In aanloop naar Festival Kortrijk 2026 nemen drie sprekers je mee achter de schermen van bijzondere artistieke trajecten waarin klassieke muziek, filosofie en performance elkaar raken. Van de stilte bij Beckett en Cage als inspiratiebron, via Mozarts diepgaande liefde voor de klarinet, tot een choreografische zoektocht naar eenzaamheid over drie eeuwen heen: geïllustreerd met muzikaal materiaal en persoonlijke reflecties nemen makers en experten je mee op een muzikale wandeling op weg naar Festival Kortrijk 2026.
Tijdens deze lezing wordt de inhoud van Festival Kortrijk 2026 toegelicht door programmator Tom De Cock, die daarna in gesprek gaat over het creatieproces van een nieuwe voorstelling met twee jonge makers: klarinettist Emile Souvagie en pianist Alexander Declercq.
Samen maakten zij voor I Solisti de muziektheatervoorstelling ‘Nothing Happens, Twice’, waarin ze op zoek gingen naar de stilte tussen de woorden en de ruimte tussen de noten. Naar de leegte en wat zich daarin verstopt … Ze lieten zich inspireren door Samuel Beckett en John Cage, die in de jaren vijftig van de vorige eeuw de muziek- en theaterwereld grondig door elkaar schudde met de leegte als protagonist.
Musicologe en docent Katelijne Dessein onderzoekt de rol van de klarinet in de muziek van W.A. Mozart. Zijn kennismaking met klarinettist Anton Stadler in 1881 opende een nieuwe wereld voor Mozart. De twee werden vrienden en logebroeders. En de inspiratie ging volop stromen: het Kegelstatt-trio, de Gran Partita, een kwintet en een concerto voor klarinet zijn slechts de beroemdste voorbeelden.
Sommige van deze werken werden aanvankelijk voor de bassetklarinet geschreven, een lagere versie van de gewone klarinet. Vooral dit instrument had voor Mozart een diepe betekenis. Hij beschreef de klank als volgt : “… een donkere klank met een mistige nevelachtigheid die door geen enkel ander instrument geëvenaard wordt en die het perfecte middel is om verheven, geheiligde dingen mee te zeggen.”
In zijn laatste levensjaar duikt de klarinet op in zijn opera’s, en uiteindelijk ook in het onvoltooide Requiem. Kortom: samen met Katelijne Dessein maak je een mooie muzikale wandeling aan de hand van Mozart en zijn liefde voor de klarinet en krijg je al een voorsmaakje van het concert op 1 maart 2026, waarin Symfonieorkest Vlaanderen en het Kortrijks Symfonisch Orkest de handen in elkaar slaan en een programma brengen waarin Schubert en Mozart centraal staan.
Enkele jaren geleden maakte danseres en choreografe Femke Gyselinck kennis met de dialoogcantates van Bach. Johann Sebastian Bach: barokker kan het niet. In zijn oeuvre nemen de dialoogcantates een bijzondere plek in, een zeldzame kans om hemel en aarde in gesprek te horen. Femke en B’Rock Orchestra stelden zich samen de volgende uitdaging: welke andere muziek kan hieraan toegevoegd worden die een contrast creëert, maar geen chaos? Hoe kan een geheel ontstaan tussen muziekcomposities uit verschillende periodes en tijdsgeesten? Welke dansante taal kan er daarbij gehanteerd worden? Het resultaat is Torment of Hearts, waarin drie dansers, twee zangers en een ensemble van zeven instrumentalisten gestalte geven aan verschillende verschijningsvormen van eenzaamheid die aangereikt worden door vier muziekstukken uit drie
verschillende eeuwen.
In aanloop naar haar performance op Festival Kortrijk op 27 februari 2026 vertelt Femke in deze lezing over haar artistieke praktijk. Hoe de thematiek van de zoekende ziel uit Bachs dialoogcantate Liebster Jesu, mein Verlangen (1726) terug te vinden is in het lied An die Einsamkeit (1717) van zijn tijdgenoot Johann Philipp Krieger en hoe ze via het lied Ich bin der Welt abhanden gekommen (1901) uit de Rückert-Lieder van Gustav Mahler uiteindelijk in de 21ste eeuw belanden met nieuwe muziek speciaal voor deze productie geschreven door componist/keyboardspeler Hendrik Lasure.
Festival Kortrijk 2026 gaat door van 27 februari tot 1 maart en van 6 tot 8 maart 2026.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
E. Sabbelaan 53
8500 Kortrijk