Maak van Kortrijk een nog betere shoppingstad en doe mee met de enquête

Gepubliceerd op Vrijdag 15 oktober 2021
15 oktober 202115 november 2021

Bovendien maak je kans op een Kortrijk cadeaubon!

 

Inspanning waar lokale handel wel bij vaart
 

De stad blijft nadenken over hoe ze haar lokale handelaars kan ondersteunen. Tijdens de lockdowns was dit vooral door de handelaars met raad en daad bij te staan, de premies, het veilig inrichten van de winkelstraten,... Meer recent denken we onder andere aan de extra terrasruimte die ondertussen al heel goed benut wordt. In de toekomst zetten we verder in op slimme campagnes op basis van onze data en op het aantrekken van nieuwe, bekende winkels om shoppers naar Kortrijk te lokken. Om shoppers naar de stad te trekken, is het natuurlijk belangrijk om te weten waar de gemiddelde shopper naar op zoek is in een stad.

onderneem in Kortrijk, jouw winkelstad

Enquête in samenwerking met 3 Kortrijkse onderwijsinstellingen
 

Net voor deze zomer hebben Vives, Howest, Kulak en de stad daarom de eerste shoppersbevraging opgesteld, georganiseerd en met succes gelanceerd. Maar liefst 1100 mensen hebben de online enquête ingevuld en op één maand tijd! De partners in dit verhaal willen de enquête nog eens voor een maand online openstellen van 15 oktober tot 15 november. Daarnaast zullen studenten van Vives de enquête live afnemen in het winkelwandelgebied en organiseert Howest focusgroepen om dieper in te gaan op een aantal belangrijke thema’s. Howest organiseert 13 focusgroepen van maximum 8 personen waar dieper ingegaan wordt op wat mensen nodig hebben om naar Kortrijk te komen shoppen en hoe we mensen kunnen overtuigen dit ook te doen.

Doe mee en maak kans op een Kortrijk cadeaubon
 

Deze enquête en bevragingen kaderen binnen het EFRO-project KICK. In de online enquête maken opnieuw 25 mensen kans op een Kortrijk Cadeaubon. Ook bij deelnemers aan de focusgroepen maken 25 mensen kans op een Kortrijk Cadeaubon.

Deelnemen

Waarom een verdere bevraging?
 

De eerste bevraging was in een periode waar de COVID-regels heel wat strenger waren. Mogelijks had dat een invloed op de antwoorden. Live bevragingen en focusgroepen geven ook meer de mogelijkheden om dieper in te gaan op de vraag.

Interesse om de enquête online in te vullen? Aarzel niet,  de enquête neemt maar 5 minuten in beslag.

Deelnemen

Interesse om deel te nemen aan de focusgroepen van Howest? Contacteer Joanna Demet via joanna.desmet@howest.be. Qua leeftijd is Howest specifiek op zoek naar jongeren vanaf 12 jaar (mits toestemming van de ouders), moeders en vaders uit jonge gezinnen, 40-ers & 50-ers en senioren. Zowel mensen die functioneel komen shoppen als mensen die van het shoppen een uitstapje maken zijn welkom. Ook mensen die niet specifiek kiezen om in Kortrijk te shoppen kunnen een interessante bijdrage leveren aan deze focusgroepen.

Banner EFRO met logo's

"De vragenlijst werd opgesteld op basis van input van verschillende mensen en organisaties, de resultaten zullen dus interessant zijn op verschillende vlakken: stadsmarketing, evenementen, openbaar domein, cultuur, mobiliteit... Het doel is om minstens 1000 antwoorden te verzamelen, de studenten zullen hiervoor ook actief te werk gaan in ons winkelwandelgebied. Een mooie kans voor de studenten om met een echte business case aan de slag te gaan in de stad waar ze studeren."

Arne Vandendriessche - schepen van Economie

"Kortrijk is een bijzonder hartelijke en warme stad voor onze studenten. Maar ook om te shoppen of om tijd te verdrijven met vrienden en familie is dit absoluut de place to be. Met Howest bouwen we graag mee aan de verdere evolutie en groei van deze inspirerende plek. Het pleit voor Kortrijk om aan de hand van een participatieve bevraging de stad vorm te geven met het oog op toekomstige ontwikkelingen."

Lode De Geyter - algemeen directeur Howest

"Studenten worden steeds belangrijker in de ontwikkeling van de stad waar ze studeren."

Joris Hindrickx - algemeen directeur Vives

"Studenten van verschillende instellingen zullen later op de werkvloer sowieso samen werken. Dus is er geen enkele reden om dat ook niet tijdens de studies al te doen. Professionele en academische bacheloropleidingen hebben elk hun eigenheid, wat er vaak op neerkomt dat studenten complementaire vaardigheden bezitten die bij de uitvoering van dit project vast en zeker een meerwaarde zullen betekenen."

Professor Johan Bruneel (KULAK)