Beeld in je buurt plaatst tweede beeld

Gepubliceerd op Donderdag 25 november 2021

Voor maar liefst 27 sculpturen die vandaag in het Regionaal Erfgoeddepot TREZOOR bewaard worden, wordt een passende plek in de stad of deelgemeenten gezocht. De stad stelde hiervoor de vraag aan de Kortrijkzanen zelf en kreeg 40 aanvragen binnen. Het tweede beeld "Gepantserd wezen" van Gerard Holmens krijgt nu een plaats in de Leeuw van Vlaanderenlaan, in de voortuin van 'de branding'.

Er staan in TREZOOR, het Regionaal Erfgoeddepot voor Zuid-West-Vlaanderen, nog heel wat verborgen parels die een plek in de stad verdienen. Met het project 'Beeld in jouw buurt' wil de stad de beelden van de Kortrijkzaan teruggeven aan de Kortrijkzaan. Door samen met hen op zoek te gaan naar mogelijkheden en plekken waar we die beelden op een passende, toegankelijke, maar tegelijk ook veilige manier kunnen ontsluiten. De hoofdopzet is dus dat de beelden opnieuw worden geïntegreerd in de publieke ruimte, bijvoorbeeld bij bedrijven die op hun terrein nog plaats hebben, winkeliers die een beeld zien passen in hun etalage of particulieren die hun voortuin willen opfleuren met een sculptuur.

Gepantserd Wezen

Het eerste monumentale beeld, "Le Conscient" van Octave Landuyt, kreeg eind augustus aan de Diksmuidekaai bij Guldensporencollege Kaai een nieuwe locatie en mocht al op heel wat positieve reacties rekenen. Het tweede beeld is "Gepantserd Wezen" van Gerard Holmens. Het gaat om een abstract beeldhouwwerk in ongepolijste hardsteen. De figuratieve vormen zijn herleid tot haast abstracte vormen die doen denken aan een biologisch organisme. Het beeld is drager van symbolische betekenissen die de kijker zelf moet interpreteren. De techniek is "taille directe", dus rechtstreeks in de materie gehouwen. Het beeld is in hardsteen gemaakt en dateert van 1977

De Branding

‘De Branding’ is een deel van groep WAAK en biedt in de regio Zuid-West-Vlaanderen woon-, dag- en individuele ondersteuning aan meer dan 450 volwassenen met beperking. Met hun dagbesteding willen zij vooral de talenten van mensen met een beperking onderstrepen, en aantonen dat dagbesteding méér is dan enkel bezigheidstherapie. ‘De Branding’ heeft ook een groot aantal woonhuizen voor mensen met een beperking. Van individuele studio’s, kleinschalige groepswoning tot woning aangepast aan personen met diep verstandelijke en/of fysieke beperkingen: steeds zoeken ze naar een passend antwoord waarbij huiselijkheid en warme zorg voorop staat.