NL
Massimo Bartolini – Cuckoo Clock House - Kortrijk, 2024-2025
Architecten - ASSAR LLOX Architects
Bemiddelaar - Pierre Muylle
Kortrijk, Woonzorgcentrum 't Huis, Condédreef 16, 8500 Kortrijk, België
Oplevering: februari 2026
De Opdracht
Het stadsbestuur van Kortrijk wil met de ontwikkeling van de nieuwe zorgcampus op de locatie van woonzorgcentrum 't Huis de nadruk op de lokale gemeenschap verder versterken. Deze zorgcampus bestaat uit een woonzorgcentrum, een dagverzorgingscentrum, een lokaal dienstencentrum en voorschoolse kinderopvang. Het woonzorgcentrum biedt plaats aan 132 bewoners, verdeeld over vier afdelingen, die verschillende zorgbehoeften hebben, zoals dementie, fysieke beperkingen of chronische psychiatrische aandoeningen. In het kader van de % regeling, die een kunstopdracht vereist bij bouwprojecten met overheidsfinanciering, werd de Italiaanse kunstenaar Massimo Bartolini benaderd om een artistieke speelruimte te ontwerpen. Het doel was een ruimte te creëren die de diverse doelgroepen op de campus verbindt en een speelse interactie mogelijk maakt tussen jong en oud, en tussen bewoners en de omliggende buurt.
Kunstbemiddelaar
Pierre Muylle onderzocht als kunstbemiddelaar de context van de opdracht om tot een heldere en doordachte opdrachtomschrijving te komen, en zo de juiste kunstenaar voor dit project te vinden. Hij begeleidt het gehele proces van de kunstopdracht, van de eerste ideeën tot de oplevering van het werk in het najaar van 2025. Massimo Bartolini — PIERRE MUYLLE
Massimo Bartolini
Massimo Bartolini, geboren in 1962 in Cecina, waar hij nog steeds woont en werkt, is de kunstenaar die de kunstopdracht voor 't Huis in Kortrijk zal realiseren. Bartolini is bekend om zijn sculpturen, performances, video's en foto’s, maar vooral om zijn grote installaties die vaak architecturale elementen bevatten en de gebruikelijke functies van objecten en ruimten in vraag stellen. Op de 60ste Biënnale van Venetië creëerde hij een poëtische, surrealistische tuin, waarin orgelpijpen en metalen buizen de traditionele rol van bomen en struiken vervulden. Bartolini speelt met de betekenis van objecten en de relatie tussen ruimte en gebruiker, en dat is precies wat hij ook zal doen op de zorgcampus in Kortrijk.
Het Kunstwerk
Op de site van de zorgcampus ontwerpt Bartolini een klankkast in de vorm van een chalet, omgeven door een cirkelvormige houten bank. Deze chalet is niet toegankelijk voor het publiek, maar de luifel en de bank wel. De chalet zelf functioneert als een jukebox en zendt elk uur een lied uit, waarmee het tijdstip aan de gemeenschap wordt doorgegeven, net zoals de klok van de kapel op het voormalige rusthuis dat deed. De geselecteerde muziek is een mix van favoriete nummers van de bewoners en de buurtbewoners. Bezoekers kunnen hun eigen muziek afspelen via de jukebox, door hun smartphone in te pluggen of door door de playlist te scrollen. Het kunstwerk wordt een verbindende ontmoetingsplek voor jong en oud, waarbij muziek als gemeenschappelijke taal fungeert.
Door het werk van Massimo krijgt de ruimte een geheel nieuwe betekenis: de chalet is meer dan wat het lijkt, en voor de gebruikers begint de muziekervaring zodra ze de plek betreden.
De Inhuldiging
De officiële opening van het park en de installatie is gepland voor het voorjaar van 2026.
EN
Massimo Bartolini – Cuckoo Clock House - Kortrijk, 2024–2025
Architects – Assar Architects
Art Mediator – Pierre Muylle
Kortrijk, Residential Care Center 't Huis, Condédreef 16, 8500 Kortrijk, Belgium
Completion: February 2026
The Assignment
The city council of Kortrijk aims to strengthen the emphasis on the local community through the development of a new care campus on the site of the residential care center 't Huis. This care campus consists of a residential care center, a day care center, a local service center, and a preschool childcare facility. The residential care center accommodates 132 residents, divided into four units catering to different care needs, such as dementia, physical disabilities, or chronic psychiatric conditions.
In the context of the "percent for art" scheme, which requires a public art commission for government-funded construction projects, the Italian artist Massimo Bartolini was approached to design an artistic play space. The goal was to create a space that connects the various target groups on the campus and enables playful interaction between young and old, as well as between residents and the surrounding neighborhood.
Art Mediator
As art mediator, Pierre Muylle researched the context of the commission to develop a clear and thoughtful project description, thereby finding the right artist for the job. He is guiding the entire art commissioning process, from the initial concepts to the completion of the work in the fall of 2025. Massimo Bartolini — PIERRE MUYLLE
Massimo Bartolini
Massimo Bartolini, born in 1962 in Cecina, where he still lives and works, is the artist chosen to realize the art commission for 't Huis in Kortrijk. Bartolini is known for his sculptures, performances, videos, and photographs, but especially for his large installations that often incorporate architectural elements and challenge the conventional functions of objects and spaces.
At the 60th Venice Biennale, he created a poetic, surreal garden in which organ pipes and metal tubes took on the traditional role of trees and shrubs. Bartolini plays with the meaning of objects and the relationship between space and user—something he will also explore at the care campus in Kortrijk.
The Artwork
On the care campus site, Bartolini is designing a sound box in the form of a chalet, surrounded by a circular wooden bench. The chalet itself will not be accessible to the public, but the canopy and the bench will be. The chalet functions as a jukebox, broadcasting a song every hour to signal the time to the community— just as the chapel clock at the former care home once did.
The selected music will be a mix of favorite songs chosen by both residents and neighbors. Visitors can also play their own music via the jukebox, by plugging in their smartphone. The artwork will become a communal meeting place for all generations, with music acting as a shared language.
Through Bartolini’s work, the space gains a whole new meaning: the chalet is more than it appears to be, and for users, the musical experience begins as soon as they enter the area.
The Inauguration
The official opening of the park and the installation is planned for spring 2026.
