Tim Duerinck bouwt een cello in vlas voor Texture

Gepubliceerd op Vrijdag 08 oktober 2021

Gedurende vijf maanden is instrumentenbouwer Tim Duerinck in residentie in het TEXLAB van Texture, museum van vlas en textiel in Kortrijk. Op uitnodiging van het museum bouwt hij er – van oktober dit jaar tot en met februari volgend jaar – aan een cello in vlascomposiet.

Creatie van een cello in vlas

Tim Duerinck is geen klassieke instrumentenbouwer. Hij is al langer op zoek naar nieuwe materialen en vormen om unieke muziekinstrumenten te bouwen. Voor zijn masterproef aan het Koninklijk Conservatorium Gent verraste hij met een piepschuimcello. Niet vies van wat experiment verlegt hij de grenzen van wat mogelijk lijkt in de traditionele vioolbouw. Resultaat: duurzame instrumenten in carbon, glasvezel én vlas die - niet onbelangrijk - ook uitermate goed blijken te klinken.

Vlas is door zijn sterkte en licht gewicht ideaal om tot composietmateriaal te verwerken. Een composietmateriaal bestaat uit verschillende componenten die zijn samengevoegd. Daardoor wordt het sterker of lichter dan traditionele materialen zoals hout, metaal of steen. In Texture zie je nu al diverse hightech ontwerpen in vlascomposiet, zoals een fiets, een surfplank, een wieg of auto-onderdelen in vlas. Aan deze verzameling voegt Tim Duerinck binnenkort een cello toe.

De residentie van Tim Duerinck kadert in het TEXLAB van het museum. Onder de naam TEXLAB nodigt Texture ontwerpers uit om nieuw werk te maken met de collectie van het museum als inspiratiebron. Hierbij staan de kennis en het vakmanschap van familiebedrijven in de regio centraal. Het resultaat is een ontmoeting van oude technieken en hightech productie geïnspireerd door Texture en haar collectie. Voor dit TEXLAB staat Eco-Technilin bij met materiaaladvies, weverijen Deltracon en Sofa Cover zullen weefstalen uitwerken.

Experimentele samenwerkingen en participatieve trajecten

Tijdens zijn residentie gaat Duerinck ook samenwerkingen aan met andere kunstenaars. Met textielontwerpster Esther Van Schuylenbergh zoekt hij uit welke weefsels vlascomposieten mooier kunnen maken. Cellist en componist Benjamin Glorieux zal het uiteindelijke instrument testen, op punt stellen en bespelen. Van Schuylenbergh en Glorieux doken beiden het rijke museumarchief van Texture in als inspiratie voor nieuw werk.

Studenten van de opleiding Industrieel Productontwerp van de Howest zullen mee het materiaalonderzoek rond vlascomposiet voeren. Studenten van de celloklas van het conservatorium in Kortrijk zullen met Benjamin Glorieux een nieuwe compositie spelen op de vlascello tijdens Festival Kortrijk.

Boeiend publieksprogramma

Gedurende zijn residentie in Texture zie je Tim Duerinck wekelijks aan het werk in een open atelier in het museum. Daarnaast wordt een boeiend publieksprogramma opgezet voor iedereen die benieuwd is naar composietmaterialen. Op de Dag van de Wetenschap (28/11) ontdek je verschillende composieten en ga je met een zelfgemaakt gadget naar huis. In het kader van WONDER geeft Duerinck een lezing over deze nieuwe materialen en zijn persoonlijk onderzoek. Iedereen die de mogelijkheden van vlascomposiet zelf wil leren kennen, kan onder zijn deskundige begeleiding aan de slag tijdens twee workshopsessies in het najaar.

Kom langs in Texture en zie hoe een instrument in vlascomposiet ontstaat op de grens van ambacht en technologie. Je kan het proces ook volgen via de sociale media van Texture.