Kunst begrijpen begint bij kijken. Maar ook bij weten waar je naar kijkt, welke spelregels ervoor zorgen dat een kunstwerk 'werkt', en waarom we sommige kunst mooi en andere zinloos of zelfs onethisch vinden. Dankzij theorie, casussen, dialoog en een atelierbezoek verwerf je in deze lessenreeks de tools om hedendaagse kunst kritisch te benaderen en erover te spreken vanuit diverse perspectieven. Zo reis je op een kritische en onderbouwde manier door een voortdurend evoluerende kunstwereld.
Caroline Van Meerbeek (Kunst in Huis)
Over kunst – en dan zeker over hedendaagse kunst – blijven heel wat clichés bestaan. ‘Dat kan een kind ook!’ is wellicht de meest gehoorde boutade wanneer het gaat over abstracte kunst. Het beeld van de kunstenaar roept nog vaak het cliché op van een blanke man die, eenzaam en arm, op een zolderkamertje aan zijn oeuvre werkt en pas na zijn dood erkenning krijgt. Kunst wordt bovendien vaak uitsluitend gewaardeerd op basis van gevoel, een coup de foudre, of op basis van (meestal fictieve) ideeën over absolute schoonheid. Maar niets is minder waar. Kunst volgt, net als andere domeinen, een kritische en systematische methode, met een eigen taal, spelregels en een sterke verankering in maatschappelijke contexten.
Dit eerste deel bestaat uit een plenaire lezing waarin we ingaan op de spelregels van kunst, met bijzondere aandacht voor hedendaagse kunst. We ontrafelen de mechanismen achter kunstproductie en -waardering, en reiken je een theoretisch kader aan om kunst beter te kunnen begrijpen, analyseren en duiden.
Caroline Van Meerbeek (Kunst in Huis)
In het tweede deel passen we de theorie, aangereikt in deel 1, samen toe in groep. Aan de hand van uiteenlopende voorbeelden uit de hedendaagse kunstpraktijk gaan we in gesprek en oefenen we met het analyseren en interpreteren van kunstwerken. Zo leer je met een geoefende blik kijken en krijg je inzicht in wat een kunstwerk ‘werkt’ maakt – of juist niet.
Na deze sessie heb je niet alleen de nodige handvaten om hedendaagse kunst met meer inzicht te benaderen, maar ook de ervaring om die kennis actief toe te passen.
Hoe moeten we kunst benaderen nu AI haar intrede doet? Kunstenaar David Claerbout neemt ons mee in de bevindingen van zijn onderzoek naar de impact van generatieve AI op zijn artistieke praktijk en leidt ons rond in zijn atelier in Antwerpen.
Ilse Roosens (Mu.Zee)
Wat is de verantwoordelijkheid van een curator? Vanuit een overzicht van de rollen die een curator kan opnemen en verschillende praktijkvoorbeelden, biedt curator hedendaagse kunst Ilse Roosens (Mu.ZEE) een inzicht in wat curatorschap inhoudt of kan betekenen. Ze laat zowel theoretische modellen als eigen ervaringen en ethiek aan bod komen.
Maureen Magerman (LUCA School of Arts)
Een publiek kan interesse tonen in andere componenten van een kunstwerk. Accenten kunnen liggen op het verhaal achter het werk, het artistiek concept of de relatie tot de (kunst)historische of actuele context. Een gesprek met een publiek kan ook focussen op het materiaal-technische aspect of vooral aandacht hebben voor de beeldtaal. Doorheen een aantal praktische oefeningen leren de deelnemers deze componenten onderscheiden en benoemen om vervolgens in dialoog te gaan rond een selectie kunstwerken uit diverse domeinen. De deelnemers maken kennis met meerdere kunsteducatieve methodes en handvaten om vanuit verschillende posities een werk te bekijken, te ervaren en het gesprek te openen.
Annelies Monseré (LUCA School of Arts)
Kunnen en mogen we genieten van moreel verwerpelijke kunst? Is er wel zoiets als moreel verwerpelijke kunst: kan kunst tout court moreel of immoreel zijn? Heeft de kunstenaar niet enkel een esthetische, maar ook een ethische verantwoordelijkheid? Of mag de kunstenaar net ethische grenzen uitdagen in functie van de kunst? Deze vragen zijn brandend actueel en hebben allemaal te maken met de relatie tussen kunst en ethiek. In deze lezing bekijken we deze debatten met een filosofische blik. We vertrekken vanuit Kant en Hume, en komen terecht bij hedendaagse theorieën over kunst en ethiek. Daarbij kijken we niet alleen vanuit het perspectief van de toeschouwer (welke impact heeft ethiek op diens ervaring van kunst?), maar ook vanuit het perspectief van de kunstenaar (welke invloed hebben ethische kwesties op diens artistieke praktijk?).
Bekijk zeker ook de module Economische en juridische aspecten voor nog meer Art View!
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
E. Sabbelaan 53
8500 Kortrijk