezoeker of student bent, alles wat je moet weten zal je vinden in BK6.

We zetten volop in op de troeven van Kortrijk. Het vernieuwde Historisch Hart – met onder andere de Onze-Lieve-Vrouwekerk, Museum Abby, het Begijnhof en de Sint-Maartenskerk – vormt een grote meerwaarde voor onze bezoekers. Met het concept van slow shopping geven we lokale handelaars extra zichtbaarheid. Ook de bruisende culturele en creatieve evenementen komen uitgebreid aan bod, net als de vele gezellige horecazaken.

De groene rand rond Kortrijk nodigt uit tot wandelen en fietsen. We mikken bovendien op internationale fietsliefhebbers en wielerclubs die Kortrijk als uitvalsbasis gebruiken om in groep de finale van wereldberoemde wielerklassiekers te beleven. In Kortrijk vieren we de koers.

We versterken de samenwerking met Westtoer en Visit Flanders om Kortrijk nog krachtiger op de kaart te zetten – zowel als volwaardige citytripbestemming voor 48 uur en als uitvalsbasis voor het verkennen van de Vlaamse kunststeden en het nabije Ieper. 

We investeren verder in zakentoerisme met troeven als Kortrijk XPO, de bedrijven in en rond Kortrijk en het onderwijsnetwerk.

Guldensporenstadion

Voorzet voor alle sporters

Kortrijk blijft stevig investeren in sport. We hebben veel en goede sportinfrastructuur en willen deze prioritair op orde zetten. De verouderde kleedkamers van sportcentrum Drie Hofsteden worden volledig gerenoveerd. En ook in de sportcentra in de deelgemeenten doen we met een kleedkamerplan de noodzakelijke investeringen zodat onze atleten en amateursporters er in alle comfort kunnen sporten.

We bouwen SC Lange Munte en SC Wembley verder uit als onze centrale sportcampussen, geschikt voor topsport. Op Wembley bouwen we een nieuwe eigentijdse sporthal met ruimte voor turnen, vechtsporten en polyvalent gebruik.

Van alle Vlaamse centrumsteden gaat er in Kortrijk per inwoner het grootste budget naar sport. We voeren een optimalisatie-oefening door om het sportbeleid meer kostendekkend te maken.We investeren niet alleen in sportinfrastructuur, maar ook in onze sportclubs

We bouwen het project United Spurs verder uit, waarbij de Kortrijkse topsportclubs ervaringen, middelen en kennis uitwisselen. Daarbij gaat ook aandacht naar de jeugd en talentdetectie, bijvoorbeeld door een gezamenlijk sportkamp dat wordt georganiseerd door de verschillende clubs van United Spurs. Sportclubs die willen investeren in een stadion, helpen we in de zoektocht naar een geschikte locatie. De stad zal de eventuele bouw van een nieuw sportstadion niet rechtstreeks financieren.

Topsportevenementen blijven belangrijk in onze stad. Elk jaar verwelkomen we nationale en internationale teams en verzorgen we de omkadering voor sportwedstrijden van topniveau in onze stad. Sinds twee jaar start de wielerklassieker Kuurne-Brussel-Kuurne op de Grote Markt. Een schot in de roos. We willen die samenwerking verderzetten. 

Tijdens de Special Olympics verwelkomden we 3.500 atleten met een beperking. Dat prachtig sportfeest is niet het sluitstuk van ons G-sportbeleid, integendeel, we zorgen voor een inspirerend G-sportbeleid. We experimenteren verder met een inclusief sportaanbod. 

We zorgen voor sport voor iedereen, door sociaal-sportieve initiatieven extra te ondersteunen. 

Naast het sportief zwemmen in het kanaal Bossuit-Kortrijk, realiseren we vrije zwemzones voor recreatief zwemmen, zowel in het kanaal als in andere vijvers, bufferbekkens, ... waar een verfrissende duik tijdens een warme zomerdag mogelijk is. 

We maken een studie van het beschikbare zwemwater in Kortrijk. Op basis daarvan investeren we verder in zwemwater en zorgen we voor een breder aanbod aan zwemlessen. Ook voor scholen houden we uren beschikbaar zodat iedere Kortrijkse leerling in eigen stad kan leren zwemmen. 

Met Kortrijk Weide en Abdijkaai vind je in Kortrijk twee openluchtzwembaden. We onderzoeken of we de uitbating van het zwembad in de Abdijkaai een duurzame nevenbestemming kunnen geven. Met respect voor de erfgoedwaarde en de zwemfunctie.

Abby

Verrijk Kortrijk met cultuur

In Kortrijk hebben we een divers ecosysteem van organisaties die actief zijn in de beeldende kunsten, podiumkunsten, muziek, design en circus. Van amateurorganisaties tot professionele organisaties. In deze grote diversiteit zit net de sterkte van onze Kortrijkse cultuursector. Samen met het cultuurveld gaan we na welke hiaten en kansen er zijn om deze legislatuur verder te bouwen aan cultureel Kortrijk.

Abby is de nieuwste culturele vuurtoren in onze stad. Een plek waar je kunst kan beleven, ontdekken en zelf mee vormgeven. Na een vliegende start maken we werk van de volgende tentoonstellingen van internationale klasse. We willen met Abby deze legislatuur gaan voor nationale erkenning en verder investeren in de werking.

Binnenkort heropenen we de gerenoveerde en vernieuwde Schouwburg. Kortrijkzanen zullen genieten van nieuwe zalen, ingenieuze podiumtechnieken en een volledig nieuw en geïntegreerd Schouwburgcafé. We zorgen ervoor dat de Schouwburg weer jong en oud beroert. We breiden CUBO verder uit tot dé cultuurpas van Kortrijk door ook de andere aanbieders van cultuur in de stad mee op de kar te laten springen.

In Texture staat heel wat te gebeuren. We vernieuwen de museale opstelling en scenografie, met als focus een verhoging van het ritme van tijdelijke tentoonstellingen. We bouwen ook de werking van Studio Texture verder uit waar we creatieve makers uit de regio ondersteunen.

Maar kunstbeleving beperkt zich niet tot onze gebouwen. In overleg met Event Flanders willen we de Triënnale ook in de toekomst blijven organiseren. Eén van onze belangrijkste cultuurprojecten met in 2024 bijna een half miljoen bezoeken. We werken hard aan samenwerking tussen de West-Vlaamse Triënnales en zullen de komende edities samen met Vlaanderen ervoor zorgen dat we met verenigde krachten, met respect voor de lokale identiteiten uitgroeien tot een Triënnale met lokale verankering en internationaal bereik.

Ook Boektopia laten we niet meer gaan. Met bijna 54.000 bezoekers en meer dan 120.000 verkochte boeken groeide Boektopia uit tot dé boekenbeurs van Vlaanderen. Wat ooit begon als de opvolger van de Antwerpse boekenbeurs, is nu stevig geworteld in Kortrijk. Deze wortels willen we nu ook vleugels geven in ons stadscentrum. Samen met de bib en andere culturele actoren gaan we Boektopia doen leven in ons stadscentrum met een boeiend en toegankelijk literair programma.

Daarnaast huist in Kortrijk nog heel wat ander talent. We zijn en blijven een stad van creatieve makers en zullen dus blijvend inzetten op talentontwikkeling en kansen voor creatievelingen om nieuwe producties te creëren. We realiseren een stedelijk cultuurfonds dat een duurzame groei van nieuwe creatieve projecten, makers en programma’s in Kortrijk stimuleert. 

Met dit stedelijk cultuurfonds zullen we innovatie in onze cultuur-en jeugdsector stimuleren met ondersteuning van vernieuwende projecten. We gaan ook voor samenwerking tussen verschillende sectoren (zoals welzijn en economie) die zo ons breed cultureel veld blijft versterken en vernieuwen. 

We investeren op korte termijn in de Academie en het Conservatorium om de gebouwen te laten voldoen aan de kwaliteitsnormen die vandaag gelden op het vlak van veilige en hygiënische onderwijsinfrastructuur. Tegelijk maken we een masterplan voor een nieuwe DKO-site waar Academie en Conservatorium in de toekomst zullen samenkomen. Dit dossier leggen we voor aan de Vlaamse regering om mits Vlaamse steun hier nog deze legislatuur mee te kunnen starten.

Met Antigone bekijken we hoe we de middelen kunnen verzamelen om hun uitvalsbasis en ons wijkcentrum samen te huisvesten en vernieuwen. Zo bundelen we de krachten tussen 2 sterke actoren om een sociaal-culturele vrijhaven te maken op Overleie. 

De Budascoop, ooit de eerste multiplex cinema van België, is een iconisch gebouw met een sterke artistieke werking die vele organisaties, kunstenaars en bezoekers ontvangt. Het gebouw moet echter opgefrist worden om te voldoen aan alle comfort- en toegankelijkheidsnormen van vandaag. Samen met de eigenaar en exploitanten maken we een plan op om dit gebouw aan te pakken en te behouden als culturele hotspot op het Buda-eiland.

De Stad Kortrijk maakt werk van een professioneel beheer en de publieksontsluiting van haar monumenten en kunstwerken in de publieke ruimte. Kortrijk telt ongeveer 155 kunstwerken en monumenten, waarvan een aantal in slechte staat verkeren. Dankzij recente conditierapporten is een duidelijke prioriteitenlijst opgemaakt. We werken een plan uit waarbij we vanaf 2025 starten met een structurele onderhoudscyclus. Over een periode van drie jaar zullen alle kunstwerken en monumenten grondig gereinigd worden.

Ook de publieksontsluiting krijgt de nodige aandacht. Steeds meer beelden krijgen een identificatieplaatje met QR-code die leidt naar informatie over het kunstwerk, de kunstenaar en de geschiedenis. Daarnaast worden initiatieven opgezet om het publiek actief te betrekken, zowel bij het onderhoud als door wandelingen en activiteiten voor scholen.

We investeren stapsgewijs in energiezuinige en performante theaterverlichting in de ontmoetingscentra zodat we deze podia kunnen blijven inzetten voor kwalitatieve programmatie en verenigingen. We voorzien ook een podiumtechnieker om onze verenigingen te begeleiden. We beginnen met OC De Vonke in Heule en OC Marke.