Hakhoutbeheer op bermen langs de E403, A19, E17 en R8

Vanaf donderdag 1 februari starten, in opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, werken in de bermen langs de E403, A19, E17 en R8 in het kader van hakhoutbeheer. De werken zullen ten laatste tegen eind maart 2018 beëindigd zijn.

Er zijn hakhoutwerken voorzien op grondgebied Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Wevelgem, Waregem, Deerlijk, Menen, Ledegem, Ieper en Zonnebeke op de volgende locaties:

  • E17: thv op- en afrit nr. 5 Waregem + afrit nr. 4 Deerlijk + op- en afrit nr. 3 Kortrijk-Zuid + thv Lindenlaan (Kortrijk) + op- en afrit nr.1 Moeskroen + diverse locaties grondgebied Menen + aan verkeerswisselaar Aalbeke
  • A19: thv op- en afrit nr 5 Ieper-Noord en nr. 3 Zonnebeke-Beselare
  • E403: thv Rollegem en Bellegem tot aan de grens met Wallonië + op verkeerswisselaar Aalbeke + op diverse locaties thv Moorsele, Rollegem-Kapelle en Oekene
  • R8: op verschillende locaties langs de R8 op grondgebied Stasegem, Harelbeke, Marke en Bissegem  

Tijdens de werken zal de rechterrijstrook worden ingenomen, telkens tussen 9u en 16u, dus buiten de spitsuren.
Ten laatste tegen eind maart 2017 zullen de werken beëindigd zijn.
 
Wat is hakhoutbeheer?
Hakhoutbeheer is een bijzondere vorm van terugzetten van bomen en struiken. Dit omvat het tot op 10 à 20 cm boven de grond afzagen van bomen en struiken om ze weer te laten uitgroeien tot een jong, dicht en vitaal groenscherm. Dit lijkt drastisch en heeft het uitzicht van een kaalkap maar dat is maar tijdelijk. In het voorjaar komen al nieuwe scheuten tevoorschijn uit de stompen. Binnen enkele jaren komt er een meer gesloten groenscherm (zie foto’s onderaan). Hakhoutbeheer is een repetitief onderhoudswerk dat om de 9 à 15 jaar wordt uitgevoerd.
 
Voor meer verkeersveiligheid.
Hakhoutbeheer wordt uitgevoerd om te beletten dat zich op bermen en taluds bomen gaan ontwikkelen die bij hevige wind of in nattere periodes kunnen uitwaaien of omvallen waardoor ze een gevaar vormen voor elke weggebruiker. Ook moeten de verkeersborden te allen tijde zichtbaar blijven.
 
Goed voor de natuur
Hakhoutbeer zorgt niet alleen voor een verjonging van de beplanting in de berm maar ook voor een verrijking van het ecosysteem in de bermen. Daarnaast vervult het hakhout ook de functie van een ecologische verbinding tussen verschillende gebieden.
 
Een groen scherm
Door het inkorten van de beplanting zijn de weg en het bijbehorende verkeer meer zichtbaar. Deze zichtbaarheid is enkel tijdelijk door dat het groen weer snel uitschiet.
Het snoeien van struiken en bomen heeft in de bermen geen invloed op het geluidsniveau (aantal decibels) van een nabijgelegen weg. Beplanting houdt enkel geluid tegen als het gaat om een rij van bomen of struiken van enkele honderden meters breed die gesloten is van bodem tot kruin. Wel is het zo dat geritsel van bladeren het andere (meer storende) geluid van het verkeer verdoezelt maar er is geen effect op het aantal decibels.

Opgemaakt op: 29/01/2018

Reactie toevoegen

Reacties

Ik merk dat het rooien van groen langs de wegen sinds meerdere jaren doorgaat. Stellen dat er na enkele jaren terug een dichtbegroeid groenscherm ontstaat is de waarheid geweld aandoen. Er worden stevige bomen geveld, die zullen zeker niet terug opschieten. Trouwens een dergelijke uitroeiing heeft enkele jaren terug plaatsgevonden op de middenbermen. Die zijn intussen, als ze niet vervangen werden door beton, kaal gebleven. Groen wordt gehakt, en in bepaalde gevallen vervangen door geluidswanden. Waar is de logica? Moesten we in een land leven met overdreven veel groen, ik zou het nog begrijpen, maar het groen wordt zeldzamer en zeldzamer. Wat de veiligheid betreft, men zou best eens een kijkje nemen in andere landen, zoals de UK bijvoorbeeld, daar is heel veel groen langs de snelwegen, maar daar is men vooruitziend geweest en heeft men het op een veilige afstand van de weg geplaatst. Wellicht moeten onze kleinkinderen in België tussen hier en een aantal jaren op Wikipedia kijken om te zien hoe een boom eruitzag... Een boom vellen is, met de middelen die er vandaag de dag voorhanden zijn, een kwestie van enkele minuten. Er een terug laten groeien tot een 'volwassen' gestalte duurt tientallen jaren. Ik spreek nog niet over secundaire gevolgen, want met deze actie wordt de biotoop van een hele fauna vernietigd, zonder in een alternatief te voorzien. Spijtig dat er zo op korte termijn gedacht wordt bij het beheer van belangrijke zaken zoals natuur en leefomgeving.