Kortrijk wint Communicatieprijs met reiskaartje dat de kids-ID promoot

Stad Kortrijk won de Communicatieprijs 2018 van Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie. We slepen de prijs in de wacht met een reiskaartje dat verstuurd werd naar alle kinderen die de kids-ID moesten vernieuwen, om zo te vermijden dat gezinnen hun familiereis moeten cancelen.

Middelkerke wint de Publieksprijs met ‘Machtig Middelkerke’, een participatieproject waarbij inwoners, verblijvers en toeristen helpen om het beeldmateriaal over de gemeente te bepalen.

Postkaartcampagne

De campagne met het reiskaartje werd uit meer dan 24 inzendingen geselecteerd als de winnaar voor de Kortom-Communicatieprijs.

“De jury koos voor het reiskaartje van Kortrijk omdat we het een voorbeeld vinden voor andere publieke organisaties,” aldus Kristien Vermoesen (FINN), juryvoorzitter van de Kortom-Communicatieprijs.  “Dit is de essentie van een goede communicatie: het Kortrijkse team zag een nood bij de bevolking en loste dit op met een positieve en anticiperende communicatieactie. Met een beperkt budget en een goed idee heeft Kortrijk succesvol ingezet op een goede dienstverlening.”

Een voorbeeld voor elke gemeente

“De inspanning van Kortrijk loont: geen enkel gezin moest de reis cancelen omdat het geen kids-ID had. Wat ons betreft kan dit kaartje door elke gemeente gebruikt worden,” evalueert de juryvoorzitter. Redenen genoeg om de Kortom-Communicatieprijs dit jaar aan de stad Kortrijk toe te kennen, besloot de vakjury.

Met deze prijs onderstreept Kortom het belang van communicatie. Tegelijk is de prijs een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten. De prijs werd uitgereikt tijdens het Kortom-congres op 19 november 2018 in het Provinciehuis in Leuven.

Alle kinderen van wie de kids-ID verviel, kregen een postkaartje in de bus om hen daaraan te herinneren. Een voorbeeld van simpele, maar krachtige proactieve communicatie. Dat heeft duidelijk gewerkt. Vorig jaar hadden we 20 spoedaanvragen voor een kids-ID, afgelopen zomer geen enkele. Heel wat gezinnen werden dus gespaard van onnodige kosten en stress. 

kidsID mock up