Nieuws - meest recent

Kortrijk was vroeger een verkeersonveilige stad. Volgens de Stadsmonitor was het gemiddeld aantal verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners tussen 2005 en 2013 in geen enkele Vlaamse centrumstad zo hoog als in Kortrijk. Verkeersveiligheid werd dan ook een topprioriteit van het stadsbestuur. Het respecteren van de maximale verkeerssnelheid speelt daarin een belangrijke rol. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger het risico dat fietsers en voetgangers lopen bij een verkeersongeval. Precies daarom voorzien we schoolomgevingen en woonwijken van een zone 30.

2 reacties

De 27 Canadese populieren langs het deel van het Markebekepad dat aanleunt tegen de visvijver, zijn in veteranenfase. Ze vertonen elk jaar zwaar dood hout in de kruinen en sterven geleidelijk verder af. De stad snoeit geregeld het dood hout weg om de bomen zolang mogelijk te behouden. Bijkomend zakken de bomen door erosie steeds dieper weg in de grond. Dat leidt tot scheuren in het asfalt van het Markebekepad en tot onveilige situaties.
Het college van burgemeester en schepenen heeft een velvergunning gekregen om deze bomen te vellen

De dolomietpaden in de Albert Caullet- en Jozef Speybroeckwandeling kregen vorige zomer een grondige onderhoudsbeurt . In het voorjaar van 2017 renoveert de stad ook de dolomietpaden in het park Blauwe Poort. De stad laat vooraf eerst de openbare verlichting langs het pad vervangen door energiezuinige ledverlichting (raming kostprijs € 46.875).

Kortrijk kiest voor een nieuw verlichtingsplan. In plaats van lichten te doven, kiest de stad − samen met distributienetbedrijf Eandis − voor slimme, dimbare ledverlichting.

Kortrijk kiest voor een nieuw verlichtingsplan. In plaats van lichten te doven, kiest de stad − samen met distributienetbedrijf Eandis − voor slimme, dimbare ledverlichting.

Het stadscentrum van Kortrijk is de voorbije jaren veel veiliger geworden dankzij 100 camera's. Met een bijkomend cameraschild willen stad en politie ook de rest van de stad én deelgemeenten wapenen tegen grenscriminaliteit en woninginbraken. Het schild is actief sinds 1 januari 2017.

Op maandag 9 januari 2017 heeft men om 15.45 uur tijdens grondwerken op de vroegere CM-site (aan de Veemarkt, op de hoek van de Wijngaardstraat en de Sint-Janslaan) een oude vliegtuigbom aangetroffen.
De aannemer heeft onmiddellijk de hulpdiensten verwittigd, waarna de politie de ontmijningsdienst DOVO heeft gecontacteerd.

Op uitdrukkelijke vraag van de stad voert Stadsbader de 11.000 ton aarde van de werf op Campus Kortrijk Weide af via binnenvaart: ruim 450 transporten met vrachtwagens worden vervangen door 10 transporten per boot. De stad wil hiermee werftransporten in het centrum vermijden en zijn eigen ecologische voetafdruk verkleinen. De eerste transporten zijn voorzien rond maart 2017.

Uit “Kortrijk Spreekt” blijkt dat de Kortrijkzanen veel belang hechten aan de snelheidslimieten en de handhaving ervan in zijn of haar straat. In de loop van december 2016 en januari 2017 voert de stad in de wijken Pius X; 3 Hofsteden en achterkant station een Zone 30 in.

Acht jaar geleden kocht de stad 6 verkeersanalysetoestellen. Ondertussen zijn ze aan vernieuwing toe. De stad koopt 6 nieuwe toestellen en gunde in het college van 28 november de opdracht aan de firma Krycer uit Ternat (€ 21.925,20 BTW incl.). De nieuwe radars leveren de digitale resultaten van de metingen eenvoudiger aan. Zo kunnen de gegevens sneller verwerkt worden.