Kortrijk gebruikt voortaan pekel in plaats van strooizout op fietspaden

In Kortrijk wordt voor het ijs- en sneeuwvrij houden van de fietspaden voor het eerst gebruik gemaakt van het efficiëntere pekelstrooien. Waar vroeger  'droog' met zout werd gestrooid wordt nu dus met pekel gesproeid. Pekel is een mengsel van strooizout en water die onmiddellijk na contact sneeuw en ijs doet smelten. Vooral voor de fietspaden is dit een efficiënter middel om de fietspaden snel vrij te maken.

Het preventief strooien of sproeien lukt beter door de betere spreiding van het smeltmiddel en de snellere werking dan de droge zoutkorrel. Het verschil is duidelijk te zien, waar nu met pekel gesproeid wordt, is een direct effect te zien op de ondergrond.

Aanpassingen machinepark

Het machinepark diende voor het pekelstrooien aangepast te worden. Onze strooimachines werden voorzien van een pekelsproeiers én een sneeuwschild. De kostprijs voor deze aanpassingen bedraagt ongeveer €43.000.

Op de website van de stad zijn, net zoals vorige jaren, de fietspaden terug te vinden die de stad Kortrijk ijsvrij houdt. (link: zie onder) Er zijn twee routes doorheen Kortrijk die elk ongeveer drie en een half uur duren om bestrooid te worden. Bij het strooien van de fietspaden is er een verbruik van ongeveer 1.800L per strooironde. Dit seizoen, dat startte op 1 oktober 2018, werd al zo’n 10.000L pekel op de fietspaden gesproeid en 90 ton droog zout op de wegen  gestrooid.  Deze winter werd reeds 21 keer uitgereden om te strooien.

Ook de vrachtwagens die de wegen ijsvrij houden werden vernieuwd met twee nieuwe strooiers die een combinatie van droog en nat strooien en via een GPS-systeem aangestuurd worden. Dit om correcter en efficiënter de wegen te kunnen bestrooien. We bekijken ook of deze data kunnen ontsloten worden. Zo kan je op een kaart zien waar en wanneer werd gestrooid.

Het is de eerste winterprik dat we gebruik maken van deze nieuwe techniek. We merken onmiddellijk het verschil. We kregen de voorbije uren verschillende positieve reacties van fietsers. Het blijft voorzichtig zijn, maar met dit nieuwe systeem wordt het alvast een stuk veiliger.

Strooidiensten de klok rond

Deze morgen startte om vier uur ‘s morgens de ploegbaas met zijn medewerkers. Gedurende de middag zijn twee vrachtwagens actief én een werktuigdrager met borstel. Vanavond zullen om 22 uur ’s avonds onze mensen terug uitrijden en doorrijden tot acht uur ‘s morgens waarna de dagploegen het zullen overnemen. Zo zorgen we ervoor dat het strooien steeds in optimale omstandigheden gebeurt. Met de focus op de veiligheid voor de burger en de veiligheid voor onze medewerkers.

De fietspaden op de gewestwegen zijn een verantwoordelijkheid van het AWV. Alle details over ons strooiplan vind je op onze website.

Ga naar de info over het strooiplan