Onze school is een Gemeentelijke Basisschool die gesubsidieerd wordt door de Vlaamse Regering en dus tot het officieel gesubsidieerd onderwijs behoort.



Krachtlijnen

De school eerbiedigt alle filosofische, levensbeschouwelijke en godsdienstige opvattingen van de ouders. De school streeft er naar de nieuwste inzichten in de pedagogie en de didactiek te verwerven. Om dit te realiseren zal de school nauw samenwerken met de ouders van de leerlingen, de Inrichtende Macht, GORK (Gemeentelijk Onderwijs Regio Kortrijk), de OVSG-navormingsdienst (
Onderwijssecretariaat van de Vlaamse Steden en Gemeenten), de OVSG begeleidingsdienst, het C.L.B. (Centrum voor Leerling Begeleiding) en de organisaties die zich positief inzetten voor de maatschappij waarin de leerlingen zich bewegen. Er wordt gestreefd naar een open school. Ouders worden nauw bij het schoolgebeuren betrokken. Zowel op een georganiseerde als op een occasionele manier is er gelegenheid tot gesprek tussen directie, leerkrachten en ouders. In het geheel van de opvoeding en het onderwijs staat de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid van het kind centraal. Daarnaast stelt de school zich tot doel de haar toevertrouwde leerlingen door middel van een kundig onderricht, vaardigheden en bekwaamheden bij te brengen die hen voorbereiden op het voortgezet onderwijs. Dit door gedifferentieerd- en zorgverbredend werken, CLB onderzoek, tussentijdse- en eindproeven met uitgebreide evaluatie, jaarlijkse regionale Gork- en OVSG-toetsen, permanente bijscholing van de leerkrachten.



Rol van de Leerlingen

Discipline is een belangrijk element bij het realiseren van deze vooropgestelde doelstellingen. Hierbij streven de leerlingen niet alleen naar hun persoonlijke belangen, maar dienen ze ook de collectieve belangen te respecteren. Zij zullen dit doen in een sfeer van verdraagzaamheid en van eerbied voor de opvattingen van anderen. Zie ook het 'schoolreglement voor de leerling' in de agenda van de leerlingen Lager Onderwijs Kooigem.



Aandachtspunten

Om de algemene krachtlijnen zoals hierboven geschetst te bereiken, heeft onze school aandacht voor: het totale kind, elk kind individueel, de overgangen versus drempels, de wereld rondom het kind.



Aandacht voor het totale kind  


In onze school ligt het accent op de hoofdvakken rekenen, taal en 
wereldoriëntatie. Toch moet er voldoende ruimte blijven om te streven naar de totale persoonlijkheidsontwikkeling: hoofd, hart en handen. De realisatie van het cognitieve aspect (hoofd) wordt bereikt door:

  • De formulering en uitwerking van doelstellingen: per leerjaar, per leervak, per les en evaluatiedoelstellingen
  • De aanwending van de leerplannen zoals opgesteld door O.V.S.G.
  • Het kind ruimte te geven om zelfstandig te leren, zodat zijn/haar intellectuele vorming kan ontwikkelen door zelfwerkzaamheid.
  • De dynamisch-affectieve vorming (hart) verdient evenveel aandacht. Om sociale omgang te bevorderen, worden momenten ingelast waarbij de kinderen de kans krijgen echt samen te werken, hun mening te vertolken, hun gevoelens te uiten. Wij scheppen de mogelijkheid om de leerlingen in verbondenheid met elkaar te laten leven.
  • De psycho-motorische vorming (handen) komt aan de orde in muzische vorming: beeld, muziek, drama, dans, beweging. Deze creatieve activiteiten zijn niet noodzakelijk geïsoleerde momenten, maar worden uitgewerkt binnen een belangstellingscentrum, een thema, een project. Waar nodig en wenselijk informeert en stimuleert de school kinderen om naschoolse vorming (muzische vorming in kunst, muziek en woord, sport, …) te volgen.

Aandacht voor elk kind individueel

Kinderen verschillen enorm van elkaar:

  • Ze maken in een verschillend tempo dezelfde ontwikkelingen door;
  • Ze beschikken over een verschillend leervermogen;
  • Ze hebben in bepaalde levensfasen belangstelling voor specifieke onderwerpen. Daarom voorzien we binnen de klas of klasoverschrijdend onderwijs dat rekening houdt met de belangstelling en de ervaring van de kinderen:
    • leerpakketten met basis- en verdiepingsleerstof;
    • een aanpak op verschillende niveaus, van concreet naar abstract, eventueel met aangepast materiaal of individuele ondersteuning;
    • het werken in niveaugroepen (cfr. tutorlezen);
    • individueel bijwerken door de leerkracht, de zorgcoördinator
    • differentiatie naargelang de capaciteiten, het tempo, de interesse en de fysische toestand van de kinderen.

Daarenboven worden de bekomen resultaten en prestaties geëvalueerd. Zowel het proces als het product worden in rekening gebracht. Informatie hierover wordt gerapporteerd aan het kind, de ouders en dit alles na een multidisciplinair overleg met de leerkracht, de zorgcoördinator, de directeur en het CLB.



Aandacht voor overgangen versus drempels

De overgang van het ene milieu naar het andere en tussen de klassen onderling, brengt voor een aantal kinderen aanpassingsmoeilijkheden mee. Onze school dient ervoor te zorgen dat kinderen die overgangen niet als een drempel ervaren, door:

  • onthaalmomenten te organiseren waarbij de kinderen, samen met hun ouders, de nieuwe school kunnen verkennen;
  • bij de overgang naar een hogere klas de inhouden, werkwijzen en gebruikte methodes te laten aansluiten op die van de vorige klas;
  • de leerkrachten te begeleiden en te informeren teneinde eenzelfde pedagogische lijn te kunnen doortrekken.



Aandacht voor de wereld rondom het kind

Kinderen leren enorm veel zelf, op natuurlijke wijze, door hun eigen ervaring. Dit geldt niet alleen voor activiteiten of lessen, maar ook voor alle domeinen. Zo kan ons wereldoriënterend onderwijs een ruime waaier van werk- en oefenvormen bieden waar de kinderen op hun eigen ervaringen kunnen steunen. De algemene vakken vertrekken steeds vanuit de beginsituatie bij de kinderen. Hierbij laten we ons inspireren door pedagogen en didactici die het basisonderwijs in hun hart dragen.



Bij inschrijving en bij de start van een nieuw schooljaar ontvangt u een schoolreglement met eventueel addendum waarin wijzigingen of variabele data vermeld worden. Mocht er iets onduidelijk zijn dan zijn we bereid dit nader toe te lichten.