Interactief keuzemenu voor efficiënte hulpverlening

Het crisiscentrum van binnenlandse zaken pakt tot en met 31 december uit met het pilootproject ‘interactief keuzemenu’. Dit moet het voor burgers gemakkelijker maken om in noodsituaties de juiste hulpverlener te bellen. Nu bestaat er nog verwarring of je 112 of 101 moet bellen.

Het interactief keuzemenu is een gebruiksvriendelijk en efficiënt hulpmiddel om de juiste hulp voor de juiste situatie te krijgen. Tijdens het pilootproject zullen personen in nood die het nummer 112 intoetsen een kort keuzemenu horen waarbij ze kunnen kiezen tussen ‘druk
1 voor ziekenwagen en brandweer’ en ‘druk 2 voor politie’. Na hun keuze worden de bellers met een operator in de juiste noodcentrale verbonden: ofwel de Noodcentrale 112 ofwel SICAD 101.

Deze manier van werken heeft het voordeel dat burgers enkel het nummer 112 moeten onthouden om dringende hulp te krijgen. Het nummer 101 wordt immers overbodig. Burgers krijgen via 112 op een even efficiënte manier, en zonder doorschakeling, hulp voor zowel dringende geneeskundige, brandweer- als politiehulp.