Fluvius beheert, bouwt en onderhoudt voor Kortrijk het distributienet voor elektriciteit en aardgas en vervoert op vraag van de leveranciers de energie tot bij de gebruikers die op het net zijn aangesloten. Om te kunnen genieten van aansluiting van elektriciteit en/of gas in je woning moet je op voorhand twee zaken regelen:
- beschikken over een aansluiting op het elektriciteit- en/of gasnet
- een contract afsluiten met een energieleverancier/aardgasleverancier.
Op de website van VREG vind je een overzicht van alle mogelijke leveranciers: bekijk de lijst online. Zie ook onderaan deze pagina.
Nuttige contacten voor elektriciteit en aardgas:
- Gasreuk: 0800 65 0 65 (dag en nacht bereikbaar!)
- Storingen en defecten: 078 35 35 00 (dag en nacht bereikbaar!)
- Meteropneming: 078 789 789 (elke werkdag van 8.00u. tot 20.00u., op zaterdag van 9.00u. tot 13.00u.)
- Fluvius: 078 35 35 34 (elke werkdag van 8.00u. tot 20.00u., op zaterdag van 9.00u. tot 13.00u.)
Je kan er terecht voor de volgende vragen:
- vragen over nieuwe aansluitingen
- verzwaren van aansluitingen, verplaatsen en vervangen van meters
- vragen over rationeel energieverbruik (REG)
- vragen over betaalproblemen en budgetmeters
- ...
VREG
De VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt) informeert jou over leveranciers van gas en electriteit. De VREG geeft je antwoorden op alle vragen zodat je zelf kan oordelen welke energieleverancier het beste bij je past.
De VREG zorgt ervoor dat de Vlaamse elektriciteits- en aardgasmarkt efficiënt georganiseerd wordt en werkt. Daartoe verstrekt zij advies aan de Vlaamse overheid en controleert en reguleert zij de energiemarkt.
Raadpleeg de website van de VREG
Je kan je vragen over de energiemarkt ook gratis richten tot de Consumentenlijn. Dit is een federale overheidsdienst die werd opgericht om onder andere je vragen over energie te beantwoorden.