Leuk om te leven

Onder het thema 'Leuk om te leven' kom je te weten wat er de komende jaren op het programma staat. Spring snel naar de verschillende hoofdstukken via deze links:

  1. Leef veilig in Kortrijk
  2. Luxe van betaalbaar wonen
  3. Laat Kortrijkse straten en parken stralen
  4. Liefde voor groen
  5. Leren in een inspirerende stad
     

Geef jouw mening over het bestuursakkoord!
Aanvullingen of suggesties op dit deel van het bestuursakkoord? Geef het ons door via het webformulier. Je kan tot en 9 september 2025 reageren: ofwel enkel op dit hoofdstuk, ofwel op alle hoofdstukken.
Bezorg ons je idee

politie

Leef veilig in Kortrijk

Het veiligheidsbeleid en het versterken van het veiligheidsgevoel van de Kortrijkzaan zijn prioritair voor de stadscoalitie. De burger staat centraal en moet zich altijd veilig voelen in onze stad.

We voorzien de nodige middelen om het korps van de politiezone VLAS te versterken met 40 extra medewerkers gebaseerd op drie pijlers. Ten eerste moet de investering in medewerkers vooral een zichtbare impact hebben op het terrein. Dit doen we door de oprichting van een flexibel politieteam, een jeugdcel, de uitbreiding van de wijkwerking, versterking van het bijzonder bijstandsteam en de verhoging van het aantal medewerkers in de afdeling interventie. De tweede pijler is dat er ook in de backoffice een versterking komt van de afdeling informatiebeheer, personeelsbeheer en logistiek. Een sterk bedrijf heeft een goede ondersteuning nodig op alle vlakken. En als derde pijler komt er een uitgebreid operationeel coördinatieorgaan dat al de interne operationele en ondersteunende afdelingen met elkaar verbindt om tot performante resultaten te komen. Zij staan in voor de geïntegreerde werking met de stadsdiensten zodat problemen integraal worden bekeken en opgevolgd.

We helpen de politie ook om versneld hun administratie te digitaliseren. Hierdoor spenderen agenten minder tijd aan bureauwerk en kunnen ze meer tussen de mensen zijn. We investeren in technologie waarbij slachtoffers op het terrein via digitale handtekeningen hun verklaring kunnen tekenen.

Een bezoek aan het commissariaat vereenvoudigen we. We zijn de eerste zone in de provincie die is gestart met online afspraken via videoverhoor. Dit systeem zorgt ervoor dat slachtoffers op afstand een aangifte kunnen doen. Dit systeem wordt verder uitgerold zodat de burger live in gesprek kan gaan met een politieambtenaar zonder zich te moeten verplaatsen.

Bij grote evenementen is er permanente politie-aanwezigheid om de veiligheid te garanderen. Samen met de politie maken we voor elk evenement een risicoanalyse. Er komt een afdeling event risk management bij de politie waarbij er naast medewerkers ook zal geïnvesteerd worden in veiligheidsmaatregelen zoals inrijpoorten, stewards …

Naast de gerechtelijke handhaving en samenwerking met ons lokaal parket, zal de stad blijven werk maken van bestuurlijke handhaving. Dit door een investering in het flexibel politieteam dat zal inzetten op een goede opvolging en handhaving van contactverboden, plaatsverboden, patsergedrag, …

We treden streng op tegen illegale handelsactiviteiten en illegale arbeidsomstandigheden. Dit soort ondermijnende criminaliteit verstoort de reguliere economie en is een aantrekkingspool voor andere misdrijven en overlast. We werken daarvoor nauw samen met parket en inspectiediensten (RVA, FAVV, RSZ, DVZ, Wooninspectie, Volksgezondheid en douane). We pakken overlastgevoelige handelszaken zoals nacht- en dagwinkels, belwinkels of sishabars strenger aan. Dit doen we door een strikter reglement uit te werken met gerichte taksen en afstandsregels.

We maken een drugsplan met een sterk preventiebeleid en nultolerantie voor drugscriminaliteit in samenwerking met de federale overheid en het parket van West-Vlaanderen. We zetten in op een efficiënte en effectieve zorg- en hulpverlening voor mensen die kampen met een afhankelijkheidsproblematiek. In samenwerking met de horeca en eventorganisatoren voeren we de strijd tegen spiking en grensoverschrijdend gedrag. Samen maken we van Kortrijk de meest vrouwvriendelijke uitgaansstad van Vlaanderen.

Omdat voorkomen altijd beter is dan vaststellen en handhaven, vormt preventie een belangrijk onderdeel van het veiligheidsbeleid.

We stellen daarom een integrale veiligheidscoördinator aan die alle partnerorganisaties rond veiligheid in onze stad op elkaar afstemt. Zo kunnen we geïntegreerd samenwerken en ons flexibel aanpassen aan overlastgevoelige plekken en aan de verschillende fenomenen die zich voordoen op het terrein.

Zo maken we werk van een ketenaanpak waarbij veiligheidsproblemen en overlast op verschillende fronten worden aangepakt, zowel preventief als curatief. Een goed veiligheidsbeleid handelt immers niet alleen incidenten af, maar pakt ook achterliggende problemen aan zoals schooluitval, problematische thuissituaties, werkloosheid, etc.

Het straathoekwerk en jeugdwelzijnswerk versterken we en samen met partners zoals CAW en Oranjehuis bieden we hulp, opvang en begeleiding aan mensen met minder perspectief. Begeleiders gaan ter plaatse en gaan in gesprek met de jongeren en helpen hen op die manier in het aanpakken van hun thuissituaties of in het ontplooien van hun talenten. Ook de samenwerking met Ju.Wel zetten we verder. We versterken de werking van NAFT Zuid-West-Vlaanderen om schooluitval maximaal te voorkomen.

Verkeersveiligheid blijft een absolute prioriteit. We investeren gericht in een veiliger openbaar domein voor alle actieve weggebruikers. Daarbij nemen we twee gevaarlijke kruispunten grondig onder handen en zorgen we voor een heraanleg die veiligheid vooropstelt. Waar mogelijk installeren we slimme verkeerslichten met de nieuwste technologie. We bekijken telkens hoe we deze kruispunten ook toegankelijker kunnen maken voor mensen met een beperking – van rolstoelgebruikers tot slechthorenden en slechtzienden. Ons uitgangspunt is duidelijk: vernieuwde kruispunten en oversteekplaatsen moeten zo conflictvrij mogelijk zijn, met maximale aandacht voor toegankelijkheid.

We voorzien opnieuw een verkeersveiligheidsfonds. Daarmee voeren we slimme, vaak kleine infrastructurele maatregelen uit die weliswaar een grote impact kunnen hebben op het veiligheidsgevoel en het comfort van omwonenden en weggebruikers.

We voeren deze aanpak door over het volledige grondgebied, met extra aandacht voor schoolomgevingen. Veiligere schoolomgevingen zijn dan ook een speerpunt in deze legislatuur. Dat doen we niet alleen via infrastructuur, maar ook via praktische maatregelen die gedragsverandering ondersteunen. Het werfcharter blijft hierbij een belangrijke hefboom: we zetten verder in op de toepassing ervan, alsook op optimalisatie en handhaving waar mogelijk. We verhogen tevens de controles op zwaar verkeer in schoolomgevingen.

Aangepaste snelheid tijdens de schooluren blijft essentieel, maar dankzij dynamische zone 30-borden zorgen we, waar mogelijk, ook buiten die uren voor een aangepast snelheidsregime.

Verkeersveiligheid begint bij wederzijds respect en hoffelijkheid in het verkeer. De regels gelden voor iedereen, ongeacht het vervoermiddel. Of je nu met de wagen, fiets, step of brommer onderweg bent – hoffelijkheid en verantwoordelijkheid zijn onmisbaar in het verkeer. Asociaal rijgedrag tolereren we niet en wordt kordaat aangepakt. Via doorgedreven sensibiliseringscampagnes en educatieve trajecten – onder andere in samenwerking met politie en scholen – willen we mensen ook opnieuw bewust maken van hun verantwoordelijkheid op de weg.

Voor brandweerzone HVZ Fluvia wordt een nieuwe hoofdkazerne gebouwd op Evolis. Er komt ook een nieuwe kazerne voor Heule en Gullegem op de voormalige site van het Guldensporencollege in Gullegem.

Preventie is ook gezondheidspreventie. De brede eerstelijnspraktijk Lijn 1 waar interdisciplinair werk centraal staat, wordt verder uitgebouwd. We staan garant voor een geschikte werkplaats voor professionals, met een liaison-functie tussen alle medische en paramedische zorgverstrekkers van de stad en hun patiënten. We ontzorgen medische professionals van administratie en bieden ondersteuning vanuit het sociaal beleid. We rollen dit stapsgewijs uit voor andere disciplines binnen de eerstelijnszorg.

Als publieke partner in AZ Groeninge waken we mee over de kwaliteit van onze zorg en helpen we preventieve gezondheidsacties verspreiden. We werken in het bijzonder op mentaal welzijn, psychosociale hulp en de complexe thuissituaties die daarmee gepaard gaan. Samen met het AZ Groeninge en het Rode Kruis maken we Kortrijk verder ‘Hartveilig’. De stad is op strategische punten uitgerust met automatische externe defibrillatoren (AED) die in geval van een hartinfarct het verschil kunnen maken tussen leven en dood. We zorgen voor opleidingen hartveiligheid voor onze personeelsleden en maken het aanbod ook beter bekend in de wijkcentra en OC’s. We helpen tot slot bij het bekendmaken en ondersteunen van de bloedinzamelingen zodat er nooit tekorten zijn in onze ziekenhuizen.

Bouvekerke Ambassadeur Baertlaan

Luxe van betaalbaar wonen

Betaalbaar en kwalitatief wonen is een basisrecht. Maar betaalbaarheid is afhankelijk van vele parameters, zoals inkomen, rentevoeten, bouwkosten en fiscale maatregelen. Op de factoren die de betaalbaarheid macro-economisch bepalen, heeft een lokaal bestuur weinig tot geen invloed. Waar we wél impact op hebben, is het woningaanbod. Er moet voldoende diversiteit zijn in het aanbod zodat alle doelgroepen toegang krijgen tot een geschikte woning. Het goedgekeurde woonplan vormt de basis om onze bevolkingscijfers te laten groeien richting 90.000 inwoners. Een gericht aanbod geeft een antwoord op de woonnoden.

We zorgen voor 1.000 extra sociale en betaalbare woningen tegen 2040, waarvan 500 sociale woningen tegen 2030 gerealiseerd zijn. Dit maken we waar samen met vele partners zoals SW+, OCMW, Kokon, private investeerders en sociaal maatschappelijke organisaties. We werken samen met woonmaatschappij SW+ om ervoor te zorgen dat we over voldoende gronden beschikken om dit waar te maken. We geven prioriteit aan het versneld aanpakken en renoveren van leegstaande woningen binnen de woonmaatschappij. In het sociaal woonbeleid zijn, naast een aangepast en voldoende aanbod, het inperken van de instroom, het versterken van de uitstroom en het toezien op goed beheer van huurwoningen cruciaal.

Het marktverhuurkantoor Kokon creëert minstens 50 budgethuurwoningen tegen 2030. We experimenteren verder met woonvormen zoals co-housing, wooncoöperaties, community land trusts, huurkoopformules …

Via de Verordening Sociaal Wonen betrekken we de private markt bij het realiseren van extra aanbod aan betaalbaar wonen in de stad bij elk project vanaf 10 woningen.

We maken gebruik van het premiebeleid van Vlaanderen, stemmen de stedelijke premies hierop af en zetten volop in op advies en begeleiding in het aanvragen van die premies door onze renovatiecoaches. We leggen de nadruk op collectieve renovaties van appartementen.

We zetten in op systematische controle en handhaving van structurele leegstand. We doen dit omdat er druk is op de woningmarkt en we eigenaars willen aanzetten om zoveel mogelijk woningen op de markt te krijgen.

Ook tweedeverblijvers genieten van onze wegen en parken, van ons vrijetijdsaanbod en maken gebruik van onze afvalophaling. Daarom voeren we een tweedeverblijfstaks in zodat ook zij bijdragen aan deze uitgaven.

We evalueren het functioneren van het doortrekkersterrein. Na 24 jaar werking stellen we vast dat Kortrijk de enige West-Vlaamse stad met dergelijke voorzieningen is. Dit is geen lokale dienstverlening meer. Ofwel gebeurt de volledige uitbating vanaf nu bovenlokaal, ofwel wordt het terrein gesloten.

vuilnisophaling

Laat Kortrijkse straten en parken stralen

Het openbaar domein vraagt voortdurend onderhoud. We verhogen het budget voor het onderhoud en beheer van onze straten, pleinen, parken en begraafplaatsen gefaseerd met 1,5 miljoen euro per jaar, o.m. door inzet van extra onderhoudsploegen en van mensen in een activeringstraject van de VDAB, OCMW en partners (zoals sociale economie). 

We zorgen voor een betere interne organisatie van onze groendienst. Meer groen in de stad betekent ook meer groenonderhoud. We houden daarom steeds proactief rekening met de extra onderhoudskost per vierkante meter nieuwe vergroening.

Begraafplaatsen vragen een specifiek beheer en onderhoud. De reglementering wordt aangepast en biedt mogelijkheden voor adoptie en hergebruik van waardevolle graven. Begraafplaatsen evolueren naar begraafparken.

We breiden de dienstverlening van de mobiele recyclageparken uit door extra rondes, latere openingsuren ‘s avonds en extra locaties te voorzien. In verschillende stadsdelen komen compostpaviljoenen met voldoende ruime openingsuren. We evalueren de werking ervan in functie van de invoering van GF(t)keukenafvalfractie. We maken de dienstverlening van de Kortrijkse recyclageparken klantvriendelijker en toegankelijker door de openingsuren af te stemmen op de bezoekersaantallen. We voorzien ook avondopeningen in functie van de lente- en herfstschoonmaak. De recyclageparken maken we toegankelijker voor lichte vracht- en bestelwagens.

Tegen het einde van de legislatuur moet het restafvalcijfer in de IMOG-regio met meer dan 30 kg verminderen. Kortrijk ondersteunt deze ambitieuze Vlaamse doelstelling volledig en werkt daarvoor samen met IMOG een aangepaste afvalregeling uit voor Kortrijkzanen. Het behoud van een goede dienstverlening is daarbij belangrijk. Vanaf januari 2026 zal je kunnen kiezen hoe je je restafval aanbiedt: via een huisvuilzak waar je een vast bedrag betaalt per zak of via een restafvalcontainer waarbij je de aanbieding en het aangeboden gewicht betaalt. Ook het GF(t)- en keukenafval kan vanaf dan apart aangeboden worden in een afvalbakje. We blijven de afvalophaling wekelijks organiseren zolang dit door Vlaanderen niet verboden is.

Op strategische plaatsen in het centrum, zoals aan de Grote Markt en de Verlaagde Leieboorden, werken we met ondergrondse afvalsystemen waar de horeca gebruik van kan maken. Op die manier halen we de visueel vervuilende afvalcontainers zoveel mogelijk uit het straatbeeld.

We zorgen voor meer (slimme) afvalbakken met sorteerfunctie op het openbaar domein.

We lanceren een laagdrempelig meldingssysteem voor afval en sluikstorten waarbij meldingen door een mobiele ploeg binnen de 24u worden afgehandeld, maar we voeren de opsporing van sluikstorters ook op. We doen dit door de inzet van extra stadshandhavers. We breiden de samenwerking met de OVAM handhavers uit. We bekijken met IMOG of de sluikstortcamera’s kunnen uitgerust worden met AI om zo de pakkans te doen stijgen.

We organiseren jaarlijks een stadsbrede Kortrijk Kraaknetactie waarbij we onderwijsinstellingen, buurtcomités en andere vrijwilligers ondersteunen om hun buurt zwerfvuilvrij te maken.

Liefde voor groen

De impact van klimaatverandering laat zich steeds sterker voelen, ook in Kortrijk. Hittegolven, intense neerslag, wateroverlast en droogte confronteren ons met nieuwe uitdagingen. Als stadsbestuur erkennen we de urgentie van deze evolutie en nemen we onze verantwoordelijkheid op. Kortrijk engageert zich voluit voor de realisatie van de klimaatdoelstellingen zoals bepaald in het Burgemeestersconvenant 2030, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) en onze eigen Kortrijkse Green Deal. Zo maken we onze stad klaar voor een leefbare, weerbare en duurzame toekomst:

We gaan voluit voor ontharding en zorgen zo voor vergroening van onze buurten en straten. Bij alle dossiers van stadsvernieuwing, riolering of omgevingsaanleg passen we het principe van ontharding maximaal toe. We sensibiliseren ook semi-publieke instanties met veel onthardingspotentieel. We maken een groenstructuurplan op waarin we onthardings- en vergroeningskansen in stedelijk gebied in kaart brengen en koppelkansen optimaal benutten. Zo ontharden we onder meer het plein aan de Sint-Elisabethkerk en de depotsite in Rollegem.

Ook scholen spelen een belangrijke rol in de strijd tegen de klimaatverandering. Maar liefst 31 scholen ruilden reeds hun saaie, grijze speelplaats in voor een groene, klimaatvriendelijke speelomgeving. Omdat we graag alle scholen de kans willen geven, blijven we hen ondersteunen. Waar mogelijk stellen we speelplaatsen open voor de buurt en andere gebruikers. Een groene omgeving is ook voor onze allerkleinsten heel belangrijk. Daarom zullen we ook kinderdagverblijven ondersteunen in het vergroenen van de buitenruimte.

We implementeren het bomenplan dat inzet op behoud, bescherming en toename van bomen met concrete acties. We voltooien de bomeninventaris, beschermen maximaal onze straatbomen bij werkzaamheden en waar mogelijk verbeteren we de groeiruimte. We maken boompaspoorten die de 3-30-300 regel (gebaseerd op de Vlaamse groennorm) per wijk vertalen. We streven naar jaarlijks minstens 500 klimaatbomen voor onze inwoners. Zo vergroten we het draagvlak bij burgers en stakeholders. Samenwerking is immers essentieel voor een klimaatbestendige stad.

Ook onze open ruimte maken we weerbaarder tegen de gevolgen van klimaatverandering. Hierbij streven we naar win-win oplossingen richting een robuuste landbouw, een klimaatadaptief landschap en een gezond watersysteem.

Via een nieuw lokaal bouwshiftfonds helpen we als stad mee het ruimtebeslagrisico te reduceren in overleg met en aanvullend op de acties en het beleid van de hogere overheden om onze open ruimte te beschermen.

We streven naar samenhangende natuur- bos- en landbouwgebieden, die verbonden worden door ecologische infrastructuur (zoals houtkanten, kleine landschapselementen, waterlopen met verflauwde oevers, weidelandschappen en graslanden) in alle vormen van landgebruik; natuur en landbouw binnen de open ruimte.

We zorgen voor verdere aangroei van bos en natuur in de komende zes jaar. We leggen de prioriteit op het realiseren van groene bestemmingen.

In overleg met de landbouw en Natuurpunt creëren we breed draagvlak om een Kortrijks Open Ruimteplan uit te rollen. We breiden de boskernen uit. Daarbij komen vooral het Bellegembos en het Preshoekbos in scope. In samenwerking met het Vlaams Gewest richten we deze legislatuur 20 hectare van het Preshoekbos in.

We creëren niet alleen bos, maar ook (natte) natuur, volgens de ligging en aard. We vrijwaren de goede landbouwgronden. We stappen mee in het proefproject van Vlaanderen rond de Agnasgebieden en werken als stad zelf het deelgebied Bellegem uit. Zo creëren we een open ruimte die zo efficiënt mogelijk ingezet wordt voor natuur en landbouw.

Rekening houdend met de klimaatuitdagingen maken we in ons Kortrijks Open Ruimteplan ook een hoofdstuk voor de deelgemeenten in het noorden van Kortrijk op, zodat ook daar verdere ontwikkelingen in de open ruimte gestroomlijnd worden.

We beogen een win-win tussen landbouw en natuur door stevig in te zetten op interactie tussen landbouwers, natuurverenigingen, beleid, consumenten en onderzoekers om kennis, ervaring en innovatie te delen. Om met respect voor elkaar een open ruimtestrategie te ontwikkelen.

We blijven gaan voor nieuw publiek groen. Stadsgroen Langwater breiden we uit met bijna 4 hectare extra groen, met aandacht voor water en natuur, spel en ontmoeting en nieuwe wandelpaden. We gaan verder met de aankoop van de resterende gronden in het randstedelijke groengebied te Bissegem en streven zo de volledige afwerking van stadsgroen Ghellinck na.

Kortrijk werkt voor de rivieren, beken en grachten samen met de provincie, de Vlaamse Milieumaatschappij en De Vlaamse Waterweg nv als waterloopbeheerders, aan de uitbouw van een gezond watersysteem en een klimaatrobuust geel-groen-blauw netwerk.

In samenwerking met de provincie West-Vlaanderen en Natuurpunt Kortrijk versterken we de natuurwaarden en het waterbeheer in de Neerbeekvallei via gerichte aankopen en landschappelijke ingrepen. We maken de vallei ook toegankelijk voor de Bissegemnaar met de aanleg van paden, speelzones en andere natuurlijke belevingselementen.

Rollegem is één van onze meest overstromingsgevoelige gebieden. Dit pakken we aan: binnen het traject Weerbaar Waterlandschap, richten we de open ruimte in de rand rond Rollegem klimaatrobuust in met aandacht voor water, landbouw en natuur. We nemen maatregelen om de wateroverlast te beperken en droogteschade te milderen. We versterken het landschap en creëren beleefbare en toegankelijke natuur.

Propere waterlopen zijn belangrijk voor onze gezondheid, de waterkwaliteit en voor de natuur. We realiseren de nodige projecten om de reductiedoelstellingen 2027 te halen.

Een essentieel onderdeel van een gezonde leefomgeving in onze stad is de biodiversiteit. Daarom blijven we werk maken van natuurverbindingen, kleine landschapselementen en voeren we in samenwerking met het Regionaal Landschap Leie en Schelde en Natuurpunt Kortrijk het Kortrijks biodiversiteitsplan verder uit. Met gerichte acties, sensibilisatie, communicatie en campagnes versterken we de biodiversiteit in onze stad en maken we samen met de Kortrijkzaan werk van duurzaamheid en circulariteit. We blijven onze inwoners stimuleren om hun tuinen groener en biodiverser te maken. We bestendigen en versterken de werking van de tuinrangers. Het groot aantal aanvragen toont de bereidwilligheid van onze inwoners om aan een biodiverse stad bij te dragen.

Als stad dragen we dierenwelzijn hoog in het vaandel. Elk (huis)dier verdient een thuis. We sensibiliseren mensen over wat het betekent en kost om een huisdier te houden, zodat ze het beste dierenbaasje kunnen zijn. Mensen met een huisdier die het even moeilijk hebben, ondersteunen we met een aanbod van sociale dierenhulp, waaronder een dierenvoedselbank.

We voeren de verplichte sterilisatie van huiskatten verder door. We zorgen dat zwerfkatten een veilige plek hebben en verminderen de populatie door sterilisatie. We zetten in op diervriendelijke inperking van de duiven- en rattenpopulatie. Samen met de Vlaamse overheid en de provincie West-Vlaanderen zetten we de strijd tegen de Aziatische hoornaar verder, ter bescherming van de bijenpopulaties.

Ons openbaar domein is er voor dieren. Waar mogelijk realiseren we extra hondenloopweides en een hondenzwemvijver. We bekijken hoe we wilde dieren en vogels beter kunnen beschermen en zorgen daarbij dat ze een veilige plaats in onze natuur hebben. We strijden tegen de verwaarlozing, mishandeling en broodfok van dieren en treden samen met politie en parket streng op tegen mensen die zich hier schuldig aan maken.

Dit stadsbestuur heeft een hart voor landbouw. We tonen respect voor onze landbouwers, ondernemers van een speciaal kaliber, omdat hun bedrijventerreinen in open ruimte liggen. Ze zijn ook in Kortrijk een belangrijk deel van de economische motor.

Voldoende ruimte om aan landbouw te doen, is belangrijk als we willen aansturen op een duurzame inrichting en ecologisch beheer. We willen immers dat de Kortrijkse landbouwer innovatief aan de slag gaat zodat onze voedselproductie in de toekomst standhoudt. Schaarste creëren in het landbouwgebied zorgt voor onbetaalbare grond en boeren die er de brui aan geven.

Kortrijk wil het agrarisch gebied voor duurzame en productieve landbouw behouden en sterker maken, daarvoor zijn de landbouwers onze belangrijkste bondgenoten, niet alleen in eigendomsstructuur maar zeker ook in het duurzaam en klimaatrobuust landgebruik.

We pakken de ‘fermettisering’ van de landbouwgronden vast en voeren een actief beleid tegen zonevreemde activiteit en bebouwing in agrarisch gebied om zo tot (blijvend) samenhangend landbouwareaal te komen, noodzakelijk voor het type landbouw dat we hier kennen, van korte keten tot agro-industrie.

We bekijken het voorkooprecht van de stad en hoe dat een rol kan spelen in de open ruimte. De kansen in de bouwshift om te kiezen voor natuur of landbouw worden benut.

Verduurzaming van de landinrichting en innovatief landbouwbeheer om erosie van gronden tegen te gaan, aan koolstofopbouw te doen, ecologische verbindingen te leggen, houtkanten en bufferstroken te voorzien, … het zijn allemaal voorbeelden van hoe Kortrijk samen met andere partners, zoals de provincie West-Vlaanderen, de landbouwer ondersteunt.

We zetten samenwerkingen op tussen de Kortrijkse landbouwers en hogescholen die onderzoek verrichten in land- en tuinbouw, zoals rond duurzaamheid in veeteelt en klimaatrobuuste teelten.

Door leuke en inspirerende wandelingen, boerderijklassen en infosessies maken we hun inspanningen bekend bij elke Kortrijkzaan.

Omdat landbouwers ook een maatschappelijke opdracht hebben in de strijd die we voeren tegen klimaatverandering. Daarom sporen we hen aan met een gebiedsgerichte aanpak (over bedrijven en gemeentegrenzen heen) om mee sponslandschappen te creëren die de waterproblematiek in onze dorpen helpen oplossen.

Dit alles met één doel voor ogen, de open ruimte zijn werk te laten doen voor elke Kortrijkzaan. Voedsel bieden, maar tegelijk ook voldoende ademruimte.

Unwrap

Leren in een inspirerende stad

We willen een stad zijn met een rijk aanbod aan opleidingen en ontwikkelingskansen voor jong en oud.

We moedigen ouders aan hun kinderen vanaf 2,5 jaar naar de kleuterschool te sturen en begeleiden hen met tips en advies bij de inschrijving van hun kind in een school.

Naast de brugfiguren in het basisonderwijs stellen we als stad voortaan ook brugfiguren in het secundair onderwijs aan. We waarderen de rol van brugfiguren op naar centrale figuren binnen de schoolwerking om een structureel armoedebeleid uit te werken in samenwerking met leraren, leerlingenbegeleiders en directies. Zo zorgen we voor de verdere ondersteuning van zowel ouders als lesgevers, zodat zij zich beiden kunnen focussen op de opvoeding en het lesgeven. We zetten daarbij in op herstelgericht werken.

We zorgen voor extra ondersteuning voor TAJO die inzet op de talentontwikkeling bij jongeren met minder kansen.

We wijzen ouders op hun ouderlijke verantwoordelijkheid en verwachten dat ze actief betrokken zijn bij de schoolcarrière van hun kinderen door bijvoorbeeld op zijn minst oudercontacten bij te wonen. Van studenten verwachten we dan weer dat ze hun schooltijd goed benutten. We zetten sterk in op de aanpak van spijbelgedrag, onder meer door een gedragen ketenaanpak.

De bijna 18.000 studenten maken van Kortrijk een echte studentenstad. We volgen, in overleg met de Stuvo’s (Studentenvoorzieningen), het aanbod studentenhuisvesting goed op zodat we kunnen blijven groeien en begeleiden onze studenten in het ontdekken van alles wat onze stad te bieden heeft.

We zorgen voor meer experiment en samenwerkingen met de onderwijsinstellingen.

De Kortrijkse onderwijscampussen zijn florerende en inspirerende ecosystemen die we verder verankeren in het omliggende stedelijke weefsel maar anderzijds ook hun eigen identiteit laten uitbouwen. We ondersteunen daarbij de onderwijsinstellingen in het verruimen van het onderwijsaanbod in onze stad.

We maken een toekomstplan voor onze bibliotheekwerking en werken daarvoor nauw samen met de bibliotheken in de streek. Onze 9 buurtbibliotheken blijven we koesteren, net als de samenwerking met Spiere-Helkijn. Met onze programma’s rond leesbevordering en mediawijsheid bereiken we tegen 2030 tachtig procent van de Kortrijkse (basis)scholen. Door deze samenwerking kan elke burger in onze regio in eender welke bibliotheek toegang krijgen tot een kwalitatieve collectie van boeken, strips, muziek, games, … aan een democratische prijs. Bibliotheken worden hierdoor warme ontmoetingshuizen die samen inzetten op leesbevordering en digitalisering.

In onze gemeentelijke scholen in Kortrijk en Kooigem zorgen we voor een stabiele werking. De gemeentescholen zullen ook ingezet worden bij de uitrol van de zomerscholen.

We zetten de aanpak van Allemaal Digitaal verder. De digitale wereld verandert elke dag. Met laagdrempelige opleidingen en infopunten maken we een continue leercultuur op maat van elke doelgroep, toegankelijk en outreachend. Sterke acties, waaronder het laptopdonatieproject voor leerlingen, verankeren we verder in de reguliere werkingen van de stad en partners. Medewerkers ondersteunen we met interne vormingen, zodat ze inwoners nog beter de weg kunnen wijzen.