COVID-certificaat

Wanneer krijg ik een COVID-certificaat?

Er zijn 3 types certificaten:

  • Vaccinatiecertificaat: U ontvangt een vaccinatiecertificaat voor elke prik tegen het coronavirus. Elk certificaat vermeldt het gebruikte vaccin, om de hoeveelste prik het gaat en wanneer u deze prik ontving.
  • Testcertificaat: Een testcertificaat krijgt u na het afleggen van een recente negatieve coronatest. Dit kan zowel een klassieke PCR-test zijn als een snelle antigeentest (RAT) die werd afgenomen door een zorgverlener.
  • Herstelcertificaat: Bent u onlangs hersteld van een coronabesmetting en werd deze vastgesteld door een PCR-test, dan krijgt u een herstelcertificaat.

Hoe aanvragen?

Digitaal

Opvraagbaar via de CovidSafeBE-app (mobiele app) en op websites zoals Mijn Burgerprofielmijngezondheid.be of MyHealthViewer. Om certificaten digitaal op te vragen heb je ofwel jouw identiteitskaart, PIN-code en kaartlezer nodig, ofwel een andere geactiveerde digitale sleutel (bijvoorbeeld Itsme).



Personen zonder Belgische eID maar met BIS-nummer kunnen ook hun digitale sleutels activeren en aanmelden. Ook aanmelden via eIDAS (nieuwe Europese aanmeldmethode) is mogelijk voor personen zonder Belgische eID waarvan het thuisland aangesloten is bij eIDAS (momenteel gaat het over Tsjechië, Duitsland, Estland, Spanje, Kroatië, Italië, Luxemburg, Letland, Portugal en Slowakije).

Per post

Je  vaccinatiecertificaat kan je op vraag per post toegestuurd krijgen. Je moet dan wel rekening houden met een wachttijd tussen bestelling en ontvangst van 1 week. Je belt hiervoor naar de Vlaamse infolijn op  het nummer 078 78 78 50 (van 9 tot 19 uur op weekdagen en op zaterdag van 10 tot 18 uur).  Alle types certificaten kunnen door de Helpdesk ook verstuurd worden naar je eBox, deze moet dan wel geactiveerd zijn.

Via het wijkcentra of bibliotheek

Heb je hulp nodig om het COVID-certificaat aan te vragen? Je kan terecht in 1 van de wijkcentra of bibvestigingen. We helpen je daar graag verder.

In de wijkcentra: 

  • hulp bij installeren van de Covid Safe app via de computerassistenten (op afspraak in wijkcentrum)
  • hulp bij online aanvragen en afdrukken van het certificaat (zonder afspraak)
  • hulp bij de aanvraag van de papieren versie via helpdesk Vlaanderen (ontvangst na 7 dagen per postzending) (zonder afspraak)
  • Wat moet je doen?
    • Kom langs tijdens de openingstijden van het wijkcentrum. Een afspraak is niet nodig, behalve voor hulp bij het installeren van de app via de computerassistent (bel het wijkcentrum).
    • Breng zeker je EID (identiteitskaart) + PIN-code mee.

In de bibliotheek:

  • hulp bij online aanvragen en afdrukken van je COVID-certificaat 
  • Wat moet je doen? 
  • Wat heb je nodig?
    • Een geldig bibabonnement of een dagticket om een publiekscomputer te gebruiken.
    • Breng zeker je eID (identiteitskaart) + PIN-code mee.
  • Kostprijs:
    • de afdruk van het certificaat (20 cent per z/w pagina)
    • prijs van een dagticket (indien geen lid van de bib)

tip: Maak een afspraak bij de Digitafel voor gratis en persoonlijke hulp bij het installeren van apps als Itsme en CovidSafeBE.

Contactgegevens:

Wijkcentra

Bibliotheek

Ik ben de PIN-code van mijn EID vergeten?

Indien je de PIN-code (en PUK-code) niet meer kent, dan kan je een nieuwe code aanvragen. De aanvraag van de nieuwe codes kan online gebeuren. Het afhalen van de codes moet je wel persoonlijk in het stadhuis doen. Hou rekening met een wachttijd van drie weken.

Nieuwe code EID aanvragen