Eindeloos efficiënt

Onder het thema 'Eindeloos efficiënt' kom je te weten wat er de komende jaren op het programma staat. Spring snel naar de verschillende hoofdstukken via deze links:

  1. Eerlijk en gezond financieel beleid
  2. Efficiënt en toegankelijk stadhuis
  3. Een centrumstad betrokken in de regio
  4. Energiek naar een klimaatvriendelijke toekomst
  5. Elke Kortrijkzaan vrijwilliger

 

Geef jouw mening over het bestuursakkoord!
Aanvullingen of suggesties op dit deel van het bestuursakkoord? Geef het ons door via het webformulier. Je kan tot en 9 september 2025 reageren: ofwel enkel op dit hoofdstuk, ofwel op alle hoofdstukken.
Bezorg ons je idee

stadhuis

Eerlijk en gezond financieel beleid

Bij een goed bestuursakkoord hoort een grondige financiële oefening. We hanteren daarbij 6 grote principes:

1. We beschermen de koopkracht van de Kortrijkzanen en verhogen de algemene personenbelasting en de onroerende voorheffing niet.

2. We maken werk van een grondige patrimoniumstudie en verankeren dit in een strategisch vastgoedplan met aandacht voor de noden op korte en lange termijn, inclusief een stevig desinvesteringsprogramma. We gaan na welke gebouwen en gronden van Stad Kortrijk en OCMW Kortrijk we in bezit hebben en wat de (toekomstige) baten en (toekomstige) kosten zijn van deze eigendommen. Op basis van een nominatieve lijst starten we een transparant en correct desinvesteringsprogramma, zonder taboes, met als streefdoel 50 miljoen euro ter financiering van dit ambitieuze bestuursakkoord. Het verkopen gebeurt steeds op transparante wijze, met respect voor mededinging en met het oog op de beste marktconforme prijs.

3. In functie van de investeringen en projecten in het bestuursakkoord, ijveren we voor een bovenlokale subsidiëring van de Vlaamse, federale en Europese overheden voor een bedrag van minstens 30 miljoen euro ter financiering van de begrote investeringen en niet extra te spenderen.

4. Aan de start van de legislatuur maken we werk van een grondig kerntakendebat en een bijhorende personeelsanalyse. We voeren een spending review in en lichten alle uitgaven, bestedingen, premies, subsidies, toelages grondig door. We benchmarken met andere centrumsteden, met aandacht voor de eigenheid en de specifieke noden van de Kortrijkzanen.

5. Binnen die kerntaken zorgen we voor een efficiënte en effectieve dienstverlening.

6. We waken over een gezond financieel beleid in onze stad om ook toekomstige besturen vrije beleidsruimte te geven. We hanteren daarom steeds een maximale schuldgraad van 100% van de exploitatie-inkomsten. En gaan – waar mogelijk – naar kostendekkende activiteiten.

Daarnaast waken we ook over de financiën van onze partners en dragen we dezelfde principes uit. Zo voeren we het kerkenplan 3.0 uit en helpen we de kerkfabrieken om hun patrimonium nog beter te beheren en open te stellen. 

Historische subsidies aan externe organisaties zetten we stop wanneer blijkt dat deze geen extra return leveren bovenop wat we als stad doen met het wijkgericht sociaal werk. We evalueren ook tussendoor onze subsidies. Een toelage wordt steeds gekoppeld aan duidelijke beleidsdoelstellingen, meetbare KPI’s en een driejaarlijks evaluatiemoment. Wanneer de doelstellingen zijn bereikt of de noden van de stad zijn veranderd, eindigt ook de subsidie.

vrijwilligers in het stadhuis

Efficiënt en toegankelijk stadhuis

We maken werk van een plan om de stadsdiensten modern te huisvesten. We verdubbelen de investeringen in het structureel beheer van onze publiek toegankelijke gebouwen, in preventie op het werk en in het welzijn en comfort van onze bezoekers en medewerkers. 

We initiëren een masterplan stadhuis om te kijken hoe we de dienstverlening tussen onze burgers en medewerkers de komende jaren willen organiseren. Welke gebouwen we willen behouden en welke niet en welke diensten elkaar kunnen versterken. Zo werken we de interne inefficiëntie weg waarbij de stadsdiensten versplinterd zitten over verschillende, verouderde gebouwen. We houden daarbij ook rekening met de Europese verplichtingen om ons patrimonium CO2-neutraal te maken. 

We evalueren een aantal inkantelingen. Bij eventuele nieuw op te richten entiteiten hanteren we het principe dat het college van burgemeester en schepenen de controle behoudt. 

We maken het meldpunt 1777 klantvriendelijker: we volgen meldingen sneller op. Burgers moeten altijd weten in welke fase hun melding zit en een seintje krijgen wanneer deze is opgelost of afgesloten.

We maken een noodzakelijk bezoek aan het stadhuis nog eenvoudiger, onder andere door met het loket burgerzaken op verplaatsing te gaan. Zo kunnen bepaalde aanvragen ook in het woonzorgcentrum gebeuren of bij bedlegerige mensen thuis.

We maken komaf met de wachtrijen voor eID en reispassen. We doen dat door extra personeel in te zetten en te voorzien in flexibele openingsuren op piekmomenten. We investeren ook in twee self-servicekiosken waarmee bezoekers een deel van de doorlooptijd kunnen verminderen. Daarnaast blijven we inzetten op de verdere digitalisering van verschillende processen binnen burgerzaken.

We werken niet enkel vóór de Kortrijkzanen, maar ook mét Kortrijkzanen. Bij grote opdrachten en aanbestedingen van de stad gaan we actief onze lokale particulieren en ondernemingen betrekken door hen op de hoogte te brengen en de kans geven om in te tekenen en een offerte uit te brengen. Zij kunnen via een right to challenge ook voorstellen doen om zelf bepaalde diensten beter of efficiënter uit te voeren. Omgekeerd kijken we ook of we reeds uitbestede opdrachten inderdaad beter of efficiënter kunnen uitvoeren.

Kortrijk zet volop in op digitale transformatie met slimme en toegankelijke dienstverlening en technologische innovatie. We benutten artificiële intelligentie om onze werking te verbeteren, processen te versnellen en onze medewerkers te ondersteunen. Denk aan onze Virtuele Assistent die burgers nu al helpt met alle vragen op onze website en via de app Kortrijk en Mijn Burgerprofiel. Hij zet bezorgdheden ook moeiteloos om in een 1777-melding en met elke vraag en elke melding maak je onze assistent beter. Daarnaast integreren we AI ook in onze dagelijkse werking door medewerkers hiermee te leren werken om zo een snellere en kwalitatievere dienstverlening te realiseren. 

Als grootste gemeentelijke IT-dienst in de regio proberen we ook te pionieren door zelf nieuwe en betere programma’s te schrijven voor de dienstverlening. We investeren daarom in eigen low-code en Power BI-ontwikkelaars die apps voor medewerkers kunnen maken of tools die de communicatie met inwoners verbeteren. Die toepassingen stellen we vervolgens ook ter beschikking van andere gemeenten. We zullen samenwerken in de regio en met Leiedal om de grote digitale uitdagingen samen aan te pakken. 

Samen met onze kennisinstellingen, Leiedal en ondernemers gaan we de opportuniteiten en uitdagingen die de digitale transformatie met zich meebrengt, vastpakken. We zorgen voor een nauw overleg en bepalen de focus zodat we met verenigde krachten de toekomstige welvaart van onze regio kunnen garanderen en de meest innovatieve dienstverlening voor onze burgers en ondernemers kunnen realiseren.

Tegelijk nemen we digitale veiligheid ernstig. Ook al vallen we er niet automatisch onder, toch willen we tegen midden 2027 het Europese NIS2 ‘Belangrijk’-niveau halen en zo bewust investeren in cyberweerbaarheid. We zorgen voor opleiding, duidelijke processen en een organisatiebrede reflex rond digitale risico’s en incidentenbeheer. Cyberveiligheid is geen aparte taak, maar een gedeelde verantwoordelijkheid doorheen de hele organisatie.

We gaan volop voor digitale innovatie om ons beleid te ondersteunen en vorm te geven. Samen met andere actoren zoals Leiedal en in samenwerking met andere gemeenten zorgen we voor voldoende, relevante en bruikbare data. We maken een digital twin waarin we de data rond mobiliteit, klimaat en stadsvernieuwing zullen bundelen en zo het beleid, economie en burgers ondersteunen. We stappen in een experiment om na te gaan hoe digitalisering de snelheid van het afleveren van vergunningen kan verhogen.Via het project LocusFocus 2.0 zullen we ondernemers nog beter locatie-advies kunnen geven in hun zoektocht naar geschikte gronden en locaties om een onderneming te vestigen.

Groep Kortrijk bestaat uit zo’n 1800 medewerkers verspreid over de stadsdiensten, de OCMW-diensten en 5 woonzorgcentra. Dat is een grote groep mensen met heel veel verschillende, wisselende uitdagingen.

We zetten in op een modern en flexibel personeelsbeleid dat medewerkers de mogelijkheid biedt om binnen de groep te kunnen doorgroeien of te kunnen kiezen voor nieuwe uitdagingen. We zorgen daartoe voor veel opleidingskansen. Via functiewegingen zorgen we ook voor aantrekkelijkere loopbanen bij de stad.

We blijven elk jaar onze eigen werking evalueren door middel van spending reviews en capaciteitsmetingen. Zo brengen we in kaart wat de werklast is van teams en met welke oplossingen we die kunnen verbeteren.

Onze ervaringen trekken we door naar de regio en we gaan in gesprek met andere gemeentelijke personeelsdiensten om te kijken of we zaken zoals loonsoftware of aanwervingen soms efficiënter samen kunnen organiseren.

luchtbeeld van Kortrijk

Een centrumstad betrokken in de regio

Als centrumstad van een bloeiende regio houden we rekening met de groeiende nood aan samenwerking en dienstverlening van de stad voor de regio. Ons DNA is ook dat van de regio. De hang naar innovatie en experiment dragen we uit. Van de eerste verkeersvrije winkelstraat, de eerste 30-minuten-parkings, de eerste fietsstraat, naar gedragen concepten in de hele regio. Het station, het ziekenhuis, de Xpo-site, de onderwijscampussen, de bedrijventerreinen, … ze werken voor de hele regio. We zijn een knooppunt voor wonen, leren, werken en beleven. 

Maar het fundament van een regio is haar samenwerking. Stad Kortrijk wil in de eerste plaats de samenwerking tussen onze collega-gemeenten versterken. Door meer gebruik te maken van elkaars expertise en inzichten en door vaker gezamenlijk projecten aan te gaan. We doen hetzelfde met de andere regionale dienstverstrekkers om zo te zorgen voor nog meer groei en dynamiek in de regio. 

Intercommunale Leiedal is bij uitstek de ondersteunde dienstverlener en treedt ook op als streekontwikkelaar in opdracht van de gemeenten-vennoten. 

Terwijl W13 dan weer het sociaal en welzijnsbeleid van onze streek op elkaar afstemt en zorgt voor betere coördinatie en cijfers.

Psilon beheert ons intergemeentelijk crematorium en ondersteunt waardevolle initiatieven rond rouwverwerking en herdenking.

Samen met IMOG werken we aan een circulaire economie waarbij afval terug wordt omgezet in waardevolle grondstoffen én in restwarmte die op haar beurt de groeiende warmtenetten in onze regio kan voorzien van energie.

Met Designregio Kortrijk willen we het waardevol en creatief streeknetwerk versterken tussen ondernemers en designers enerzijds en ondernemers, onderwijsinstellingen, overheden en burgers anderzijds. 

Dankzij Zuidwest hebben we een hefboom voor gemeenteoverschrijdende cultuur en erfgoedactiviteiten. 

Via de Provincie West-Vlaanderen, de POM, Westtoer en Toerisme Leiestreek zetten we in op kernversterking, bedrijventerreinen van de toekomst, waterbeheersing, landbouwbeleid, bovenlokale fietsinfrastructuur en de toeristische troeven van onze streek zoals de beleving langs de Leie, topmusea en een culinaire cluster.

Met de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai maken we verder werk van grensoverschrijdende samenwerking in tal van beleidsdomeinen zoals onder meer cultuur, grensarbeid, het waterwegenproject Het Blauwe Park en technologie, vaak door samenwerking tussen Hangar K en Eurotechnologies in Lille.

Vanuit ons hoger onderwijs ontstaan ook samenwerkingen met bedrijven en vooraanstaande onderzoeksinstellingen zoals Flanders Make, VEG-i-TEC, Itec, Circular Materials Center, Flanders Gaming Hub, en vele anderen. 

Met de Conferentie van Burgemeesters onder het voorzitterschap van Kortrijk wordt mee richting gegeven aan de vele waardevolle initiatieven die voortvloeien uit al deze regionale partnerschappen en versterken we de regiowerking. Zo bouwen we aan een hechte regio die spreekt met één stem in de provincie West-Vlaanderen en in Brussel.

windmolens

Energiek naar een klimaatvriendelijke toekomst

We willen onze energiezekerheid versterken en tegelijk bouwen aan een klimaatvriendelijke toekomst.

Daarom bouwen we onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af door te investeren in lokale hernieuwbare energie zoals zonnepanelen, windenergie, warmtenetten, wijkbatterijen en circulaire stromen binnen onze eigen werkingen. We gaan het experiment aan met industriële restwarmte, riothermie en aquathermie. Met een vastberaden energiebeleid creëren we zo samen een duurzame en betaalbare toekomst.

We maken een energiebeleidsplan op om als stad op een efficiënte wijze te investeren in hernieuwbare energie en duurzame warmte.

We kiezen resoluut voor de verduurzaming van ons stadspatrimonium door te investeren in duurzame renovaties, hernieuwbare energie en een slim monitoringssysteem om het verbruik te optimaliseren. We zetten dakoppervlakte van onze stadsgebouwen in in het kader van duurzame zonne-energie en nemen ook acties om zoveel mogelijk bedrijfsdaken mee op te nemen. We koppelen de energie- en warmtetransitie maximaal aan ons renovatiebeleid. We bestendigen onze sterke renovatiewerking met renovatiecoaches en breiden de werking uit naar collectieve renovaties voor appartementsgebouwen. 

We richten een lokaal energiebedrijf op en bouwen aan een structurele financiering van het energie- en warmtebeleid waarmee we inzetten op hernieuwbare energie, duurzame warmte en efficiënt materialengebruik.

Deze legislatuur is de openbare verlichting volledig verled.

badge van een vrijwilliger

Elke Kortrijkzaan vrijwilliger

Heel wat Kortrijkzanen, jong en oud, zetten zich dagelijks vrijwillig in voor hun buurt, vereniging en omgeving. Van het opruimen van zwerfvuil langs onze wandelpaden, een dagje helpen in een zorgcampus, langsgaan bij oudere inwoners voor een babbel en wat hulp tot het op weg helpen van bezoekers in het stadhuis.

We willen mensen en organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers nog gemakkelijker in contact brengen met inwoners die open staan voor vrijwilligerswerk. We zorgen voor een online vrijwilligersplatform waar we vraag en aanbod nog beter bij elkaar brengen en waar iedereen een persoonlijk vrijwilligersprofiel kan aanmaken afgestemd op de specifieke dagen en uren waarin hij of zij beschikbaar is.

We organiseren netwerk- en vormingsmomenten voor verenigingen die met vrijwilligers werken. Elke twee jaar is er een vrijwilligersbeurs waar je kan kennismaken met de organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers. We sluiten de beurs ‘s avonds feestelijk af met het vrijwilligersfeest voor alle vrijwilligers in onze stad. De eerste beurs organiseren we in 2026 tijdens het Internationale Jaar van de Vrijwilliger. Dat jaar zetten we de kracht van vrijwilligerswerk extra in de kijker met verschillende acties.

We richten samen met het Rode Kruis een Kortrijks vrijwilligerskorps op. Zo kunnen burgers die bij noodsituaties willen helpen zich engageren. Ze krijgen een opleiding op maat zodat ze de noodprocedures in onze stad leren kennen.