Kortrijk experimenteert met 'winkelwandelgebied van de toekomst'

Gepubliceerd op Woensdag 22 juni 2022

Met pop-up experimenten en een campagne rond slow shopping wil Stad Kortrijk deze zomer het winkelwandelgebied extra in de kijker zetten. Beide acties kaderen in de lancering van het masterplan om het winkelwandelgebeid van de stad aantrekkelijker te maken. 

Er werd een ontwerpteam aangesteld om de Kortrijkse winkelstraten doorheen alle seizoenen  aantrekkelijker te maken voor jong en oud. Daarbij is er vooral aandacht voor meer groen, leuke plekjes om te verpozen en beleving. 

Waarom investeren in het winkelwandelgebied?

De ganse shoppingwereld onderging de voorbije jaren een ware metamorfose. Vooral de opgang van de e-commerce en de coronacrisis joegen schokgolven doorheen het winkellandschap. Trendwatchers zweren bij beleving, lokaal winkelen en authenticiteit. De stad zelf wil voortrekker zijn en zal de publieke ruimte een vernieuwde aanblik geven. Een ontwerpteam (51N4E, Common Ground en Plant & Houtgoed) is aan de slag om dit plan te realiseren. Het winkelwandelgebied wordt zo een plek in het centrum van de stad om er alle seizoenen en alle dagen van de week van 's morgens tot 's avonds te vertoeven. Kortrijk wil hiermee opnieuw trendsetter zijn, net zoals in 1962 toen Kortrijk de eerste verkeersvrije winkelstraat van het land introduceerde.

Pop-up experimenten op Grote Kring

Op 21 juni geeft de stad het officiële startschot voor de heraanleg van het winkelwandelgebied met een tijdelijk experiment op de Grote Kring. Er komt een mobiel bos, een lange tafel met banken, sfeervolle verlichting en een klimtoren. Zo kan iedereen al eens proeven van wat allemaal mogelijk is en zal bijdragen tot een dynamische zomer. Het tijdelijk experiment prikkelt en inspireert tot andere leuke ideeën. Er volgen later nog meer experimenten en momenten om ideeën te verzamelen. Daarmee zal het ontwerpteam verder aan de slag gaan.  

Kom Slow Shoppen in het winkelwandelgebied

Tegelijk lanceert de stad samen met de handelaars een campagne rond ‘slow shopping’. We leven in een tijd waarin heel veel mogelijk is, maar alles tegelijk ook veel vlugger en vluchtiger is. Als reactie op deze steeds snellere maatschappij is een nieuwe trend ontstaan: ‘slow living’. Dat ‘langzamer en bewuster leven’ past perfect in het Kortrijkse verhaal van ‘slow shopping’. Kortrijk wil bezoekers meer bieden dan louter een snelle shopervaring. Met de introductie van groen, ontmoeting en beleving in de publieke ruimte moet winkelen een totaalbeleving worden. Gedaan met het in zeven haasten de Lange Steenstraat aflopen op zoek naar een nieuwe zomershort. ‘Runshoppen’ maakt plaats voor ‘funshoppen’, waarbij we bezoekers actief uitnodigen om rond te snuisteren, te ontspannen bij een kop koffie of lunch, nieuwe plekken te ontdekken in de stad, …  Kortom, Kortrijk wordt de perfecte trekpleister voor een dagje uit met vrienden of het gezin.