Beste organisator,
De stad Kortrijk verzorgt momenteel een optimale uitrol van maatregelen, de noodzakelijke basisdienstverlening en de ondersteuning van de zorg.
Momenteel mag organiseren niet met uitzondering van activiteiten voor kinderen tot en met 12 jaar beperkt tot maximum 50 deelnemers. Het evenementenloket blijft echter open voor al jullie vragen.
Aarzel niet om ons te contacteren via 056 27 74 00 of evenementen@kortrijk.be.
NIEUW: Coronaproof-afhaalpunten voor verkoopacties
Meest recente maatregelen, specifiek voor de cultuur -en vrije tijdssector
Regels voor samenscholingen volgens het ministerieel besluit van 28/11/2020.
Van toepassing t.e.m. 01/03/2021.
- Beperk je sociale contacten tot het absolute minimum.
- Iedereen mag nog één knuffelcontact hebben, die persoon mag je thuis nog uitnodigen. Singles mogen buiten dat ene nauw contact ook nog iemand anders zien, op afstand weliswaar. Buiten mag je wel nog 4 mensen zien. (wel afstand houden en mondmasker dragen)
- Samenscholingen op publiek toegankelijke plaatsen: max. 4 personen
» Behalve als uw eigen gezin uit meer leden bestaat die onder hetzelfde dak wonen
» kinderen onder de 12 jaar worden niet meegerekend
- Enkel toegestaan voor kinderen t.e.m. 12 jaar
- Max. 50 personen outdoor
- De personen die samenkomen bij deze activiteiten moeten in eenzelfde groep blijven en mogen niet samen worden gezet met de personen van een andere groep.
- Overnachtingen (bijv. bij kampen in de vakantie) zijn niet toegestaan, ook niet voor kinderen jonger dan 12 jaar.
- Jeugdactiviteiten voor jongeren ouder dan 12 jaar kunnen niet meer plaatsvinden.
- Buitenspeeltuinen en sportterreinen buiten blijven open
- Enkel toegestaan voor kinderen t.e.m. 12 jaar
- Max. 50 personen outdoor
- Club of vereniging (scouts, chiro, sportclub, tekenacademie etc.)
- Steeds in aanwezigheid van een meerjarige trainer, begeleider of toezichter.
- Het ter plaatse aanbieden en nuttigen van drank en voeding is niet toegestaan
Een maximum van 15 personen, kinderen tot en met 12 jaar, de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bedienaar van de eredienst niet meegeteld, mag aanwezig zijn bij de volgende activiteiten in de gebouwen die hiervoor bestemd zijn:
- de burgerlijke huwelijken
- de begrafenissen en crematies
- erediensten, morele dienstverlening en filosofisch-levensbeschouwelijke activiteiten.
- Affiches : mondmaskers verplicht voorzien
- Alleen mondmasker afzetten voor strikt noodzakelijke tijd: neus snuiten, liplezen voor doven en slechthorenden.
- Alle niet-essentiële winkels sluiten (thuislevering en afhalen blijven mogelijk)
- Voedingswinkels en supermarkten blijven open
- Maximale social distancing en mondmaskers verplicht
- Verboden
- Het gebruik van pyrotechnische artikelen zoals vuurwerk is verboden, zowel op privaat domein als in de openbare ruimte
- Daarnaast is het verboden om geluids- of carbuurkanonnen te gebruiken.
- Inrichtingen die behoren tot de horecasector en andere eet- en drankgelegenheden zijn gesloten, behalve voor het aanbieden en leveren van afhaalmaaltijden en niet-alcoholische dranken om mee te nemen tot ten laatste 22.00 uur.
- Feest- en receptiezalen worden ook gesloten.
- Rouwmaaltijden na begrafenissen en crematies zijn niet meer toegestaan.
- Ook de restaurants en bars in de hotels sluiten (maaltijden op de hotelkamer kunnen wel nog)
- Alle evenementen worden geschrapt
- Alle cultuurhuizen zijn gesloten
- Alle indooractiviteiten worden stopgezet. (bioscopen, casino's en gokkantoren, bowlings, indoorspeeltuinen, escape rooms, ...)
- Alle professionele sportwedstrijden binnen en buiten verlopen zonder publiek
- Niet-professionele sportieve wedstrijden en sporttrainingen kunnen enkel plaatsvinden voor deelnemers tot en met 12 jaar. Deze wedstrijden en trainingen mogen enkel worden bijgewoond door één lid van het huishouden van de deelnemers.
- Het aanbieden en nuttigen ter plaatse van drank en voeding is verboden. De kantines zijn gesloten.
- Alle culturele activiteiten zijn verboden, en dus moeten ook repetities en concerten voor koren, orkesten, … stoppen. Ook alle andere fysieke bijeenkomsten, zoals bestuursvergaderingen of sociale activiteiten, mogen niet meer georganiseerd worden door een vereniging.
- Kinderen tot 12 jaar mogen in de amateurkunsten wel blijven repeteren, maar ze kunnen geen publieke voorstelling geven.
- De wekelijkse openbare markt gaat nog door.
- max. 1 bezoeker per 1,5 lopende meter aan het kraam
- volgens het protocol markten
- systeem voor telling aanwezigen
- eenrichtingsverkeersplan, afzonderlijke in-uitgang
- Er wordt individueel gewinkeld, of met maximum één andere persoon, gedurende een periode van maximum 30 minuten
- Het is niet toegelaten om voeding en/of dranken aan te bieden voor consumptie ter plaatse
- Jaarmarkten, brocantemarkten, rommelmarkten, kermissen, kerstmarkten en winterdorpen zijn NIET toegestaan
- Kunnen enkel statisch doorgaan (niet bewegend)
- Enkel op openbaar domein waar social distance gegarandeerd kan worden
- verplichting CERM/evenementenmatrix en voorafgaandelijke toelating van gemeentelijke overheid
- verboden tussen 22u00 en 05u00.
- Max. 100 aanwezigen outdoor, allen op minimum 1,5m afstand van elkaar
- De vereniging zelf mag sinds 05/12/2020 terug goederen leveren aan de deur/aan huis, maar kan ook samenwerken met een professionele handelaar/horecazaak/leverancier om de levering te laten doen. De vereniging mag hier helpen bij de levering.
- Indien de vereniging zelf de levering doet, moet men er op waken dat er tussen de leden van de vereniging die niet samenwonen, in de auto een afstand van 1,5 meter moet zijn. Dus het type wagen is bepalend om te weten met hoeveel personen je in de auto kan, om te leveren aan huis.
- De goederen laten afhalen aan het eigen verenigingslokaal is nog niet toegestaan, daarvoor biedt de Stad Kortrijk nog steeds gratis ingerichte afhaalpunten (OC's) aan die de verenigingen kunnen gebruiken. De vereniging mag helpen bij het afhalen van de goederen maar dit moet gebeuren onder toezicht van de leverancier van het erkende afhaalpunt, of de verantwoordelijke van het gemeentelijk afhaalpunt. Je aanvraag daarvoor kan je indienen in het evenementenloket.
Afhaalpunten moeten aan de volgende eisen voldoen
- Het afhaalpunt bevindt zich aan de buitenzijde van het gebouw
- een afstand van 1,5 m tussen elke persoon wordt gegarandeerd
- mondmaskers worden gedragen door de aanbieder én de afhaler
- de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen worden vermeden
- noodzakelijke handhygiëne ter beschikking voor aanbieder en afhaler
- bij voorkeur afhalen op reservatie/via tijdslots
- geen cash geld, maar vooraf betaling of contactloos ter plaatse
- de vereniging mag ondersteuning geven aan het afhaalpunt, maar dit moet onder toezicht gebeuren van de winkel/horecazaak/traiteur/cateraar/restaurateur
Goederen die verkocht mogen worden
- Aangekochte goederen die doorverkocht worden (bijv. pannenkoeken, balpennen, sleutelhangers …)
- Etenswaren enkel indien bereid door een professionele traiteur/cateraar/restaurateur. De vereniging mag hierbij niet helpen.
- Niet-etenswaren die zelf gemaakt worden (bijv. kaarsen, postkaarten …)
- Samengestelde pakketten (bijv. ontbijtmand) : dit kan, maar de pakketten mogen niet door de vereniging samengesteld worden, enkel door een professionele instantie
Dé gouden regels
» 1,5 meter afstand houden
» looplijnen
» handen wassen en ontsmetten
» oppervlaktes ontsmetten
» voldoende ventilatie
» richtlijnen veiligheidscommunicatie
» registratie aanwezigheden (vernietigen na 14 dagen)