Hoe organiseer ik met respect voor de coronamaatregelen?

STAPPENPLAN VOOR CORONAPROOF ORGANISEREN


Hou bij het uitdenken van je initiatief steeds rekening met de gouden basisregels

  • Maximale afstand
    »  1,5 m afstand houden
    »  looplijnen
  • Maximale hygiëne
    »  handen wassen en ontsmetten
    »  ‘high touch’ oppervlakken ontsmetten (klinken, stoelen, tafels, bancontact toestel, etc.)
    »  voldoende ventilatie
  • Maximale data
    »  richtlijnen veiligheidscommunicatie (affichering en sensibilisering)
    »  aanwezigheden bijhouden

Je Organiseert IETS op openbaar domein  en/of JE organisatie IS publiek toegankelijk  en/of JE ORGAniseerT IETS voor meer dan 200 personen
  • Vul hier de CERM (CovidEventRiskModel) tool verplicht in.
    Na het invullen van deze vragenlijst zal je onmiddellijk kunnen vaststellen of jouw evenement corona-proof georganiseerd is  en groen licht krijgt. 
    Bij oranje licht, krijg je wat aandachtspunten mee en kan je verder werken op de tool tot je groen licht krijgt.  Het eventprotocol kan je verder helpen.
  • Vraag je evenement aan via het evenementenloket en voeg de pdf met de ingevulde CERM-tool toe aan je aanvraag.
  • Het evenementenloket bekijkt jouw aanvraag samen met de CERM-tool en beslist op basis van deze documenten of het evenement kan plaatsvinden.

  • Het evenementenloket bezorgt de toelating en de nodige documenten. 

  • Als organisator blijf jij verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen in je tool. 
  • De toelating van de stad en jouw positieve CERM-tool dien je te kunnen voorleggen op vraag tijdens jouw evenement.
     

je organiseert iets op privédomein en/of je organisatie is niet publiek toegankelijk en/of je wil minder dan 200 personen bereiken

  • Volg de richtlijnen van het event protocol.
  • Wil je weten of je organisatie corona-proof is?  
    Vul hier de Covid EventRiskModel tool, kortweg de CERM-tool in. Dan weet je onmiddellijk of jouw aanpak rood, oranje of groen licht krijgt. Bij oranje krijg je tips om je organisatie te verbeteren…
  • De protocollen voor de andere sectoren vind je hier.
Extra tips nodig? Problemen?

Aarzel niet om ons te contacteren op 056 27 74 00 of evenementen@kortrijk.be         

INTERESSANTE LINK

 https://ikorganiseer.be/organiseren/evenementen-organiseren-tijdens-corona/

Vanaf 25 juli is in Kortrijk en deelgemeenten een algemene mondmaskerplicht op alle publiek toegankelijke plaatsen en dit vanaf de leeftijd van 12 jaar. 


Ministerieel Besluit m.b.t. ‘Samenscholingen’ (28/07/2020)

Samenvattende info

juli en augustus

voorwaarden

Sociale bubbel

max 10 personen

  • Elk huishouden mag max. steeds dezelfde 5 personen ontmoeten
  • Met inbegrip van deze die plaatsvinden in voor het publiek toegankelijke plaatsen.
  • Privé-samenscholingen max. 10 personen
  • Kinderen onder de 12 jaar worden niet meegerekend 

Jeugd ( kampen, stages…)

50 personen

Georganiseerde activiteiten

50 personen

  • Club of vereniging
  • Met meerjarige trainer, begeleider, toezichter.

Ceremonies/religie/levensbeschouwing ( burgerlijke huwelijken, begrafenissen, crematies…)

100 personen

  • Social distance
  • Handhygiëne
  • fysieke aanraking personen en voorwerpen verboden! 

Organisaties op Kortrijks grondgebied

Maximale social distancing en mondmaskers verplicht

  • Affiches : mondmaskers verplicht voorzien
  • alleen afzetten voor strikt noodzakelijke tijd: drinken, eten, neus snuiten, liplezen voor doven en slechthorenden.

Dansen

Verboden

  • In de inrichtingen van de horecasector
  • tijdens bepaalde soorten toegelaten evenementen

Receptie / banket in privésfeer ( in zalen gelden andere regels)

10 personen

  • volgens protocol horeca en onverminderd toepassen protocol (of golden rules bij gebrek aan) 
  • sluiting: vanaf 1 a.m. voor minstens 5 uren 

Evenement, voorstelling, wedstrijd

Receptie/banket toegankelijk voor publiek, cfr. Straat/buurtfeesten

MATRIX aanleveren + kunnen voorleggen op event bij controle.

Organisator is verantwoordelijk voor het uitvoeren en laten naleven van de maatregelen.

100 indoor en 200 outdoor

  • volgens geldend protocol, bij gebrek eraan gelden de ‘golden rules’ + onverminderd protocol Horeca 
  • bijzondere voorwaarden:
    • receptie/banket – straat/buurtfeesten:
      -> afstand ts tafels min.1,5m
      -> max. 10 per tafel
      -> aan eigen tafel blijven zitten
      -> bediening aan tafel,
      ->mondmaskers door bediening
      -> registratie van persoonsgegevens (na 14 dagen vernietigen)
    • max. mondmaskers (evenementen, concerten, theater, verlaten van een tafel, …)
    • sportwedstrijden: ieder mag deelnemen
      maar bij meer dan 200 deelnemers of op openbare weg: voorafgaandelijke toelating van bevoegde gemeentelijke overheid vereist.
  • verplichting evenementenmatrix (+ verkrijgen goedkeuring via gemeentelijke overheid/evenementenloket): 
     -altijd op openbaar domein
    - altijd bij privé indien > 200
    - <200 invullen matrix wordt aangeraden organisatie
  • sluiting : vanaf 1 a.m voor minstens 5 uren.

Markten, jaarmarkten, met inbegrip van brocante- of rommelmarkten, en kermissen

200

  • max. markt, jaarmarkt : 1 bezoeker per 1,5 lopende meter aan het kraam
  • protocol markten
  • systeem voor telling aanwezigen
  • eenrichtingsverkeersplan, afzonderlijke in-uit
  • individueel gewinkeld – niet langer dan noodzakelijk

Betogingen

200

  • statisch
  • enkel op openbare weg waar social distance gegarandeerd kan worden 
  • verplichting evenementenmatrix voorafgaandelijke toelating van gemeentelijke overheid 
  • verboden tussen 1 a.m. en 6 a.m.

GOUDEN REGELS

  • Maximale fysieke afstand
  • Maximale hygiëne
  • Maximale data

Voorbeelden

->1,5 meter afstand houden
->looplijnen
->handen wassen en ->ontsmetten
->oppervlaktes ontsmetten
->voldoende ventilatie
->richtlijnen veiligheidscommunicatie
->registratie aanwezigheden, vernietigen na 14 dagen.