Onder het thema 'Ongelooflijk omarmend' kom je te weten wat er de komende jaren op het programma staat. Spring snel naar de verschillende hoofdstukken via deze links:
- Oog voor elkaar
- Onze jeugd, onze toekomst
- Ondersteunen en versterken
- Ouderen omringen
- Oud en jong goed verzorgen
- Open dialoog
Geef jouw mening over het bestuursakkoord!
Aanvullingen of suggesties op dit deel van het bestuursakkoord? Geef het ons door via het webformulier. Je kan tot en 9 september 2025 reageren: ofwel enkel op dit hoofdstuk, ofwel op alle hoofdstukken.
Bezorg ons je idee

Oog voor elkaar
We maken van Kortrijk een echt inclusieve stad met voor iedereen toegankelijke gebouwen, pleinen, communicatie, speelpleinen, evenementen … We werken letterlijk en figuurlijk drempels weg door nog meer inclusietoetsen in ons beleid te steken in samenwerking met partnerorganisaties.
Kortrijk is een gemeenschap in diversiteit. Iedereen die zich kan ontplooien of wil ondernemen, moet daarvoor de kans krijgen. Maar dat is uiteraard ook een wederkerig verhaal van rechten en plichten. Het is de verantwoordelijkheid van de stad om in de huidige complexe en veranderende maatschappij zowel de positieve als de negatieve uitdagingen in handen te nemen om tot een Kortrijkse evenwichtige diverse samenleving te komen.
We maken nieuwkomers wegwijs in de stad. Een onthaalmoment is een startpunt, maar een persoonlijke aanpak met vrijwillige buddy’s, ambassadeurs en professionele toeleiders is noodzakelijk om nieuwkomers en hun kinderen sneller toe te leiden naar het ruime verenigingsleven in de stad. Elke nieuwkomer is gebaat bij een integraal inburgeringstraject.
Inburgering begint met het leren van de Nederlandse taal. Werk is de hefboom om deel te nemen aan onze samenleving. Voor een snellere deelname aan de arbeidsmarkt combineren we werk- en taalonderricht. De stad zet 100% in op begeleiding van nieuwkomers naar publieke en private werkvloeren.
We zorgen voor een gediversifieerd aanbod taallessen en oefenmomenten. Voor wie zijn of haar Nederlands nog wil versterken, voorzien we in extra taalonderricht en richten we vanaf 2026 een volwaardige jaarlijkse zomerschool in om taalachterstand tijdens de zomervakantie aan te pakken. Deze zomerschool zal twee weken duren waarbij in de voormiddag les wordt gegeven en in de namiddag een vrijetijdsactiviteit wordt voorzien om via onder meer culturele activiteiten Nederlands te leren.
De stad wil een nog grotere regierol opnemen om alle actoren en diensten die expert zijn in diversiteit en inburgering te verbinden. We doen dit door de aanwerving van een overkoepelende coördinator. Die moet ervoor zorgen dat alle lokale partners (Agentschap Integratie en Inburgering, FMDO, …) actief samenwerken. Op die manier versterken we de bestaande samenwerkingsverbanden en zorgen we voor efficiëntere en kwalitatievere dienstverlening.
In Kortrijk is er geen plaats voor racisme, discriminatie, seksuele intimidatie of grensoverschrijdend gedrag. Hiervoor werken we samen met verschillende partners zoals IDAHOT, Safer Cities Platform, …
We gaan een partnerschap aan met het VMRI (Vlaams Mensenrechteninstituut).
We vragen onze hogescholen en universiteiten om projecten mee uit werken specifiek rond depolarisering.
We voeren een actief gendergelijkheidsbeleid. Kortrijk is een stad waar iedereen gelijkwaardig is maar ook samen kan leven en kan werken. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen.
Kortrijk is en blijft een regenboogstad waar er plaats is voor mensen met een andere geaardheid. We blijven projecten uitwerken samen met verschillende verenigingen zoals House of Labelle, Queer Kortrijk, Bolwerk, … Het maandelijks regenboogcafé is de plaats waar de LGBTI+ gemeenschap elkaar ontmoet.
Kortrijk heeft oog voor de wereld. We bouwen onze stedenband met de Marokkaanse stad Chefchaouen verder uit. We doen dat in samenwerking met de hogescholen die onze stad rijk is en richten ons op kennisuitwisseling rond energie, afvalbeleid en klimaat. We zorgen daarbij ook voor uitwisseling tussen de jongeren van beide steden, onder andere met de secundaire scholen en het jeugdwelzijnswerk. Kortrijkse jongeren stimuleren we zo om wereldburger te zijn.
We investeren in projecten van Kortrijkse organisaties die zorgen dat mensen in de wereld een beter leven hebben, zodat ze niet moeten vluchten van waar ze wonen. Bij grote rampen of conflicten ondersteunen we zij die in levensgevaar zijn via erkende hulporganisaties.

Onze jeugd, onze toekomst
In Kortrijk geven we jongeren echt een stem in het beleid. We richten een nieuwe jeugdraad op, gedragen door drie pijlers: erkend, niet-erkend en professioneel jeugdwerk. Zo willen we alle jongeren bereiken, ongeacht hun achtergrond of betrokkenheid. Voor we van start gaan, luisteren we eerst naar jongeren zelf. We vragen wat ze nodig hebben om impact te maken. Ons doel: een jeugdraad die versterkt, vertegenwoordigt en verbindt.
We investeren verder fors in de renovatie en vernieuwing van jeugdinfrastructuur. Deze legislatuur bouwen we drie nieuwe jeugdlokalen: voor Chiro Tandem in Rollegem, Chiro Stine in Heule en De Krinkel in Marke.
De jeugd is de toekomst van onze stad en elke jongere moet zijn plaats vinden in de stad. Daarom zetten we in op het vernieuwen van publieke ruimte met bijvoorbeeld sportpleintjes en speelzones, in samenwerking met Jongerenatelier en stadsontwikkeling.
De vele verenigingen, erkend, niet-erkend en professioneel jeugdwerk zijn de kern van de werking van ons jeugdbeleid. We willen hen blijvend ondersteunen met jeugdcentrum Tranzit en zorgen dat ze zakelijke begeleiding krijgen om de toekomst van hun vereniging te garanderen. We helpen hen in de uitdagingen waar ze voor staan qua inclusiviteit, betaalbaarheid en vrijwilligerswerking. We werken rond het breed jeugdbeleid samen met de regio om de krachten te bundelen en onze jongeren in de regio op deze manier nog beter te kunnen ondersteunen.
In ruil verwachten we dat de jeugdinfrastructuur goed onderhouden wordt door de jongeren. Samen met hen maken we werk van een visie op het jeugdlokaal van de toekomst waar gedeeld ruimtegebruik de standaard wordt, zonder daarmee de eigenheid van het jeugdwerk te verliezen. We responsabiliseren de jeugdverenigingen ook in hun energiegebruik en werken een systeem uit waarbij we de koopkracht van de verenigingen behouden.
We maken ook werk van outdoor learning in onze stad op locaties zoals De Warande met diverse partners.
We bouwen aan een breed jeugdwelzijnsbeleid in onze stad. We nemen de regierol in handen en zullen samen met alle relevante actoren in het veld een jeugdwelzijnsbeleid uitschrijven dat kansen geeft, wijst op de rechten en plichten van iedereen, respect stimuleert en samenleven bevordert. We werken vanuit een gedragen ketenaanpak zowel op preventief als curatief vlak met jongeren.
We willen jongeren ook de kans geven om zelf initiatief te nemen. Niet elke jongere is actief binnen een georganiseerde jeugdvereniging. Er zit veel goesting, creativiteit, talent en ondernemerschap bij de jeugd en dat willen we ondersteunen met Tranzit en stimuleren met de opvolger van het Durffonds.

Ondersteunen en versterken
We zetten in op een sterk empowerend sociaal beleid. We komen mensen die het moeilijk hebben tegemoet en zorgen samen voor sociale vooruitgang. We blijven inzetten op nabije en outreachende sociale dienstverlening, ook voor de lagere middenklasse, waarbij we mensen helpen op basis van hun inkomen in plaats van hun statuut. We treden op tegen wie ten onrechte gebruik maakt van steunmaatregelen.
Onze wijkcentra zijn de laagdrempelige antennepunten in onze stad en deelgemeenten waar alle burgers welkom zijn. Het wijkgericht sociaal werk spoort zo sneller noden op en helpt mensen die het nodig hebben naar de juiste vorm van steun. De wijkteams organiseren activiteiten om buren met elkaar in contact te brengen en hebben een belangrijke rol in het aanpakken van eenzaamheid.
Bijzondere steunmaatregelen kunnen enkel worden toegekend door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op basis van bijkomend sociaal onderzoek. We hanteren de index voor het steunbeleid.
Voor mensen met een leefloon of met steun van het OCMW hanteren we het Referentiebudget voor een Menswaardig Inkomen (REMI). De berekening levert een wetenschappelijk onderbouwde raming op over wat iemand minimaal nodig heeft om een menswaardig leven te kunnen leiden. Indien via REMI een behoeftigheid wordt aangetoond, dan kunnen mensen een financiële bijpassing, het Kortrijks Menswaardig Inkomen (KMI), krijgen mits belangrijke voorwaarden zoals werkbereidheid, het leren van de Nederlandse taal en inburgering worden nageleefd door het hele gezin. Er wordt een helder kader opgesteld hoe we in Kortrijk met de berekening en toekenning van steun omgaan. Zo waken we over de betaalbaarheid. Deze steun dekt de verschillende behoeften om een menswaardig leven te kunnen leiden en vervangt de versnippering aan diverse steunmaatregelen. Het extra-sociaal tarief verdwijnt.
We behouden het kansentarief van de UiTPAS, maar zorgen dat de uitgaven voor het lokale bestuur binnen de perken blijven.
Mensen die kunnen werken maar geen job vinden, leiden we meer dan ooit toe naar de arbeidsmarkt. Via versterkte activeringstrajecten van onze performante activeringsdienst helpen we mensen vooruit, met de private sector voor werkplaatsen inzake artikel 60 en zorgen dat deze arbeidsinschakeling beter gekend raakt bij werkgevers door o.a. Voka, Unizo en onze lokale ondernemers nauwer te betrekken. Met het oog op de beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd staat het OCMW voor een grotere instroom. De activeringsvoorwaarde om een leefloon toe te kennen zal strikt worden opgevolgd. Werken is de snelste weg om uit armoede en eenzaamheid te geraken.
We zetten verder in op onze bestaande leerwerkvloeren vanuit Kanaal127, VORK en de centrale keuken van het OCMW. We beogen ook het opstarten van nieuwe werkvloeren en zorgen voor extra werkvloerbegeleiders. Om maximaal in te zetten op het leren van Nederlands tijdens het uitvoeren van een job, voorzien we ook een taalcoach op de werkvloer. Zo kunnen we onder meer de tekorten in diverse sectoren zoals bouw en logistiek sneller wegwerken. Als stad maken we werk van de randvoorwaarden voor tewerkstelling (mobiliteit, kinderopvang …).
We zetten VORK nog meer als opleidingsrestaurant in de markt waar iedereen welkom is. We werken richting een break-even resultaat zonder de concurrentie met de lokale horeca aan te gaan. Het doel blijft kwaliteitsvolle medewerkers opleiden die in de horeca aan de slag kunnen.
De Deelfabriek heeft sinds de verhuis naar de oude brandweerkazerne een nieuw elan. We vergroten de bekendheid van de verschillende projecten in de Deelfabriek bij alle Kortrijkzanen. We zorgen dat het gebouw meer bezoekers over de vloer krijgt door de centrale hal ook open te stellen voor verhuur.
We pakken elke vorm van sociale fraude in alle lagen van de maatschappij hard aan. Een beleid van sociale vooruitgang houdt ook in dat kansen worden benut als voorwaarde voor ondersteuning.

Ouderen omringen
Bijna 1 op 6 Kortrijkzanen is 70 jaar of ouder. En dat aandeel senioren zal de komende jaren verder toenemen. Dat stelt ons voor uitdagingen, maar dat biedt bovenal kansen. De stad heeft een verantwoordelijkheid om voorwaarden te scheppen zodat senioren zelfstandig, veilig en comfortabel ouder kunnen worden in Kortrijk. Seniorenbeleid moet veel verder gaan dan het voorzien in specifieke zorgnoden voor onze oudere inwoners.
De ‘Zilveren Generatie’ vormt een heel verscheiden groep en een onmiskenbare kracht in onze stad. Velen zetten zich in als vrijwilliger, flexi-jobber, mantelzorger, actieve buurtbewoner of geëngageerd lid van een vereniging. Zij dragen een rijkdom aan levenservaring met zich mee. Met een ambitieus Zilverbeleid en een schepen van Derde Jeugd gaan we die kennis en waarden omarmen én gebruiken en willen we de maatschappelijke participatie en beleving van senioren versterken.
We activeren de talenten van senioren bijvoorbeeld door hen via ons vrijwilligersprogramma de kans te geven om zich overal in te zetten in onze stad. We koppelen de knowhow van gepensioneerde ondernemers aan de motivatie van Kortrijkzanen die een nieuwe zaak of project uit de grond willen stampen.
Via een academisch ‘ouderenbehoeftenonderzoek’ brengen we de behoeften van de Kortrijkse ouderen in kaart. We geven ouderen een sterkere stem in de beleidsvorming met een vernieuwde Ouderenadviesraad. We onderzoeken samen met hen hoe onze dienstverlening nog beter kan en op wat voor activiteiten we als stad meer kunnen inzetten.
We voorzien ondersteuning in het levensloopbestendig maken van woningen. Wie liever van een grote gezinswoning naar een kleinere woning of appartement verhuist, informeren en helpen we. Hoe ouder we worden, hoe minder mobiel we zijn. Daarom waken we erover dat er een ruim aanbod is aan mobiliteitsoplossingen. Van goedkope taxibonnen tot veilig kennismaken met elektrisch fietsen. Deze legislatuur maken we ook extra werk van veilige voetpaden, toegankelijke bushaltes en stadsgebouwen en voldoende bovengrondse parkeerplaatsen.
Duidelijke informatie en communicatie zijn belangrijk. In samenwerking met de Ouderenadviesraad maken we werk van een digitale nieuwsbrief gericht op senioren. We zorgen dat ouderen steeds mee zijn, rekening houdend met ieders digitale vaardigheden. We blijven daarom ons stadsmagazine en de belangrijkste communicatie in een gedrukte versie aanbieden. Ook bij 1777 zal je altijd telefonisch terechtkunnen. Tweejaarlijks valt er een Zilveren Gids met verhalen en alle belangrijke informatie in de bus van onze oudste inwoners. We zorgen in onze stadscommunicatie voor een positieve beeldvorming rond senioren zonder negatieve stereotypering of betutteling.
We voorzien meer ontmoetings- en belevingsmomenten. Voorafgaand aan de zomermarktjes programmeren we een namiddag voor senioren. Ook bij andere activiteiten zoals Sinksen, Winter in Kortrijk en de Braderie hebben we aandacht voor beleving op maat van onze oudste inwoners.
We versterken het cultureel aanbod in onze zorgcampussen in samenwerking met onze cultuurorganisaties. We zetten verder in op intergenerationele verbinding door meer samenwerking tussen onze zorgcampussen, wijkcentra, scholen en de buurtbewoners. Tijdens de Vlaamse Ouderenweek in november organiseren we vanaf 2026 een week lang activiteiten en initiatieven die ouderen centraal stellen.
We verhogen de strijd tegen eenzaamheid. We versterken het project Visite, waarbij we deur-aan-deur gaan bij senioren en we hen in contact brengen met het aanbod van de stad en met de Kortrijkse verenigingen.

Oud en jong goed verzorgen
De stad groeit. Er zijn meer jonge gezinnen met kinderen en mensen leven langer. Zorg Kortrijk staat garant voor de beste, betaalbare zorg voor jong en oud. Met het oog op de verjonging en vergrijzing streven we naar een realistische groei, een modernisering en verbetering van het zorgaanbod in Kortrijk.
We investeren in ouderenzorg op basis van wetenschappelijke inzichten, waaronder de studie van W13. We bouwen de woonzorgcentra van Zorg Kortrijk verder uit tot echte zorgcampussen. Die zijn voorzien op alle diensten voor jong en oud. Van residentiële ouderenzorg met de mogelijkheid tot cohousing voor senioren, maaltijden aan huis, een wijkcentrum, zorg voor jongdementie tot ambulante zorg en meer kinderopvang.
Na zorgcampus De Zon in Bellegem en zorgcampus ’t Huis aan de Condédreef, maken we deze legislatuur werk van de renovatie en uitbouw van een nieuwe moderne zorgcampus voor de noordelijke deelgemeenten. We gaan voor de verdere verduurzaming van alle woonzorgcentra van Zorg Kortrijk. Mantelzorg is een essentieel onderdeel van ons zorgnet. Samen met alle zorgpartners ondersteunen en versterken we de mantelzorgers van de stad.
Er komt een vernieuwde centrale keuken om de diverse woonzorgcentra en wijkcentra kostenefficiënter te bedienen. Van hieruit voorzien we ook maaltijden aan huis voor zij die dit nodig hebben en niet meer zelfstandig tot in de zorgcampus of het wijkcentrum raken.
We streven naar een kostendekkende werking van Zorg Kortrijk. We geven het management van Zorg Kortrijk de opdracht om daartoe maatregelen te nemen zoals het optimaliseren van de structuur, steunmaatregelen van hogere overheden maximaal benutten, meer samenwerking en andere initiatieven die een positief effect hebben op inkomsten en uitgaven. Daarbij wordt de betaalbaarheid niet uit het oog verloren.
De uitdagingen zijn groot, ook de samenwerking moet dat zijn. We versterken de samenwerking tussen publieke en private partners en expertenorganisaties voor alle vormen van zorg. Waar mogelijk werken we op regionaal niveau samen.
We streven naar een nog hogere dekkingsgraad in de kinderopvang: van 60 naar 66 plaatsen per 100 kinderen in de voorschoolse kinderopvang. Dat betekent dat we mikken op ongeveer 190 extra kwalitatieve plaatsen tegen 2030. We breiden de kinderopvang van Zorg Kortrijk uit van 6 naar 9 leefgroepen en werken samen met alle zorgpartners van de stad om het kinderopvangaanbod te maximaliseren. We zorgen voor kwaliteitsvolle voorschoolse kinderopvangplaatsen bij onthaalouders door extra premies en ondersteuning. Initiatieven in buurten met een tekort aan nabije kinderopvangplaatsen worden extra ondersteund. We werken nauw samen met plaatselijke leertrajecten voor beginnende kinderopvangbegeleiders om nieuwe initiatieven te stimuleren.
We werken een aanbod buitenschoolse opvang uit tijdens het schooljaar en in de vakanties waar alle schoolgaande kinderen kunnen gebruik van maken. We doen dit in nauwe samenwerking met de basisscholen en alle betrokken private en publieke partners.

Open dialoog
De gebiedswerkers werken aan de leefbaarheid en zijn de aanspreekpunten voor grote stadsprojecten. Daarnaast zijn ze de brug tussen het bestuur en de Kortrijkzanen.
We voorzien opnieuw een Burgerbudget van € 200.000 waarmee Kortrijkzanen de kans krijgen om zelf creatief aan de slag te gaan met een project.
De meer dan 200 buurtcomités met al hun vrijwilligers zijn de zuurstof in onze wijken. Jaarlijks bedanken we hen met een feest waar er ruimte is voor netwerking en inspiratie.
Voor de start van grote stadsvernieuwingsprojecten organiseren we steeds een infomarkt en maken we werk van permanente communicatie door middel van infoflashes, bewonersbrieven, infovergaderingen, ... We maken onze participatiemethodieken nog beter bekend op ons digitaal platform Kortrijk Spreekt. Dit online platform is een laagdrempelig kanaal waar Kortrijkzanen kennis kunnen maken met het Burgerbudget, het aanbod van Gezellige Wijk en waar ze kleine ideeën kunnen lanceren.
De stadsartiesten zijn een schot in de roos en zorgen voor meer sfeer bij buurt- en straatfeesten. We maken dit aanbod nog beter bekend.
We gaan actiever in dialoog met de adviesraden. We voorzien ook een webpagina waar de verslagen van de adviesraden op gepubliceerd en geraadpleegd kunnen worden. We maken een uniform afsprakenkader voor alle adviesraden waardoor de communicatie tussen de verschillende raden en de stad beter verloopt.
In onze stad wonen participatie-experten uit de academische wereld. Bij de opstart en lopende participatieprojecten vragen we waar nodig hun advies.