Kortrijk wil de grootste donorstad van België worden

Er is een blijvend tekort aan orgaandonoren in België: jaarlijks sterven 100 Belgen die op een donororgaan wachten. Dit cijfer moet naar beneden. Daarom heeft Stad Kortrijk de ambitie om de meeste donoren per inwoner te hebben van alle steden in België.

Waarom registreren?

Alle Belgen zijn in theorie automatisch orgaandonor. Maar artsen gaan niet zomaar over tot het wegnemen van organen, ook al komt de overledene in aanmerking. In eerste instantie kijkt de arts of de overlevende zijn wil om wel of geen donor te worden heeft geregistreerd, dan is er geen discussie mogelijk. Als dat niet is gebeurd, wordt de vraag gesteld aan de nabestaanden. Weigering door nabestaanden gebeurt in 15% van de gevallen. Daarom is het belangrijk dat mensen zich registreren. Om nabestaanden niet te belasten met een moeilijke keuze, maar ook om zeker te zijn dat hun wil wordt gerespecteerd na hun dood. Momenteel zijn 1.667 Kortrijkzanen geregistreerd als donor. Stad Kortrijk heeft de ambitie om dé donorstad van België te worden. Het streefdoel is de centrumstad te zijn met de meeste donoren per inwoner. We werken met de slogan: Red acht levens in één minuut.

Wat doen we?

Eén orgaandonor kan tot 8 levens redden en de levenskwaliteit van 50 mensen verbeteren (Dialysepatiënten, mensen met brandwonden,..). Door mensen te confronteren met de concrete impact van hun wilsverklaring hopen we hen te overtuigen. Concreet zal elke inwoner die naar ons stadhuis komt geconfronteerd worden met de vraag of hij of zij zich als donor wil registreren. Dit gebeurt op een passieve manier. We willen mensen niet lastig vallen.

Via afspraaksysteem en website

In elke bevestigingsmail komt een opvallende banner met onze slogan en een link naar onze actie. Daar kunnen mensen alle relevante info vinden, het formulier invullen en meenemen naar het stadhuis.

Via de onthaalbalie

We moedigen bezoekers aan om aan onze balie te vragen om orgaandonor te worden.Dit met aantrekkelijke banners in onze inkomhal en een herhaling aan elke balie. Het document wordt via het rijksregister automatisch ingevuld, mensen moeten dan enkel ondertekenen.

Buiten het stadhuis

Behalve de acties in en rond het stadhuis zullen we ook via andere kanalen promotie voeren voor de campagne. De stad zet sterk in op sociale media. Dit doen we aan de hand van een leuk animatiefilmpje dat voortbouwt op onze slogan. We trekken ook de straat op. We staan op de maandagmarkt met een stand en spreken voorbijgangers aan met de vraag zich te registreren. Daarnaast komen er affiches en flyers in alle stadgebouwen. In het stadsmagazine, dat maandelijks verdeeld wordt onder alle inwoners, krijgt de campagne een prominente plaats.

Lees meer over orgaandonatie

Opgemaakt op: 11/10/2017

Reactie toevoegen